محمد گلریز در سیویکمین نشست «شنبههای انقلاب» با موضوع «موسیقی و سرود» با اشاره به صدور موسیقی انقلاب اسلامی به آن سوی مرزها از تدریس این گونه از موسیقی در دانشگاه امریکایی خبر داد.
علیرضا پاشایی دبیر کمیته «موسیقی و سرود»، جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب اسلامی، در سی و یکمین «شنبه انقلاب»، با ارائه گزارشی به اهم دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی و سرود پرداخت و گفت: «سیاستهای رژیم پهلوی، سهم عرضه موسیقی وارداتی را به ۹۰ درصد رسانیده بود که انقلاب اسلامی، روند غلبه دادن موسیقیهای وارداتی به موسیقی ملی و نواحی ایران را متوقف کرد.»
وی با بیان اینکه مراکز لهو و لعب در پیش از انقلاب با نشر ابتذال، علاوه بر آسیب رساندن به پیکره موسیقی، ذائقه شنونده را مخدوش میکردند، ادامه داد: «پس از انقلاب اسلامی، با ایجاد هستههای نظارت مستمر بر آثار تولیدی در قالب شوراهای موسیقی و شعر و ترانه، در نهادهای رسمی ذیربط، سلامت محتوا و هنجارمند بودن ساختار آثار، تمهید گردید.»
پاشایی درباره ایجاد زیرساختهای موسیقی بعد از انقلاب اسلامی، توضیح داد: «تعداد استودیوهای ضبط موسیقی از ۱۵ استودیو پیش از انقلاب به ۴۰۳ مرکز رسیده است.»
دبیر کمیته «موسیقی و سرود»، با اشاره به استفاده از موسیقی در دوران دفاع مقدس و ایجاد روحیه سلحشوری و ایثارگری، گفت: «انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و ابتذال را به ترازی رساند که در معنویترین جشنوارههای مذهبی، نظیر جشنواره امام رضا (ع)، بخش موسیقی فعال است.»
هنوز هم به موسیقی انقلاب نیاز داریم
رضا مهدوی، پژوهشگر موسیقی و مدیر پیشین مرکز موسیقی حوزه هنری، با بیان اینکه موسیقی بعد از انقلاب اسلامی رویکرد عقلایی پیدا کرد و همین دلیل باعث همراهی طیف وسیعی از موسیقیدانان با انقلاب شد، گفت: «موسیقی بعد از انقلاب در حوزه پژوهش، کتاب، ترجمه و مباحث آموزشی دارای پیشرفتهای بسیاری شده است به طوری که یک مرکز کوچک موسیقی در ایران با حضور نخبگان این عرصه قادر است تا جغرافیای وسیعی را تکان دهد.» مهدوی با اشاره به تعداد جشنوارههای موسیقی در کشور، تصریح کرد: «آثار ارائه شده در آن جشنوارهها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، اما باید توزیع مناسب تری در سطح کشور داشته باشد.» این کارشناس موسیقی بیان داشت: «کشور امروز همچنان مانند روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی دارای شرایط انقلابی است به طوری که دشمنان هجمه بسیاری علیه جمهوری اسلامی دارند و اگر یک لحظه مرزها رها شود، مشکلات متعددی ایجاد میشود، لذا ضروری است در این شرایط انقلابی کشور، موسیقیهای انقلابی نیز تولید شود تا جوانان کشور را همسو با انقلاب نگه دارد.»
تدریس موسیقی انقلاب در دانشگاه امریکایی
محد گلریز، خواننده پیشکسوت موسیقی انقلاب، در این نشست به مقایسه وضعیت موسیقی قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «قبل از انقلاب، موسیقی در بین اقشار متدین و مذهبی جایگاه ویژهای نداشت و غالبا آن را جایز نمیدانستند، اما پس از پیروزی انقلاب با توجه به تحولات و دگرگونیهای رخ داده در تمام زمینهها از جمله موسیقی که با رهنمودهای حکیمانه حضرت امام به ویژه با تأییدیه ایشان بر سرود شهید مطهری انجام شد، یک راهگشایی برای کارگزاران موسیقی فراهم شد و موسیقی منزلت و جایگاه خاص خود را پیدا کرد و ما اوج آن را در اثرهای هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم.» خواننده سرودهای انقلابی، انعکاس موسیقی انقلاب و دفاع مقدس در آن سوی مرزها را نشانه صدور انقلاب دانست و ادامه داد: یکی از دوستان محصل در دانشگاههای امریکا برای بنده تعریف کرد که در کلاسهای ما یک استاد امریکایی به موفقیتهای موسیقی انقلاب اسلامی اذعان دارد و برای بیان آن، موسیقی «این پیروزی خجسته باد» را مورد تدریس و بحث قرار داده است.
پرداخت به موسیقی اقوام
استاد هوشنگ جاوید، دیگر سخنران این نشست، به موسیقی نواحی ایران پرداخت و گفت: «قبل از انقلاب اسلامی موسیقی اقوام وجود نداشت، موسیقی اقوام را به صورت آهنگ گذاری شده تحویل جامعه میدادند و هیچ گاه موسیقی اصیل ایرانی تحویل جامعه نشد و هر آنچه موسیقی اقوام به مردم داده شد به صورت ارکستر شده بود.»