کد خبر: 936264
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
به‌رغم مخالفت‌های دونالد ترامپ با قطع کمک‌های تسلیحاتی به عربستان، ۶۳ سناتور در اقدامی دیرهنگام با اکثریت آرا طرح پایان حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف سعودی در یمن را تصویب کردند تا پس از چهار سال روزنه امیدی برای پایان جنگ در یمن باشد؛ اقدامی که کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ این مصوبه را وتو می‌کند.
به‌رغم مخالفت‌های دونالد ترامپ با قطع کمک‌های تسلیحاتی به عربستان، ۶۳ سناتور در اقدامی دیرهنگام با اکثریت آرا طرح پایان حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف سعودی در یمن را تصویب کردند تا پس از چهار سال روزنه امیدی برای پایان جنگ در یمن باشد؛ اقدامی که کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ این مصوبه را وتو می‌کند.
به گزارش «جوان»، در شرایطی که حملات ائتلاف عربی به رهبری سعودی علیه مردم یمن، با چراغ سبز امریکا انجام شد، اما امریکایی‌ها پس از چهار سال به این نتیجه رسیده‌اند که باید به حمایت‌ها از رژیم سعودی پایان دهند. اعضای مجلس سنای امریکا چهار شنبه شب پس از شنیدن اظهارات مایک پمپئو و جیمز ماتیس، وزرای خارجه و دفاع امریکا درباره جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، با انجام یک رأی‌گیری موافقت کردند که قطعنامه پایان دادن به حمایت امریکا از عربستان در جنگ یمن مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات جیمز ماتیس و مایک پمپئو در خصوص جنگ یمن در جلسه غیرعلنی سنا که پیش از رأی‌گیری برگزار شد، تأثیر کمی در تغییر نظر سناتور‌ها داشت و حتی تعداد حامیان این قطعنامه را در مجلس سنا افزایش داد. ۶۳ سناتور از جمله ۱۴ سناتور جمهوریخواه به این طرح رأی موافق و در مقابل ۳۷ سناتور دیگر رأی مخالف دادند. این درحالی است که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روی حمایت جمهوریخواهان از طرح‌های خود در مجلس سنا حساب زیادی باز کرده است. مایک لی، سناتور جمهوریخواه در نشست سنا گفت: «ما نباید در جنگ خونین یمن مشارکت داشته باشیم. کشتار‌ها در یمن در سایه موافقت امریکا همچنان ادامه دارد. اوضاع در یمن بی‌نهایت وخیم است، جنگ باعث کشته شدن ده‌ها هزار بی‌گناه شده و دخالت امریکا در حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن اوضاع را بدتر کرده است. بر اساس قانون اساسی امریکا کنگره تنها مرجعی است که فرمان جنگ صادر می‌کند نه رئیس‌جمهور یا وزارت دفاع.» به گزارش خبرگزاری رویترز، برنی سندرز، سناتور دموکرات که بیشترین انتقاد‌ها را از مواضع دولت امریکا داشته است، تأکید کرد که این کشور دیگر نباید بخشی از ائتلاف هولناک به فرماندهی سعودی‌ها در جنگ یمن باشد. سندرز در صفحه توئیتر خود نوشت: «نخستین بار سنای امریکا به ارائه مصوبه‌ای رأی داد که نیرو‌های مسلح امریکا را از جنگ غیرقانونی خارج می‌کند. اوضاع فعلی یمن، بد‌ترین فاجعه انسانی در جهان است که به علت دخالت سعودی‌ها ایجاد شده است.» تلاش سناتور‌های امریکایی درحالی است که کاخ سفید اعلام کرد که «چارچوب کنونی پیش‌نویس قانون توقف حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن که در سنا مورد بررسی قرار گرفت قابل قبول نیست و باید اصلاح شود، در غیر این صورت دونالد ترامپ آن را وتو خواهد کرد». در صورتی که ترامپ این مصوبه را وتو کند، این مصوبه به کنگره باز می‌گردد و در صورت تصویب توسط دو سوم کل سنا به قانون تبدیل می‌شود.
امریکا در چهار سال گذشته با فروش تسلیحات پیشرفته به عربستان سعودی و دیگر رژیم‌های عربی خلیج فارس، شریک جنایات این کشور‌ها در کشتار مردم بی‌گناه یمن بود. هرچند نمایندگان کنگره در چهار سال گذشته به طور آشکار و یا پنهان از حملات ظالمانه عربستان سعودی و متحدانش علیه ملت بی دفاع یمن، حمایت کرده بودند، اما در هفته‌های اخیر بر سر پرونده قتل جمال خاشقجی با مقامات ریاض به اختلاف خورده‌اند.
این مسئله در هفته‌های اخیر به تنش بین دونالد ترامپ و سناتور‌های جمهوریخواه منجر شده است. ترامپ که حامی اصلی رژیم سعودی است تنها کسی بود که دست داشتن محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در ماجرای قتل خاشقجی را رد کرد و بار‌ها در سخنانی مدعی شد که در شرایط کنونی نباید به مقامات ریاض فشار بیاورند. ترامپ حتی گفته است که توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی بیش از آنکه به منافع سعودی‌ها ضربه بزند به اقتصاد و کمپانی‌های تسلیحاتی امریکا آسیب می‌زند. ترامپ مدعی است که برای مقابله با تحرکات ایران در منطقه به کمک‌های عربستان نیاز دارد.

رشوه سعودی
عربستان سعودی که در رشوه دادن به مقامات امریکایی زبانزد است این بار هم به نظر می‌رسد، برای مقابله با تلاش‌ها ضد ریاض در کنگره امریکا دست به جیب شده است. مجله امریکایی نیوزویک به نقل از گزارش مرکز سیاست‌های بین‌المللی نوشت: «دست‌کم پنج تن از سناتور‌های جمهوریخواهی که روز پنج شنبه به لایحه پایان حمایت امریکا از عربستان در جنگ یمن رأی منفی دادند، از ریاض پول گرفته بودند. نمایندگان دموکرات امریکایی نیز سال ۲۰۱۷ از ریاض پول دریافت کرده بودند. این مسئله نشان می‌دهد که عربستان ثروت هنگفت خود را در راه تأثیر گذاشتن بر سیاست خارجه امریکا خرج می‌کند». عربستان سعودی در سال‌های گذشته با پرداخت میلیارد‌ها دلار به مقامات ارشد امریکا، مانع از تصویب مصوبه ضد سعودی در کنگره و دولت امریکا شده است. عربستان حتی در ماه‌های اخیر برای اینکه از بار فشار‌های امریکا درباره قتل جمال خاشقجی بکاهد، میلیون‌ها دلار به ترامپ و دیگر مقامات امریکایی پرداخت کرده است.

گزینه نظامی علیه ایران روی میز
در شرایطی که کنگره از ترامپ می‌خواهد فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند، اما کاخ سفید به جای مقابله با سعودی، روی مقابله با ایران متمرکز شده است. برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه امریکا شامگاه پنج شنبه بار دیگر ایران را به استفاده از گزینه نظامی تهدید کرد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، برایان هوک طی شوی تبلیغاتی که در آن آهن‌پاره‌هایی را به ادعای سلاح‌های ارسالی ایران به یمن، به نمایش گذاشته بود، با بیان اینکه گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است، مدعی شد: «ما به رژیم ایران بسیار شفاف گفته‌ایم که اگر منافع ما تهدید شود، برای استفاده از نیروی نظامی تعلل نخواهیم کرد. گمان می‌کنم آن‌ها این را فهمیده‌اند. خیلی شفاف هم فهمیده‌اند». ادعای این مقام امریکایی در حالی است که ایران هرگونه ارسال تسلیحات برای یمنی‌ها را رد کرده است و حتی به‌رغم فشار‌های واشنگتن، سازمان ملل هم این مسئله را تأیید نکرده است. مقامات واشنگتن درحالی ایران را به جنگ‌افروزی در یمن متهم می‌کنند که حملات ظالمانه سعودی‌ها باعث کشته شدن ده‌ها هزار یمنی از جمله زنان و کودکان شده است و این جنایات در سایه حمایت‌های امریکا انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار