کد خبر: 936540
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
صادرات برق خورشيدي كسب وكار همداني ها رارونق مي دهد
شهرستان همدان به دلیل استعداد و استاندارد‌های زیست محیطی ازجمله دلايلي بود كه از سوي كارشناسان به عنوان پایلوت تولید انرژی‌های پاک در کشور انتخاب شد. از آنجا كه موقعیت جغرافیایی این شهرستان برای تولید انرژی پاک و تجدید پذیر برق بسیار مناسب است و استاندارد‌های لازم برای تولید بهینه و تبدیل شدن به پایلوت انرژی خورشیدی را دارد...

محمدرضا سوري

 

شهرستان همدان به دلیل استعداد و استاندارد‌های زیست محیطی ازجمله دلايلي بود كه از سوي كارشناسان به عنوان  پایلوت تولید انرژی‌های پاک در کشور انتخاب شد.

از آنجا كه  موقعیت جغرافیایی این شهرستان برای تولید انرژی پاک و تجدید پذیر برق بسیار مناسب است و استاندارد‌های لازم برای تولید بهینه و تبدیل شدن به پایلوت انرژی خورشیدی را دارد.

لذا اين مهم موجب شد تا از چند سال قبل سرمايه گذاري براي راه اندازي نیروگاه خورشیدیدر اولويت قرار بگيرد.

موضوعي كه به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان سبب شده تا درحال حاضر 5 نیروگاه خورشیدی در استان فعال شود وعلاوه بر آن تا دوماه آينده  یک نیروگاه خورشیدی در کبودراهنگ به بهره‌برداری می‌رسد.

*******

 وجود ویژگی‌هایی نظیر ارتفاع مناسب از سطح دریا، زاویه تابش نور خورشید، جذب نور خورشید در بیش از ۲۸۰ روز سال و وجود زمین‌های مسطح نزدیک به ایستگاه‌های رفت و برگشت برق را از جمله مزیت‌های شهرستان همدان برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و تولید بهینه برق است موضوعي كه موجب شد تا از چند سال قبل ايجاد نيروگاه هاي خورشيدي دراين استان با جديد انجام پذيرد وحتي پاي سرمايه گذاران داخلي نيز به اين منطقه باز شود.

به طوري كه يك سرمایه گذار داخلی ۹ میلیون یورو برای احداث نیروگاه خورشیدی در این شهرستان سرمایه گذاری می‌کند.

سال گذشته بود كه سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از احداث  16 نیروگاه خورشیدی با قدرت 175 مگاوات در استان همدان خبرداد.

محمدمهدی شهیدی گفت:« اقدامات خوبی برای جذب سرمایه گذاران و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان همدان صورت گرفته و به عبارتی این استان به عنوان قطب نیروگاه‌های خورشیدی در کشور است.»

وي افزود:« اکنون 2 نیروگاه خورشیدی امیرکبیر و خلیج فارس در مجموع با قدرت 14 مگاوات در استان به بهره‌برداری رسیده است و 2 نیروگاه خورشیدی شهدای همدان و بوعلی در ابراهیم آباد فامنین نیز به قدرت 14 مگاوات به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته وي ، همچنین 14 نیروگاه خورشیدی در مجموع با قدرت 115 مگاوات در دست اقدام است که تعدادی تا پایان سال و مابقی نیز در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسند.

اين اظهارات درحالي بود كه 2نیروگاه خورشیدی نيز هر یک به قدرت 30 مگاوات توسط یک شرکت چینی در شهرستان تویسرکان در دست احداث قرار گرفت .

سرمايه گذاري بر سر ايجاد نيروگاه خورشيدي در همدان

موقعيت ويژه ومناسب براي ايجاد نيروگاه هاي خورشيدي درهمدان دركنارنياز به انرژي هاي پاك وارزان ازجمله دلايلي است كه موجب شده تا توسعه استفاده از اين انرژي پاك وارزان با استقبال خوبي مواجه شود.

با وجود اينكه طي سال هاي  گذشته نيروگاه هاي كوچك ومتوسطي در همدان را انداري شده ومورد بهره برداري قرار گرفته بود ، اماصبح شنبه شانزدهم بهمن ماه سال گذشته بودكه بزرگترين نيروگاه خورشيدي دراين شهر با ظرفیت کل 14 مگاوات به صورت دو واحد نیروگاه هفت مگاواتی افتتاح ومورد بهره برداري قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در این آئین گفت«: نیروگاه هفت مگاواتی خلیج فارس با سرمایه گذاری خارجی طراحی و با هزینه هشت میلیون یورو ایجاد شد.»
حاجی‌رضا تیموری افزود:« برای ساخت و تجهیز این نیروگاه از تجهیزات تولید و ساخت داخل هم استفاده شده است، بطور نمونه ترانسفورماتورهای بکار رفته در نیروگاه و تمامي  کابلها از تولیدات داخلی است و حدود 23 هزار متر کابل برق فشار قوی و فشار ضعیف و 15 هزار متر کابل تصویر و فیبر نوری به کار رفته است همچنین تمامی تابلوهای MV و LV از تولیدات داخلی بوده اند.»
وی ادامه داد:« با تلاش استاندار، سرمایه‌گذار ایرانی با مشارکت سرمایه ‌گذار خارجی وارد استان شدند و برای احداث 2 نیروگاه هفت مگاواتی خورشیدی با تجهیزات مربوطه قرارداد ساخت را با ' سانا ' منعقد کردند.»
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه در مدت کمتر از 6 ماه عملیات احداث نیروگاه به اتمام رسید گفت : «هر یک از این نیروگاه‌های خورشیدی در زمینی به مساحت 10 هکتار و در مجموع با 16 میلیون یورو سرمایه‌گذاری احداث شده‌اند. »
تیموری با بیان اینکه احداث هرمگاوات نیروگاه خورشیدی حدود 45 میلیارد ریال هزینه دربردارد تصریح کرد:« درزمان تحریم ها، وارد کردن تجهیزات نیروگاهی مشکل بود و هرمگاوات حدود 100 میلیارد ریال نیاز به سرمایه‌گذاری داشت. »
اين موفقيت درحالي بود كه قرارداد خرید تضمینی 20 ساله توسط شرکت سانا با سرمایه‌گذار منعقد شد که طبق آن برق تولیدی به ازای هر کیلووات ساعت پنج هزار و 200 ریال خریداری می شود.
همچنين  استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تولید پراکنده و کاهش اتکا به شبکه سراسری، فرصت مناسبی برای کسب و کار و ایجاد شغل‌های جدید ازجمله مزاياي اين طرح بزرگ انرژي بود.
تجدیدپذیر بودن، فراوانی، پایداری، دوستدار محیط زیست، قابلیت دسترسی و کاهش هزینه‌های برق از مزایای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی است.
گام بلند به سوي صادرات برق خورشيدي

موفقيت آميز بودن ساخت نيروگاه هاي خورشيدي در همدان علاوه بر تامين برق مورد نياز درمناطق مختلف سبب شده تا بتوان برروي فروش مازاد توليد نيز برنامه ريزي كرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با اشاره به وجود 5 نیروگاه خورشیدی در استان همدان مي گويد:« یک نیروگاه خورشیدی در کبودراهنگ تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»

محمدمهدی شهیدی با بیان اینکه فروش انرژی در 6 ماهه سال 96، یک میلیون و 653 هزار و 953 مگاوات ساعت بوده است، مي افزايد:« این رقم در 6 ماهه امسال یک میلیون و 687 هزار و 673 مگاوات ساعت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد رشد مصرف انرژی داشته‌ایم.»

اين اظهارات درحالي است كه در 6 ماهه سال 96 انرژی تحویلی از پست‌های فوق توزیع 2 میلیون و 11 هزار و 287 مگاوات ساعت بوده که با اقدامات انجام شده در راستای کاهش تلفات این مقدار در 6 ماهه امسال به 2 میلیون و 93 هزار و 422 مگاوات ساعت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.95 درصد کاهش دارد.

آمارها نشان مي دهد،مصرف انرژی برق در استان همدان 32.29 درصد در بخش خانگی، 10.72 درصد در بخش صنعتی، 40.33 درصد در بخش کشاورزی، 10.96 درصد عمومی و 5.70 درصد در سایر بخش‌ها است.

وی با توجه به اينكه  پیک بار تابستان از 15 خرداد آغاز می‌شود و تا 15 شهریورماه ادامه پیدا می‌کند، لذا اين موضوع موجب شده تا درحال  حاضر مازاد تولید برق وجود داشته باشد موضوعي كه امکان صادرات 2 هزار مگاوات برق به کشورهای همجوار مانند عراق، پاکستان و افغانستان را امكان پذير مي سازد.

مديريت مصرف برق براي سال آينده

ازآنجا كه طي  سال جاری در استان همدان پیک شب 97.5.6 با 687 مگاوات و پیک کشور نیز 97.5.7 با 56.932 مگاوات رقم خورد.

لذا براي برای عبور از پیک بار سال 98 اقداماتي درحال برنامه ريزي است كه به عنوان مثال دراین راستا افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی تا 5223 مگاوات، 598 مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر، 437 مگاوات نیروگاه خورشیدی، 102 مگاوات نیروگاه بادی، 14.4 مگاوات نیروگاه زیست توده، 32.6 مگاوات نیرگاه برق‌آبی کوچک، 11.4 مگاوات بازیافت حرارتی و 150 مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی با پیش‌بینی هزینه‌ای معادل 101,108 میلیارد ریال برنامه‌ریزی شده است.

همچنين  تغییر ساعت ادارات در کل کشور، استفاده از مولدهای خودتأمینی، تعویض لامپ برای استان‌های گرمسیر، سرویس‌ کولرهای آبی، همکاری ایستگاه‌هایCNG برای مدیریت مصرف برق، استفاده از تجهیزات نوین و محدود کردن ساعات کار شهرک‌های صنعتی با عقد تفاهم‌نامه با کشاورزان از جمله این برنامه‌ها است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار