کد خبر: 936555
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
رئیس سازمان تعزیرات: شاهد کم‌فروشی‌های بی‎سابقه شرکت‌های لبنی هستیم
افزایش نهاده‌های دامی در سال‌ جاری موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید و افزایش قیمت شیر‌خام از ۱۴۴۰ تومان به ۲ هزار تومان شد.
بهناز قاسمی
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت ۲۲شرکت تولید فرآورده‌های لبنی به جرم گرانفروشی خبر داد و گفت: این شرکت‌ها در مجموع به پرداخت ۸۲۹ میلیارد ریال به‌عنوان جریمه گرانفروشی محکوم شدند، اخیراً نیز شرکت دیگری به جرم گرانفروشی به پرداخت ۲۹ میلیارد ریال جریمه محکوم شده است.

افزایش نهاده‌های دامی در سال‌جاری موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید و افزایش قیمت شیر‌خام از ۱۴۴۰ تومان به ۲ هزار تومان شد. در کنار شیر‌خام، کارخانجات لبنی نیز به بهانه افزایش هزینه‌ها قیمت شیر و لبنیات را گران کردند با این تفاوت که این افزایش قیمت هر یک ماه و نیم یکبار اتفاق افتاده، به‌طوری‌که شیر پاکتی یک لیتری از ۲ هزار تومان در ماه‌های نخست امسال به ۵۵۰۰ تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در مقابل افزایش ۶۰۰ تومانی شیر خام، کارخانجات ۲۵۰۰ تومان فقط در شیر قیمتشان را گران کردند و قیمت سایر فرآورده‌های لبنی بیش از این افزایش یافته است. اخیراً نیز کارخانجات برای سومین بار قیمت‌ها را خودسرانه گران و اعلام کردند تا زمانی که سازمان حمایت بر اساس افزایش قیمت تمام شده ما قیمت ها‌ی مصوب را اعلام نکند، این روند افزایشی ادامه خواهد د‌اشت. مدیر فروش یکی از کارخانجات لبنی در گفت‌وگو با «جوان» از پرداخت ۴۰۰ میلیون جریمه خبر داد و گفت: به دلیل کاهش فروش، تعدیل نیرو داشتیم و برای تأمین هزینه‌ها، چاره‌ای جز گرانی قیمت‌ها نداریم. این اتفاقات در حالیست که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگوی ویژه خبری از تخلفات بی‌سابقه شرکت‌های لبنی پرده برداشت و گفت: شاهد کم‌فروشی‌های بی‌سابقه در محصولات لبنی کشور هستیم و در این زمینه گزارش‌های بسیاری به سازمان تعزیرات حکومتی رسیده است.

سید‌یاسر رایگانی افزود: این شرکت‌ها در مجموع به پرداخت ۸۲۹ میلیارد ریال به عنوان جریمه گرانفروشی محکوم شدند و پرونده هفت شرکت دیگر در شعب تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی است، در چند روز گذشته نیز یک شرکت تولید فرآورده‌های لبنی به جرم گرانفروشی به پرداخت ۲۹ میلیارد ریال جریمه محکوم شد.
مدیرکل اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این برنامه گفت: قیمت نهاده‌ها از ۳ هزار و ۲۰۰ تومان در سال گذشته به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در سال‌جاری افزایش یافته که بخشی از افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی مرتبط با آن است.

محمدرضا کلامی افزود: افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل هم از جمله عوامل بالا‌رفتن قیمت محصولات لبنی است.
وی گفت: شیری که در سال‌های گذشته عرضه می‌شد، نرخ مصوب ۱۴۴۰ داشته است و در بازار رقابتی با نرخ‌های پایین‌تر عرضه شده و خرید و فروش اتفاق می‌افتاد. امسال برمبنای افزایش نرخ نهاده بهای تمام شده شیر نسبت به آن عدد مصوب افزایش پیدا کرده است. افزایش نرخ ارز باعث می‌شود که محصولات صادراتی ما از جمله شیرخشک و فرآورده‌های لبنی توجیه خروج از کشور پیدا کنند.

باکری: دستگاه‌های دولتی برای خود خط‌کش ترسیم کرده‌اند

باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی مهمان برنامه در ادامه گفت‌وگو درباره قیمت حال حاضر شیر بیان کرد: در حال حاضر شیر‌خام در استان‌ها و کارخانه‌های مختلف با نرخ‌های عرضه و تقاضا متفاوت خریداری می‌شود. آنچه در بخش صنایع بزرگ که در واقع ۷۰ درصد تأمین محصولات لبنی بازار را برعهده دارند، خریداری می‌شود از ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان است که شامل نرخ پایه خرید به علاوه مزایا و پاداش‌هایی است که به بار میکروبی داده می‌شود.
وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های سازمان حمایت، آنچه دامداران به‌عنوان بهای تمام شده خود مطرح می‌کردند و مذاکراتی که سازمان حمایت با دامداران داشته، نرخ توافق ۲۰۰۰ تومان تعیین شده است.

باکری تأکید کرد: تا خرداد ماه امسال هیچ کمبودی وجود نداشته و شیر‌خام مصرفی کالا‌های سفره مردم و شیر مورد‌نیاز صادرات تأمین می‌شده است. در سه ماهه بهار، ۲ هزار و ۲۵۰ تن هم شیر خشک صادر شده است. پس از تغییر و تحولات ارز که در تیرماه اتفاق افتاد به طرز باورنکردنی در واقع روند دریافت شیرخام معکوس شد که در خصوص آن هنوز نتوانسته‌ایم به تحلیل عاقلانه‌ای در این مسئله برسیم.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه هر چه ستاد تنظیم بازار در ابلاغ قیمت تأخیر کند ناهماهنگی‌های بازار همچنان ادامه پیدا می‌کند، ادامه داد: شرکت‌های لبنی گرانفروشی نمی‌کنند، زیرا قیمت تمام شده بالا رفته است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی برای خود خط‌کش ترسیم کرده و براساس آن شرکت‌ها را جریمه می‌کنند، اظهار کرد: ما هیچ گونه نقشی در بحث قیمت‌گذاری نداریم، کم‌فروشی تخلف است و با هر کارخانه‌ای که مرتکب کم‌فروشی شود باید برخورد قانونی کرد. از سوی دیگر، دست بردن در کیفیت کالا تخلف محسوب می‌شود و هیچ کارخانه‌ای مجاز به تغییر فرمولاسیون خود نیست. باکری گفت: پس از بروز بحران در کشور به لحاظ ارز‌آوری و برهم خوردن قیمت فرآورده، هیچ کالایی را در کشور نمی‌توان یافت که بهای تمام شده آن متورم نشده باشد، به لحاظ تولید محصولات سفره خانوار ۲۰ درصد کسری دریافت شیر خام داریم، از شیر خشک در سوسیس، کالباس، بستنی و ماست استفاده می‌شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه تا زمانی که قیمت‌ها ابلاغ نشود وضعیت کما‌فی‌السابق ادامه پیدا می‌کند، افزود: بهای تمام شده کالا توسط دستورالعمل‌ها مشخص می‌شود، به‌طوری‌که سازمان حمایت ابلاغ‌کننده دستورالعمل‌هاست و باید بهای تمام شده کالا را بررسی و بعد قیمت را ابلاغ کند.

رئیس انجمن گاوداران: فعالیت واسطه‌ها در بازار شیر‌خشک

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه شیر خشک تولید شده چربی ندارد، افزود: ۲۵ تا ۳۰ درصد شیر کشور برای مصارف صنعتی خشک می‌شود، اگر در شیر‌خشک کمبود داشته باشیم آن را وارد می‌کنیم.
مقدسی خاطر نشان کرد: از تیر ماه تاکنون، ماهانه ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تن جذب صنایع شیر‌خشک کشور می‌شود و به عبارتی رابطه تولید‌کنندگان شیر با تولید‌کنندگان شیر‌خشک مستقیم شده است.

وی افزود: در خصوص شیر در هشت ماهه اول امسال نسبت به هشت ماهه اول سال ۹۶ ما نه‌تن‌ها کاهش نداشتیم که حتی افزایش هم داشتیم که میانگین کشوری آن حدود ۷/ ۵ درصد است. قبلاً کارخانه‌های لبنی شیر را از دامدار خریداری می‌کردند، به صورت کارمزدی به صنایع شیرخشک کشور می‌دادند و آن‌ها هم به صورت کارمزدی چربی و شیرخشک آن را می‌گرفتند. از تیرماه رابطه دامدار با کارخانه شیرخشک به طور مستقیم است و روزانه حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰ تن شیرخام کشور، جذب صنایع شیرخشک می‌شود. در چهار سال گذشته که قیمت شیر ۱۴۴۰ تومان مصوب شد، هیچگاه در طول این مدت اجرایی نشد.

وی درخصوص این ادعا که در حال حاضر ما ۲۰ درصد کاهش ظرفیت داریم، اظهار کرد: شیر کافی موجود است، اما مسئله این است که برخی واسطه‌ها در تلاش هستند تا شیرخشک را خود خریداری کرده و به کارخانه‌ها عرضه کنند. در جلساتی که وزارت صمت و صنایع لبنی داشتند، صادرات شیرخشک از اوایل شهریورماه ممنوع شده است.

باکری در پاسخ به رئیس انجمن گاوداران گفت: در سال گذشته صنایع شیرخشک روزانه ۵ هزار تن صادرات شیرخام دریافت می‌کردند که در حال حاضر بر اساس بررسی‌های سازمان حمایت مشخص شده است که حداکثر ۲۵۰۰ تن شیر ورودی کارخانه‌شیرخشک است؛ یعنی ۵۰ درصد دریافت شیرخام واحد‌های شیرخشک کاهش دارد. دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: صادراتی که ما در سال گذشته داشتیم حدود ۴۶۵ هزار تن، در آبان ماه سال جاری ۱۰ هزار تن و مهرماه ۱۱ هزار تن محصولات لبنی بوده که معادل ۳۲ درصد کاهش صادرات است.
مقدسی ادامه داد: در حال حاضر در استان‌های مرزی کشور کارخانه‌های کوچکی که تاکنون با ۴ الی ۵ تن ظرفیت فعالیت می‌کردند تا مرز ۲۰۰ تن ارتقا یافته‌اند و این به معنای افزایش صادرات است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
وزنه سیاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
راه صحیح این است که کارخانه های متخلف به مدت 3 ماه مجبور شوند، تولیدات خود را به همان اندازه که گران فروشی کرده اند، کاهش قیمت دهند
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
این چه بساطی است که مسئولان اجازه می دهند اجناس گران شود و بعد به سراغ فرد خاطی می روند و او را جریمه می کنند. پیشگیری بهتر است
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
حقیقت را بخواهید بدانید که این تقصیران گردن کارخانه جات نیست و فقط به دلیل گرانی ارز و کاهش قیمت ریال است کارخانه دار باید خدمات و قطعات را با دلار محاسبه و هزینه کند نه با ریال شکست خورده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
بالاخره قیمت ها رو اصلاح می کنید یا نه ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
حالا این جریمه به کجا واریز میشود و خرج چه کاری فعلا مردم نمیدانند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار