کد خبر: 935307
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی در خصوص كلاهبرداري می گوید: كلاهبرداري عبارت است از بردن مال ديگري از طريق توسل توام با سوء نيت به وسايل يا عمليات متقلبانه بنا بر اين براي تحقق جرم كلاهبرداري، توسل به وسايل متقلبانه براي فريب مالباخته ضرورت دارد و به عبارت ديگر كلاهبردار بايد مرتكب مانور متقلبانه شود.
 فرمانده انتظامی استان اصفهان معتقداست ؛همين فاكتور "مانور متقلبانه" است كه تشخيص جرم كلاهبرداري را دشتوار مي كند. اغلب مردم تصور مي كنند شخصي كه با دادن يك وعده واهي در قالب يك دروغ ساده، مال آن‌ها را برده كلاهبردار محسوب مي شود. حال آن كه صرف گفتن يك دروغ ساده، نمي تواند مانور متقلبانه تلقي شود.
كلاهبرداري از جمله جرايم مقيد است كه شرط تحقق آن حصورل نتيجه خاث مي باشد و آن عبارتست از بردن مال ديگري كه آن نيز مستلزم تحقق دو چيز است: ورود ضرر مالي به قرباني و انتفاع مالي كلاهبردار يا شخص مورد نظر وي.
عنصر تشكيل دهنده جرم كلاهبرداري:
براي تشكيل جرم كلاهبرداري همچون بسياري از جرايم ديگر به سه عنصر قانوني، مادي و معنوي نياز است. عنصر قانوني جرم كلاهبرداري، ماده يك قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء و اختلاص و كلاهبرداري مصوب 15 آذر ماه 1367 مجمع تشخيص مصلحت نظام به انضمام 2تبصره آن مي باشد كه در بخش هاي ديگر گزارش بيان خواهد شد.
عنصر دوم جرم كلاهبرداري، عنصر مادي است كه عبارت است از اين كه اولاً مرتكب به وسايل متقلبانه متوسل شود يا مانورهاي متقلبانه از خود بروز دهد( مدارك و عناويني جعل كند، دفتر و شركتي راه اندازي كند، مردم را به امور واهي اميدوار كند يا از امور واهي بترساند و استفاده از هر نوع وسيله اي كه عرفاً وسيله متقلبانه محسوب مي شود ) دوم اين كه شخص مقابل ( مالباخته ) فريب بخورد و به او اعتماد كند. سوم اين كه كلاهبردار موفق شود مال ديگري را ببرد.
مجموع اين شرايط، عنصر مادي جرم كلاهرداري را تشكيل مي دهد به نحوي كه مي توان گفت، هر يك از اين سه ركن موجود نباشد عنصر مادي جرم كامل نبوده و جرم كلاهبرداري صورت نگرفته است. عنصر سوم مورد نياز براي تشكيل جرم كلاهبرداري عنصر رواني است، از عنصر رواني، تحت عنوان "سوء نيت" نيز ياد مي شود.
براي اين كه فرد كلاهبردار محسوب شود، بايد در ارتكاب اعمالي كه عنصر دوم كلاهبرداري را تشكيل مي دهد، سوء نيت داشته باشد.
سوء نيت دو نوع است:
1-سوء نيت عام 2- سوء نيت خاص
سوء نيت عام در جرم كلاهبرداري اين است كه مرتكب قصد ارتكاب اعمال مادي فيزيكي ذكر شده را داشته باشد، يعني عمد در توسل به وسايل متقلبانه، سوء نيت خاص در جرم كلاهبرداري، يعني اين كه مرتكب قصد بردن مال غير را داشته باشد. اثبات وجود سوء نيت در مرتكب، بر عهده شاكي و دادستان مي باشد و بنابر اين در صورت عدم توانايي ايشان در اثبات سوء نيت مرتكب از اتهام كلاهبرداري تبرئه خواهد شد.
دلايل وقوع جرم كلاهبرداري
در مورد افزايش كلاهبرداري باید گفت، هر جرمي داراي ابعاد گوناگوني است، جرم پديده تك بعدي نيست كه بگوييم فقط فقر يا عامل ديگري موجب ارتكاب آن مي شود. در به وجود آمدن جرم کلاهبرداری نیز پديده هاي زيادي مؤثر هستند.
 عنصر اصلي كلاهبرداري اين است كه از اعتماد مردم سوء استفاده شود، عموم كساني كه مورد كلاهبردراي واقع مي شوند در زندگي صادق و سالم زندگي كرده اند، البته اين نكته را بايد مد نظر داشت كه طمع افرادي كه مورد كلاهبرداري واقع مي شوند نيز مي تواند از دلايل ديگر وقوع جرم كلاهبرداري باشد.
 اين افراد به دليل طمع مي خواهند بدون زحمت به ثروت برسند و به قول معروف یک شبه ره صدساله را بروند به همين دليل بدون فكر خود را در دام كلاهبرداران قرار مي دهند. از ديگر دلايل وقوع جرم كلاهبرداري مي توان به سست شدن اعتقادات مردم اشاره كرد. عمده فرهنگ ما به اعتقادات مذهبي برمي گردد اكنون ترميم اعتقادات مذهبي مهمترين عامل براي پيشگيري از وقوع این جرم است.
شرایط اقتصادی در زمان های خاص ، تورم ، مشکلات معیشتی، نبودن امکانات لازم برای اشتغال، ازدواج، مسکن  و تامین مایحتاج و نیاز مبرم مردم به وام  از جمله دلایلی هستند که باعث می شوند تا عده ای سودجو و فرصت طلب از چنین موقعیت هایی بهره جسته و با استفاده از روش های متقلبانه اعتماد قربانیان را به خود جلب و آنها را سرکیسه کنند.
عامل ديگري كه مي تواند تاثير زيادي در وقوع جرم كلاهبرداري در جامعه داشته باشد وجود دسته چک هایی است که به راحتی برای افراد صادر می شود و فرد با دارا بودن این دسته چک ها می تواند خود را فردی ثروتمند و دارای اعتبار معرفی کرده و به این طریق اقدام به معامله های هنگفت کرده و از قربانیان خود کلاهبرداری نماید.
مجازات مرتكب جرم كلاهبرداري
كلاهبرداري از زمره جرايمي است كه نوعي "اكل مال بباطل " محسوب مي شود و با توجه به آيه " ولا تاكلو اموالكم بينكم بالباطل" با استفاده از عنوان كلي تعزيرات قابل مجازات است.
مطابق قوانين كيفري مجازات كلاهبرداري ساده با مشدد متفاوت است. كلاهبرداري مشدد كلاهبردراي است كه در آن مرتكب مشمول يكي از سه حالت زير باشد:
*كارمند دولت يا موسسات عمومي و شهرداري ها يا نهادهاي انقلابي باشد
*مرتكب خود را به عنوان مامور دولت يا مؤسسات عمومي يا شهرداري، يا نهادهاي انقلابي و شركت هاي دولتي معرفي نمايد
*مرتكب برای فريب مردم از تبليغ عامه از طريق وسايل ارتباط جمعي از قبيل راديو، تلويزيون، روزنامه، مجله يا نطق در مجامع و يا انتشار آگهي چاپي يا خطي استفاده كند.
به اين كلاهبرداري ها كلاهبرداري مشدد اطلاق مي شود و مجازات مرتكب آن علاوه بر رد مال به صاحب آن، 2تا 10 سال حبس به علاوه جزاي نقدي معادل مال مأخوذه است و نيز انفصال ابد از خدمات دولتي مي باشد.
كلاهبرداري كه شامل هيچ يك از انواع سه گانه فوق نباشد، كلاهبرداري ساده است و مرتكب آن به حبس از يك تا 7سال به علاوه جزاي نقدي معادل مال مأخوذه و رد مال محكوم مي شود.
مطابق تبصره يك اين ماده در صورت وجود جهات و كيفيات مخففه دادگاه مي تواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفيف، مجازات مرتكب را فقط تا حد اقل مجازات مقرر در اين ماده (حبس) و انقصال ابد از خدمات دولتي تقليل دهد ولي نمي تواند به تعليق اجراي كيفر حكم دهد.
همچنين تبصره 2 اين ماده مجازات جرم شروع به كلاهبرداري را بيان نموده است كه عبارت است از: حد اقل مجازات مقرر در همان مورد و در صورتي كه نفس عمل انجام شده نيز جرم باشد، شروع كننده به مجازات آن جرم نيز محكوم مي گردد.
اگر شروع كننده كارمند دولت و مرتبه كلي يا بالاتر يا همطراز آن‌ها باشد از خدمات دولتي منفصل دائم مي شود و در مراتب پايين تر به انفصال موقت از شش ماه تا 3سال محكوم خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار