کد خبر: 934878
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱
چند روزی است هوای پایتخت بارانی است. بارش باران در شرایطی که کمبود آب شهر و شهروندان را تهدید می‌کند، یک نعمت الهی است که باید قدر قطره قطره آن را بدانیم.
چند روزی است هوای پایتخت بارانی است. بارش باران در شرایطی که کمبود آب شهر و شهروندان را تهدید می‌کند، یک نعمت الهی است که باید قدر قطره قطره آن را بدانیم. به هر حال بارش باران در پایتخت به شهر طراوت و تازگی خاصی بخشیده است.

شست‌وشوی آلودگی ناشی از تردد خودرو‌ها و رفع آلایندگی از کالبد شهری سیمای بصری شهر را نونوار کرده است، اما در کنار همه این مزایا به دلیل نبود شبکه‌های فاضلاب شهری و مهندسی نبودن سنگفرش‌ها و آسفالت معابر، بعضاً در برخی معابر و مسیر‌ها آب ماندگی و آب گرفتگی در جوی‌های آب مشاهده می‌شود. این معضل از گذشته تا کنون وجود داشته است.

شهری که در آن روز و شب در رفت‌وآمد شهروندان یکی است با کوچک‌ترین بارش باران و بعضاً برف مسائل و مشکلات بسیاری برای شهر و شهروندان به وجود می‌آید.
گرفتگی معابر و مسیر‌های آب‌های جاری و سطحی و جاری شدن سیلاب‌ها در معابر و خیابان‌ها تردد وسایل نقلیه و شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

متأسفانه رعایت نکردن نظافت شهری از سوی شهروندان و ریختن زباله به جوی‌های آب عمده مشکلات در این زمینه است، اما در کنار این، بی‌توجهی شهروندان و بعضاً مناسب نبودن مسیر‌ها و معابر جریان آب‌های سطحی خود تبدیل به معضل بزرگ‌تری شده است. آب ماندگی سطحی معابر و خیابان به دلیل بی‌توجهی به شیب مناسب و نوع آسفالت که باید جاذب آب باشد زمینه آب‌ماندگی را در برخی نقاط شهر فراهم آورده است. متأسفانه از گذشته تا کنون بسیاری از پیمانکاران که مسئولیت احداث و تعمیر آسفالت و معابر شهری را بر عهده دارند، با بی‌دقتی به میزان بارش باران و مسیر و شیب معابر بر آب ماندگی معابر افزوده‌اند.

اینکه چرا تا کنون به این معضل کمتر توجه شده است و مدیران شهری آن را در نظر نگرفته‌اند، جای تأمل دارد. به هر حال باید توجه داشت که پیمانکاران باید دقت لازم را در ساخت جوی و آسفالت معابر در نظر و مدیران شهری باید اهتمام داشته باشند که ضمن تذکر به پیمانکاران مبلغی از پول پروژه را برای تست نزد خود نگه دارند تا در صورت آب ماندگی و آب گرفتگی ناشی از کم‌کاری فنی و مهندسی خسارت وارده به شهر را جبران کنند. به هر حال نمی‌توان جلوی بارش را گرفت، اما می‌توان تمهیدات لازم را برای کاهش مسائل و مشکلات این حوزه به کار برد تا آب‌گرفتگی و آب‌ماندگی به حداقل برسد و مسائل و مشکلات شهروندان که از بارش باران و نزولات آسمانی شاد هستند، کاهش یابد.
رعایت کردن حقوق شهروندی هم باید از سوی شهروندان و از سوی مدیریت شهری به دقت پیگیری شود تا مشکلات در این بخش کاهش یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار