کد خبر: 936566
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۸
در طول تاریخ حوادث ناگوار و خشونت آمیز همراه با رنج بسیار بر مردان به ویژه زنان به وجود آمده است. در زمان حاضر نیز با گسترش علم و دانش، هنوز معضل خشونت، به عنوان یک مسئله حاد اجتماعی، باقی است حتی بشر با خشونت مدرن و با مصادیق جدیدی روبه‌رو شده است.

در محیط خانواده، هر اقدام عمدی علیه جسم، جان، شرف، مال، حقوق طبیعی و اجتماعی علیه زنان و مردان در قبل و بعد از ازدواج زوجین صورت بگیرد در نظر فقه شیعه، خشونت نامشروع بوده و اسناد بین‌المللی نیز آن را غیرقانونی به شمار می‌آورد. خشونت در خانواده منشأ فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد که آسیب‌های جدی بر فرد، خانواده و اجتماع باقی می‌گذارد که جبران آن گاهی ممکن و گاه غیرممکن است. با توجه به این که در زمان جاهلیت، اعراب هیچ ارزشی برای زن قائل نبودند، دین اسلام به زن ارزش و کرامت بخشید و خداوند برای افراد خانواده، حقوق و تکالیف توأم با اخلاق به ویژه حسن معاشرت، قرار داده تا مودت و محبت و آرامش در بین آن‌ها بیشتر شود و به سعادت و کمال برسند و در صورت سوءاستفاده از حقوق و تکالیف خود، مجازاتی برای آن‌ها تعیین کرده است. در حالی که اعلامیه حقوق بشر، بعد از جنگ جهانی دوم، طبق دیدگاه مکاتب غرب، بدون توجه به مصلحت و تفاوت تکوینی زن و مرد، حقوق برابر بین زن و مرد را به تصویب رساند و کمیسیون‌ها و کنوانسیون‌ها و میثاق‌هایی را برای احقاق حقوق زنان تشکیل دادند تا بتوانند تبعیض علیه زنان را ریشه‌کن کنند. تا به امروز علاوه بر این که آن‌ها نتوانسته‌اند خشونت علیه زنان را کم کنند، بلکه جامعه با معضل جدیدی به نام خشونت زنان علیه مردان مواجه شده است. لازم به ذکر است مبانی دو دیدگاه در مواردی متعارض و گاه مشترک است. در جامعه امروز ما، دشمنان اسلام و طرفداران فمنیسم می‌کوشند حقوق و تکالیف شرعی را ظالمانه جلوه دهند. در حالی که رواج خشونت در خانواده‌های مسلمان برگرفته از فرهنگ غیراسلامی و سوءاستفاده از حقوق شرعی است، حتی در کشور‌های غربی نیز با شعار برابری هنوز خشونت نسبت به زنان کمتر نشده بلکه با مصادیق جدیدی از خشونت روبه‌رو هستند.

غرب برخی احکام شرعی مانند ارث زن و... را خشونت علیه زنان می‌داند لذا در پاسخ به آنان تحقیقات نسبتاً جامعی صورت پذیرفته است، اما در مورد برخی از رفتار و اعمال خشونت (مانند قتل، خروج از منزل بدون اذن شوهر و...) بر اساس فقه شیعه و اسناد بین‌الملل از جانب محققین تحقیقات کمتری وجود دارد و همچنین خشونت علیه مردان کمتر مورد توجه واقع شده است و وجود چند مقاله نمی‌تواند پاسخگوی این پدیده دامنگیر، در همه کشور‌ها باشد، لذا وجود تحقیقات گسترده پیرامون هر دو جنس ضروری به نظر می‌رسد. زهرا ساورسفلی در کتاب نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده از منظر فقه شیعه و اسناد بین‌الملل، به بررسی مفهوم خشونت در قبل و بعد از ازدواج زوجین پرداخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر