کد خبر: 935251
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶
در شرایطی که هیچ برنامه مشخصی برای اینترنت کودکان در ایران وجود ندارد، جشنواره کودک آنلاین آغاز به کار کرد
زهرا چيذری
در شرایطی که هیچ برنامه مشخصی برای اینترنت کودکان در ایران وجود ندارد، جشنواره کودک آنلاین آغاز به کار کرد
سیل انواع و اقسام اطلاعات طبقه‌بندی نشده در فضای مجازی، موجب‌شده تا در تمام کشور‌های دنیا برای دسترسی کودکان به فضای مجازی و همچنین سیمکار‌ت‌های تلفن همراه محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود. در ایران هم هر از چند گاهی بحث اینترنت کودک و سیمکارت کودکان مطرح می‌شود و اتفاقاً هر سه اپراتور تلفن همراه در کشورمان سیمکارت کودک عرضه کرده‌اند، اما اینترنت کودکان و سیمکارت ویژه آن‌ها نه از سوی مسئولان حوزه فضای مجازی جدی گرفته می‌شود و نه خانواده‌ها! حالا هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد حوزه تولید محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی شده است و روز گذشته به طور رسمی جشنواره کودک آنلاین برای شناسایی استعداد‌های برتر در این عرصه کلید خورد، آن هم در شرایطی که هنوز برنامه روشنی برای اینترنت کودک و نوجوان وجود ندارد.
برگزاری جشنواره «فیلم‌های کوتاه» و «وب‌سری‎ها» برای کودک و نوجوان آن هم از سوی وزارت ارتباطات و به ریاست شخص محمدجواد آذری‌جهرمی از دغدغه‌های پدرانه وزیر جوان دولت دوازدهم برای سه فرزندش حکایت دارد، همانگونه که در پیام توئیتری‌اش در این‌باره نوشت: در حالی که روند رشد فناوری اطلاعات در کشور ما چشمگیر بوده است، همزمان با آن محتوای ویژه کودکان و نیز فرهنگ عمومی همراهی و نظارت والدین بر فرزندان در این فضا، رشد مطلوبی نداشته است. این رشد نامتوازن، باعث بروز آسیب‌هایی برای کودکان امروز و نسل آینده کشور شده که از آن زیاد شنیده‌ایم.
سیدجمال هادیان، دبیر جشنواره و رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین‌المللی وزارت ارتباطات در ابتدای نشست خبری روزگذشته با اشاره به همین دغدغه‌ها گفت: کودکان ما از تولیدات خبری، رسانه‌ای و ویدیویی استفاده می‌کنند که با سبک زندگی ما ناهمگون است.
وی در پاسخ به سؤال «جوان» که با عنایت به فقدان بستر اینترنت کودک و نوجوان و بحث کمرنگ سیمکارت‌های ویژه کودکان و نوجوانان قرار است این تولیدات در چه بستری عرضه شوند، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پهنای باندی به استفاده محتوا‌ها اختصاص می‌دهد و چه بهتر که این پهنای باند و هزینه‌ای که اختصاص می‌یابد، برای کودک و نوجوان باشد. تولیدات این جشنواره همچنین از طریق اپلیکشین‌های مختلفی که اپراتور‌ها دارند، وی‌او‌دی‌ها و بخش‌های دیگری که امکان عرضه دارد و وقتی یک اثر بازاریابی شود، جایگاه خودش را پیدا می‌کند. هادیان پاسخ درباره سیمکارت و اینترنت کودک را به دلیل آنکه در بحث این جشنواره نیست، نیمه‌تمام گذاشت. این در حالی است که توجه به تولید محتوای کودکان بی‌توجه به بستر ارائه آن بحثی ابتر است، چراکه وقتی کودک و نوجوان ما بی‌هیچ ضابطه‌ای در فضای مجازی سرگردان می‌شود، بی‌تردید به سراغ محتوا‌هایی می‌رود که از قبل شناخته شده، نه محتوا‌های جدیدی که به رغم تولید داخل بودن برایش بیگانه است. با تمام اینها، اگر شما هم در زمینه وب‌سری و فیلم کوتاه کودکان ایده‌ای دارید، می‌توانید به سایت کودک‌آنلاین سری بزنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار