کد خبر: 935602
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه اسلامشهر:
حجت اسلام محمد ارژنگی گفت: با بهره گیری درست از سنت حسنه وقف می توان ،همه مشکلات جامعه در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی را برطرف کرد و اوضاع جامعه را بهبود بخشید.
محمدرضا عباسی

حجت الاسلام محمد ارژنگی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر، درنشستی با خبرنگاران اظهارکرد: وقف یک سنت حسنه ای است که با مشاوره درست ازآن می توان درجهت رفع نیازهای جامعه درزمینه های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی  بهره برد ومشکلات جامعه را برطرف کرد.

حجت الاسلام ارژنگی با اشاره به آثار وقف، افزود: پدیده وقف دارای حیطه گسترده ای ازفعالیت ها قابل اجرا بوده، تا جایی که اگربه درستی هدایت شود، به بسیاری از نیازها پاسخ می دهد وهیچگاه جامعه انسانی با کمبودهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی روبرو نخواهد شد.                

وی بیان کرد: دراجرای سنت حسنه وقف آنچه که مهم به نظرمی رسد این است که،هم نیازها ی جامعه براساس اولویت درسطح افکارعمومی معرفی شود وهم ضرورت آن عینی ومتناسب با عواطف و درک و توجه واقفان لحاظ گردد.

ارژنگی با بیان اینکه تولیت وقف نوعی امانت است وباید درآمدها آنها را دقیقا درهمان محلی که نیت شده،مصرف شود، تاکیدکرد: صاحب اصلی وقف درحقیقت خداست وموقوفات به صورت امانتی در اختیار انسان‌ها قرار داده می‌شوند، بنابراین باید امانت‌دارخوبی باشیم واین امانت‌ها را به درستی مصرف کنیم.

وی با اشاره به عدم آگاهی جامعه ازبرکات وقف ، افزود: درراستای  ترویج فرهنگ وقف باید کسانی که در راه وقف تلاش کرده‌اند را به جامعه معرفی کرد، تا مردم الگویی کامل و صحیح دراین موارد داشته باشند، مردم باید بدانند درآمدهای موقوفات درچه راهی هزینه میگردد وبا این سنت حسنه بیشتر آشنا شوند.

ارژنگی بیان کرد: باید برای ترویج فرهنگ وقف بویژه وقف اجتماعی ازهمه پتانسیل ها وامکانات جامعه و رسانه ها استفاده کرد،صدا وسیما باید دراین حوزه با اختصاص وقت بیشتری وبرنامه‌سازی متعدد نسبت به کمبود موقوفات با نیات اجتماعی به خوبی دراین شهرستان قابل مشاهده است،به طوری که باید برای این کمبود فکری اساسی کرد. 

وی با بیان اینکه 149موقوفه ثبت شده درشهرستان اسلامشهر وجود دارد،افزود:ازتعداد موقوفات  موجود درشهرستان اسلامشهر،تنها 28موقوفه منفعتی بوده و درآمدهای آنها صرف اجرای نیات واقفین می شود.

این مقام مسئول با اشاره به عدم وجودموقوفات با نیات اجتماعی درسطح شهرستان اسلامشهر، افزود : شهرستان اسلامشهر به موقوفه‌هایی با نیات کمک ومساعدت به افراد بی بضاعت، دانش‌آموزان مستضعف، رفع مشکلات جوانان، ازدواج و تهیه ازدواج و موقوفات قرآنی نیاز است که باید با انجام فعالیتهای گوناگون نسبت به ایجاد موقوفات جدید با نیت اجتماعی  اقدام نمود.

وی تصریح کرد:با توجه به اینکه 2 حوزه علمیه بزرگ در شهرستان داریم ، وجود موقوفه ای برای کمک به حوزه علمیه‌های شهرستان ازنیازهای وقف به شمارمی‌رود، درحالی که مدیران این حوزه‌ها برای تامین معیشت طلاب درتنگنا وسختی فراوانی هستند ، درصورتی که می‌توان با ایجاد وقفی اجتماعی ، نیازهای این حوزه را تامین کرد.

رئیس اداره اوقاف اسلامشهربا اشاره به میزان درآمدهای موقوفات، بیان کرد:در طی 8 ماه گذشته در سال جاری قریب به 560میلیون تومان ازموقوفات منفعتی جمع وری و صرف نیت واقف شده ودر طی همین مدت نیزبالغ بر1میلیارد و 400 میلیون تومان در بقاع متبرکه  جمع آوری  شده که بیش از 70 درصد این مبالغ  صرف اقدامات عمرانی  بقاع و بقیه نیز در جهت امور فرهنگی و هزینه های جاری گریده است .

وی تاکید کرد:باتوجه به وضعیت اقتصادی روز جامعه ، خیرین و نیکوکاران می توانند ،ازطریق وقف  بخشی از اموال خود،گام‌های اساسی برای رفع نیازهای جامعه بردارند و از برکات اجرای این سنت حسنه  حتی بعد ازفوت خود ودر عالم آخرت بهره مند شوند.

ارژنگی درخصوص موقوفه‌های مشارکتی ،بیان کرد: افراد خیری که تمایل به وقف بخشی ازمال خود را دارند، اما به دلیل وضعیت اقتصادی کم بودن مورد وقفی خود رغبتی نشان نمی‌دهند، می توانند به  صورت مشارکتی به چند نفر، مورد وقفی را به ثبت برسانند.

وی تصریح کرد: متاسفانه اقشارمختلف مردم  سنت وقف را نمی شناسند و یا وقف را بد می شناسند و فقط وقف را درایام ماه محرم وصفر وتوزیع نذورات می دانند، درحالیکه احداث درمانگاه ، مسجد، مدرسه ، تامین هزینه در راه ماندگان و کمک به افراد مستمند و... از موارد صرف وقف می توان نام برد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان اسلامشهربا تاکید براینکه وقف می تواند بسیاری ازمشکلات  اقتصادی ، اجتماعی،فرهنگی و... را درجامعه برطرف نماید ،گفت: در راستای ایجاد موقوفات جدید کارشناسان و مشاوران ما سعی می‌کنند با پیشنهاد نیت وقف برای نیازهای اجتماعی، واقفان را برای وقف  زمینه تامین نیازهای روز جامعه تشویق کنند.

وی با با اشاره به برنامه های دهه وقف وهفته فرهنگی اسلامشهر، بیان کرد: با توجه به تقارن  دهه وقف و هفته فرهنگی اسلامشهر، ویژه برنامه هایی با مشارکت دستگاههای مختلف شهرستان به اجرا درآمد که  به نواختن زنگ وقف، نگارش انشاء با موضوع وقف، تجلیل از واقفین ، خادمین بقاع متبرکه، برگزاری محافی انس با قرآن و برگزاری نشستهای بصیرت افزایی وتشکیل جلسلت بصیرت افزایی و... اشاره کرد.

ارژنگی خاطر نشان کرد:  ادامه روند اجرای طرح  توسعه و بازسازی و حرم مطهر امامزاده عقیل (ع) اسلامشهر بعنوان بقعه متبرک و شاخص شهرستان اسلامشهر با برگزاری مزایده و و انتخاب پیمانکار جدید ، پس از یک وقفه طولانی  بزودی آغاز  خواهد شد .

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر