کد خبر: 934743
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
نگاهی به روند اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش با توجه به پایان مهلت اجرای قانون
با پایان مهلت اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش همچنان تکلیف برخی رؤسای بازنشسته فدراسیون‌ها مانند والیبال و کاراته مشخص نشده است.
سعيد احمديان
با پایان مهلت اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش همچنان تکلیف برخی رؤسای بازنشسته فدراسیون‌ها مانند والیبال و کاراته مشخص نشده است.
برخی به زور و اجبار استعفا رفتند و برخی هم با باز کردن پای فدراسیون‌های جهانی، ماده و بخشنامه رو کردند و ماندند. این حکایت دست و پا شکسته اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش است. قانونی که در دو ماه اخیر یکی از مهم‌ترین بحث و جدل‌های ورزش کشور بود، از وزارت ورزشی‌ها که مجری قانون بودند گرفته تا مدیران مشمول این قانون روز‌های پرمخاطره و پراسترسی را تجربه کردند. مدیرانی که هرچند دم از قانون‌گرایی و تمکین از قانون می‌زدند، اما با زیر و رو کردن بخشنامه‌ها و لابی به دنبال راهی برای ماندن بودند. البته برخی هم موفق شدند و از میزشان تکان نخوردند و بعضی دیگر نیز آنقدر دل کندن از صندلی برایشان سخت بود که وقتی چاره‌ای ندیدند، برگه کناره‌گیریشان را با اکراه پر کردند و جایشان را به دیگری دادند. در حالی ۲۶ آبان پایان مهلت مدیران بازنشسته ورزشی برای رفتن به خانه بود که همچنان تکلیف چند رئیس فدراسیون و معاونت‌های وزارت ورزش مشخص نشده، طوری که انگار کار ماندن یا رفتن‌شان به وقت‌های اضافه کشیده شده است.

رفتنی شدن بازنشسته‌های فوتبال منهای تاج
با وجود ماندنی شدن مهدی تاج، اما همچنان با گذشت یک روز از آخرین مهلت برای رفتن بازنشسته‌ها، ماندن یا نماندن دیگر بازنشسته‌های فوتبال در کانون توجهات است. فدراسیونی که رئیس آن در نهایت با پذیرفتن اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان، فوتبال را هم شامل می‌شود با توجه به ماده ۶۰ قانون خدمت‌رسانی به ایثارگران مجوز ماندن گرفت، آن هم پس از نامه تهدیدآمیز کنفدراسیون فوتبال آسیا و اتمام‌حجت اینفانتینو رئیس فیفا. حالا، اما در شرایطی دیروز هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تشکیل جلسه داد که پنج عضو هیئت رئیسه از جمله علی کفاشیان و محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون بازنشسته هستند و باید بروند.
رفتن بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال به توافق تاج با وزارت ورزش برمی‌گردد و رئیس فدراسیون اجازه چانه‌زنی برای ماندن بازنشسته‌های دیگر فدراسیون را ندارد. برخی رسانه خبر داده‌اند که با رفتن ساکت، آخرین گمانه‌زنی‌ها این است که به زودی مهدی محمدنبی هم به فوتبال برمی‌گردد. نبی باز برای پست دبیرکلی می‌آید. او چهار سال قبل و بعد از جام ملت‌های آسیا با کلی اتهام رفت و حالا در مقام سردار پیروز باز خواهد گشت!
برخی منابع هم اشاره کرده‌اند که بازنشسته‌های فوتبال مانند تاج به دنبال پیدا کردن ماده قانونی برای ماندن هستند، در غیر این صورت باید صندلی‌شان را تحویل دهند، به خصوص که مانند رئیس‌شان دیگر نمی‌توانند با بازی چماق تعلیق ماندنی شوند!

ضیایی هم مانند تاج ماندنی شد؟
رئیس فدراسیون والیبال هم از دیگر مدیرانی است که با وجود پایان مهلت بازنشستگان، خبری از کناره‌گیری‌اش نیست و به نظر می‌رسد احمد ضیایی که در دو هفته اخیر کمتر در تیررس رسانه‌ها بوده به احتمال زیاد ماندنی شده است. ضیایی یکی از معدود مدیران بازنشسته‌ای بود که مقابل این قانون به صراحت موضع گرفت و آن را به ضرر ورزش خواند. همچنین مسئولان این فدراسیون در تماس با فدراسیون جهانی والیبال، آن‌ها را در جریان این تغییرات قرار دادند، تماس‌هایی که حساسیت فیبا و کمیته بین‌المللی المپیک را به همراه داشت، هرچند که مسئولان کمیته ملی المپیک در تماس با مسئولان فدراسیون جهانی والیبال، آن‌ها را نسبت به اجرای این قانون و رفتن رئیس فدراسیون توجیه کردند، اما به نظر می‌رسد ضیایی هم مانند مهدی تاج ماندنی شده است.
در این زمینه گفته می‌شود رئیس فدراسیون والیبال با ارسال مدارکی به مراجع مربوط امیدوار است حکم به ماندن بگیرد. قرار است نتیجه بررسی مدارک ضیایی برای بازنشسته نبودن طی هفته جاری اعلام شود و برخی منابع خبر می‌دهند که به احتمال ۹۰ درصد رئیس فدراسیون والیبال هم مجوز ماندن می‌گیرد.

رئیس کاراته هم می‌ماند
صادق فرجی، رئیس فدراسیون کاراته نیز از دیگر رؤسای بازنشسته است که با وجود پایان مهلت اجرایی شدن قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان هنوز به کارش در فدراسیون ادامه می‌دهد. درباره فرجی خبر می‌رسد او با توجه به اینکه با ۲۵ سال بازنشسته شده است، در حال گرفتن بازگشت به کار است تا در فدراسیون کاراته ماندنی شود. فرجی مهرماه در واکنش به بازنشستگی‌اش گفته بود: «با توجه به اینکه من از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده کرده بودم، می‌توانم برگشت به کار خود را پیگیری کنم که این کار را نیز انجام دادم. این کار منع قانونی ندارد.»
فرجی با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شده و قبل از تصویب قانون فوق درخواست بازگشت به کار داده و این درخواست در حال طی کردن مراحل نهایی است و با توجه به ایثارگر بودن فرجی، وی می‌تواند پنج سال دیگر به خدمت خود ادامه دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار