کد خبر: 936071
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
در بازديد اصحاب رسانه از وضعيت درختان سطح شهر مطرح شد؛
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان در بازديد اصحاب رسانه از وضعيت درختان چند نقطه از شهر گفت: شهروندان و رسانه ها اطمينان داشته باشند كه هيچ درختي بدون نظركارشناسي قطع نمي شود.

   به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،فروغ مرتضايي نژاد در اين برنامه كه در ادامه سلسله نشست با رسانه ها اظهار كرد: به عنوان يك عضو هيات علمي دانشگاه و شهروندي كه فعال محيط زيستي است روي درختان حساسيت ويژه اي دارم و به هيچ وجه اجازه نمي دهم تا حتي يك درخت به صورت غيركارشناسي و بيهوده قطع شود.
وي با بيان اينكه درختان سن معيني دارند و زماني كه به اين سن مي رسند ممكن است بافت چوب درخت از درون خالي و پوك شده و از بين برود، تصريح كرد: زماني كه سن درخت به پايان مي رسد، از سطح بيرون آوندهاي جديد ايجاد كرده، چوب داخل از بين مي رود و تنه و حجم درخت توان نگهداري از سرشاخه ها را ندارد كه از اين درختان به عنوان درختان خطرآفرين ياد مي شود زيرا احتمال سقوط آن ها زياد است.  
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان ادامه داد: ناظران مقيم در مناطق اين درختان را شناسايي و به سازمان پارك ها اعلام مي كنند. سازمان پارك ها با استفاده از تيمي كارشناسي متشكل از واحدهاي باغباني، گياه پزشكي، ناظر عالي و مدير فني سازمان مقيم در محل، بازديدهاي لازم را به عمل مي آورد تا نسبت به رفع خطر درخت و حفظ جان شهروندان اقدامات لازم به عمل بيايد. 
وي با بيان اينكه متاسفانه سالهاي گذشته برخي اتفاقات ناگوار در اثر سقوط درخت براي شهروندان رخ داده است، اضافه كرد: روي درختان خطرآفرين برچسب هشدار زده مي شود تا شهروندان از اين درختان فاصله بگيرند.  
مرتضايي نژاد تاكيد كرد: خشكسالي و آفات نيز مي تواند در خشكي درختان و خطرآفريني آنان تاثيرگذار باشد كه امسال با وجود شرايط كم آبي تلاش كرديم كمترين آسيب به درختان شهر وارد شود.
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان در ادامه با اشاره به محور چهارباغ افزود: مطابق طرح ها و برنامه ريزي هاي انجام شده محور چهارباغ تبديل به پياده راه شد و در اجراي اين طرح، نه تنها هيچ درختي آسيب نديد بلكه بازكاشت درختاني كه متاسفانه سال هاي پيش و در مديريت هاي قبلي بر اثر عمليات مترو قطع شده بود را نيز انجام داديم.  
وي تصريح كرد: وقتي حائل هاي مترو برداشته شد بسيار متأسف شدم. مردم هم با برداشتن حائل ها متوجه قطع درختان شدند و به همين دليل تصور كردند اين درختان در اين دوره از مديريت شهري و به خاطر پياده راه سازي چهارباغ قطع شده است. در حالي كه اين تصور كاملا اشتباه بود. در اين شرايط تلاش كرديم عمق خاكي را كه تحويل مي گيريم مناسب باشد تا بتوانيم گونه هايي كه در گذشته به دليل عمليات ايستگاه مترو جا به جا شده به طور مجدد بازكاشت شود.  
مرتضايي نژاد ادامه داد: خوشبختانه با مساعدت سازمان قطار شهري و سازمان نوسازي و بهسازي عمق خاك مناسب در چهارباغ به ما تحويل داده شد. از اساتيد دانشگاه و مراكز تحقيقاتي نيز دعوت شد و در خصوص جايگزيني گونه ها با توجه به عمق خاك برنامه ريزي هاي لازم براي بازكاشت درختان صورت گرفت. 
وي اضافه كرد: در بازكاشت درختان، مطابق با هويت چهارباغ كه عمده درختان آن نارون هستند، كاشت انجام شد.
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان گفت: توانستيم از سال گذشته تا امروز درختاني كه به هر دليلي كم شده بود را به طور مجدد به محور چهارباغ و نقاط ديگر شهر بازگردانيم.
وي بيان داشت: براي جايگزيني درختان محور چهارباغ سعي شد به صورت علمي درختاني كاشته شود كه حداقل براي 40 تا 50 سال آينده مشكلي پيدا نكنند. همچنين براي اين محور به صورت استثناء گونه هاي مقاوم به كم آبي كاشت نمي شود و از هر جا لازم باشد آب آن را تامين مي كنيم. چراكه چهارباغ با ديگر نقاط شهر متفاوت است و يك خيابان هويتي و تاريخي است.
مرتضايي نژاد تاكيد كرد: يك ناظر از سوي سازمان پارك ها در تمام ماه هاي گذشته بر پروژه چهارباغ نظارت داشته و در محل، مستقر بوده است.
وي اضافه كرد: در كمال تاسف برخي با تحريف اطلاعات باعث تشويش اذهان عمومي مي شوند. درختان چهارباغ به هيچ عنوان قطع نمي شوند. هر جايي نيز كه لازم بوده بازكاشت ها صورت گرفته و در خصوص درختان موجود رسيدگي هاي لازم صورت مي گيرد.  
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان متذكر شد: با همكاري شهروندان در حال شناسايي درختان كهنسال شهر اصفهان هستيم تا اگر جايي درخت كهنسال وجود دارد حريمي اطراف آن ها به وجود آورده تا كمتر به آنها تعرض شود.
ويژگي هاي درختان خطرآفرين چيست؟
مسئول واحد باغباني و كميته رفع خطر سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري نيز در ادامه اين بازديد اظهار كرد: درختان خانواده صنوبر و سپيدار كه در فضاهاي سبز اصفهان وجود دارد سن بهره وري پاييني دارند و پس از 30 الي 40 سال عمر آنها به پايان مي رسد. كاشت اغلب درختان سپيدار مربوط به ساليان قبل و مربوط به زماني است كه رودخانه پر آب بوده كه پس از گذشت اين زمان عمر بيشتر اين درختان در حال اتمام است. 
مريم حجتي گفت: درختان سپيدار و صنوبر كه در پارك ها وجود دارند مورد بررسي و چكاپ قرار گرفته و اگر يك يا دو مورد از علائم پوسيدگي در آنها مشاهده شود كميته رفع خطر درختان خطرآفرين شهر اصفهان متشكل از كارشناسان و ناظران در جريان قرار مي گيرند. از علائم درختان پوسيده يا خطرآفرين مي توان به مشاهده سرشاخه هاي خشك در بالاي تاج درختان، وجود حفره و قارچ هاي چتري شكل در پايين درختان، ورقه ورقه شدن پوست درخت، برآمده شدن خاك پاي درخت و ضربه زدن به درخت به شكلي كه صداي طبل مانند بدهد اشاره كرد.   
وي تاكيد كرد: كميته رفع خطر چكاپ درختان سپيدار و صنوبر را در سطح مناطق آغاز كرده و درختان را علامت گذاري مي كند.
مسئول واحد باغباني و كميته رفع خطر سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان گفت: در كمال تاسف برخي از شهروندان زماني كه تيم ما براي قطع درختان قصد اقدام دارند اجازه اين كار را نمي دهند. البته اين افراد دغدغه درختان را دارند و اين قابل تحسين است اما اطلاعات علمي كافي ندارند و نمي دانند ما مجبور به قطع اين درختان هستيم.
وي با بيان اينكه اولويت براي سازمان پارك ها حفظ جان شهروندان است،‌ افزود: لازم است بگويم اين درختان همان درختاني هستند كه حدود 10 سال پيش از آنها به عنوان درختان قاتل ياد مي شد و جان چند نفر از همشهريان را به خطر انداخت. اين اطمينان را به تمام شهروندان مي دهم كه اجازه قطع هيچ درختي بدون دليل داده نمي شود. 
خشكسالي باعث به وجود آمدن آفات چوب خوار شده است
مسئول واحد گياهپزشكي سازمان پارك ها نيز در ادامه اين بازديد، اظهار كرد: درختان خطرآفرين درختاني هستند كه به پايان سن بهره وري رسيده و ارتباط چنداني با آفات و بيماري ها ندارند.            
افسانه مظاهري تصريح كرد: در سال هاي اخير به دليل خشكسالي يك سري از آفات چوب خوار و پوست خوار به وجود آمدند كه مي تواند باعث تهي شدن قسمت هاي داخلي تنه درختان شوند اما با تمهيداتي مانند عمليات غيرشيميايي، مبارزه مكانيكي و ... تحت كنترل درآمده است.
وي افزود: با تمهيداتي كه انديشيده مي شود خشكي درختان ناشي از خشكي زاينده رود تحت كنترل درآمده تا ديگر شاهد خشكيدگي بيش از حد درختان نباشيم. 

         

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار