کد خبر: 934869
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۲
رفتار مصرفی مردم در حال اصلاح است
خرید دانه‌ای و تکی و حذف استفاده از کالا‌های غیرضروری کاری است که اکثر خانم‌ها در حال انجام آن هستند. در شرایط اقتصادی فعلی جامعه یکی از اتفاقات خوبی که افتاده است تغییر سبک خرید مردم جامعه از سبک خرید عمده‌ای و کیلویی و فله‌ای به سبک تک‌خریدی و دانه‌ای است
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین- مریم ترابی:  در چند ماه گذشته به دلایل مختلف شاهد افزایش نامتعادل قیمت‌ها بوده‌ایم، به طوری که بسیاری از مردم دیگر قادر به خرید برخی کالا‌هایی که پیش از این تهیه می‌کردند، نیستند. قیمت پوشاک و لوازم خانگی به حدی بالا رفته است که خیلی‌ها نمی‌توانند به سمت آن بروند مگر آنکه مجبور به خرید‌هایی همچون جهیزیه عروس باشند. در مورد مواد غذایی هم که به‌اجبار مجبور به تهیه آن هستیم هر روز با یک قیمت جدید مواجه می‌شویم. بحث اقتصادی موضوع از حوصله این صفحه خارج است، اما عنوان سبک زندگی وظیفه‌ای را بر دوش صفحه می‌گذارد. اینکه هر یک از ما چه راهکاری را در مقابله با شرایط جدید باید پیشه کنیم و چه رفتار اقتصادی از خود نشان دهیم موضوع صفحه ماست. در این میان نکته جالب، اتفاقی است که خودبه‌خود برای مقابله با این وضعیت در رفتار خرید مردم به‌ویژه بانوان رخ داده است. خرید دانه‌ای و تکی و حذف استفاده از کالا‌های غیرضروری کاری است که اکثر خانم‌ها در حال انجام آن هستند. 

۳ عدد سیب، ۴ عدد خیار، ۵ عدد پیاز

در شرایط اقتصادی فعلی جامعه یکی از اتفاقات خوبی که افتاده است تغییر سبک خرید مردم جامعه از سبک خرید عمده‌ای و کیلویی و فله‌ای به سبک تک‌خریدی و دانه‌ای است. مقابل یکی از میوه‌فروشی‌های بزرگ خانم حدوداً ۳۰ ساله‌ای که در حال خرید است، می‌گوید: «همیشه عادت داشتم وقتی برای خرید میوه و سبزیجات منزل به تره‌بار محله می‌رفتم از هرچه که انتخاب می‌کردم چند کیلو برمی‌داشتم. همیشه یخچالم پر بود از میوه و سبزیجات مختلف که بسیاری از آن‌ها مصرف نمی‌شد و بعد از مدتی که در یخچال می‌ماند خراب می‌شدند و من مجبور بودم آن‌ها را دور بریزم. بهتر است اینطور بگویم که همیشه یخچال خانه ما پر بود از میوه‌های اضافه‌ای که در طول هفته مصرف نشده و لکه‌دار شده و باید دور ریخته می‌شد. شاید یکی از علت‌های این سبک خرید من و بسیاری از مردم جامعه ما به دلیل فراوانی و ارزانی میوه و صیفی‌جات باشد، اما اکنون که قیمت میوه بالا رفته است دیگر توان مالی خرید عمده‌ای را ندارم و روش خرید خود را به جای خرید عمده‌ای و کیلویی به سبک دانه‌ای و تک خریدی تغییر داده‌ام. اوایل که برای خرید به تره‌بار می‌رفتم خجالت می‌کشیدم بگویم چند عدد سیب برای من داخل کیسه بگذارید. احساس می‌کردم کار عجیبی را انجام می‌دهم ولی کم‌کم خودم را مجاب کردم که باید این کار را انجام دهم. اکنون این کار برایم عادی شده است. خیلی روش بهتری نسبت به روش خرید عمده‌ای است. اکنون در یخچال خانه ما هیچ میوه و سبزیجاتی برای دور ریختن وجود ندارد. همه خوراکی‌ها خورده می‌شود و هیچ چیزی هم اسراف نمی‌شود، چون می‌دانم مثلاً برای فردا سه عدد سیب، چهار عدد خیار و پنج عدد پیاز نیاز دارم.»

وقتی انتهای تیوب کرم ضدآفتاب را قیچی می‌کنی!

در یکی دیگر از خیابان‌های شهر خانم دیگری که از ظاهرش پیداست از خانواده نسبتاً مرفهی است از خودروی شاسی‌بلندی پیاده می‌شود و به سمت یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌رود. او نیز هرچند از گرانی می‌نالد، اما می‌گوید: همیشه لوازم آرایشی و بهداشتی خود را تا آخر آن‌ها استفاده نمی‌کردم و از هر کدام مقداری مانده بود یا دور می‌ریختم یا به دیگران می‌دادم. اما از آنجایی که لوازم آرایشی و بهداشتی به‌شدت گران شده است دیگر نمی‌توانم مثل قبل خرید کنم. نکته اینجاست که حالا تا ته کرم‌ها و لوازم آرایشی خود را استفاده می‌کنم. مثلاً کرم ضدآفتابم که بسیار گران شده است را همیشه تا جایی که کرم از تیوب آن خارج می‌شد استفاده می‌کردم و بقیه آن را دور می‌انداختم، اما اکنون انتهای کرم را قیچی و تا آخر کرم ضدآفتابم را استفاده می‌کنم. تازه فهمیده‌ام چقدر اسراف می‌کردم.

فتیله سفر‌های خارجی و مهمانی‌های مجلل را پایین کشیدیم

سال‌هاست که آفت چشم و همچشمی و تجملات به جان جامعه ما افتاده و به نوعی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی‌ها را به بیراهه کشانده است، اما چند وقتی است که خبری از برگزاری مهمانی‌های آنچنانی و تغییر دکوراسیون‌های هرساله و سفر‌های خارجی نیست. البته نه اینکه نباشد، هنوز هم این سبک رفتاری وجود دارد، ولی بسیار کمرنگ شده و بی‌تردید گرانی‌ها بر آن تأثیرگذار بوده است. در شرایط کنونی برگزاری یک مهمانی به شیوه قبل با چند نوع غذا و میوه و شیرینی مبالغ هنگفتی را روی دست مردم می‌گذارد. یا سفر‌های خارجی که تابستان پارسال آمار عجیب و غریبی را نشان می‌داد امسال کاهش پیدا کرده است و دیگر کسی برای چشم و همچشمی حاضر نیست خود را به سختی بیندازد. یکی از بانوان کثیرالسفر که به گفته خودش هیچ تابستانی را داخل ایران نگذرانده است امسال با ابراز ناراحتی از اینکه فقط یک بار سفر خارج از کشور داشته است از این شرایط اصلاً راضی نیست ولی می‌گوید چاره‌ای ندارد که کمی با ملاحظه خرج کند، چون دیگر دلار ارزان سفر به او نمی‌دهند. او می‌گوید همسرم یک کارخانه تولیدی دارد که چند ماهی است خط تولید آن با مشکل مواجه شده است. همسرم با من صحبت کرده است تا کمی ملاحظه حال او را بکنم تا اوضاع روبه‌راه شود. او می‌گوید من معتاد مهمانی و سفر هستم و در شرایط فعلی واقعاً اذیت می‌شوم ولی اعتراف می‌کند باید اعتیادش را ترک کند! او می‌گوید: به خاطر همسرم و به دلیل شرایط اقتصادی، در حال تعدیل عادت‌های خود هستم. تابستان یک سفر بیشتر نرفتم و مهمانی رفتن و مهمانی برگزار کردن را نیز کمتر و خرید از برند‌های خارجی موجود در کشور را نیز بسیار محدود کرده‌ام.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
بیچاره مردم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار