کد خبر: 935580
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: هشتمین جشنواره 'سفر به زیستگاه زاغ بور' با استقبال چهار هزار گردشگر برگزار شد.

حمیدرضا حسنی با بیان اینکه این جشنواره 2 روزه در روستاهای گیور و دزیان بخش بیارجمند شاهرود برگزار شد، افزود: گردشگران بسیاری از استان های همجوار بویژه تهران، خراسان رضوی و گلستان در این جشنواره حضور یافتند.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های سوغات و صنایع دستی و اجرای موسیقی محلی و آیینی در هر 2 روستا، ابراز داشت: یک جشن عروسی واقعی با حنابندان سنتی نیز در این جشنواره برگزار شد.
وی گشایش نخستین اقامتگاه بومگردی روستای دزیان و خانه صنایع دستی این روستا را از دیگر بخش های این برنامه 2 روزه برشمرد و یادآور شد: مستند زاغ بور نیز توسط اداره پارک ملی توران پخش شده و توضیحات لازم برای آشنایی مردم با این پرنده بومی ایران توسط محیط بانان ارائه شد.
راضیه شهاب مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان نیز در آیین افتتاح این جشنواره حضور یافت.
زاغ بور پرنده ای نخودی رنگ شبیه هدهد است. بومیان منطقه از آن با نام' احمق دوان 'یاد می کنند. زاغ بور به محض احساس خطر، خود را به لنگ بودن می زند و با راه رفتن روی زمین دشمن را به دنبال خود می کشاند و وقتی مطمئن شد دیگر برای او خطری ندارد به پرواز در می آید.
هم اکنون جمعیت بسیار خوبی از زاغ بور در پارک ملی توران زندگی می کنند اما به دلیل جست و خیز زیاد این پرنده به راحتی قابل دیدن نیست.
بهترین زمان مشاهده زاغ بور در فصل تخم گذاری آن در اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر