کد خبر: 936613
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵
محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی که به خاطر شرکت در نشست گروه ۲۰، سفر خود را به کشور‌های عربی آفریقا نیمه‌تمام گذاشته بود، دیروز در میان اعتراضات گسترده، به موریتانی و الجزایر سفر کرد.
محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی که به خاطر شرکت در نشست گروه ۲۰، سفر خود را به کشور‌های عربی آفریقا نیمه‌تمام گذاشته بود، دیروز در میان اعتراضات گسترده، به موریتانی و الجزایر سفر کرد.
در شرایطی که مردم موریتانی از دولت خواسته بودند محمد بن‌سلمان را به کشورشان راه ندهد، اما ولیعهد سعودی روز یک شنبه وارد نواکشوت پایتخت موریتانی شد و مورد استقبال محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهور این کشور و تعدادی از اعضای دولت قرار گرفت. به گزارش العالم، سفر بن‌سلمان به موریتانی درحالی است که این کشور طی روزهای شنبه و یک شنبه شاهد برگزاری تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز به سفر بن‌سلمان بود. روز شنبه انجمن دانشجویی مخالفت با نفوذ صهیونیست‌ها و دفاع از قضایای عادلانه موریتانی طی فراخوانی خواستار برگزاری تظاهرات در مخالفت با سفر بن‌سلمان شده و از دولت موریتانی خواسته بود دست از حمایت ولیعهد سعودی که مرتکب جنایات زیادی از جمله قتل خاشقجی و مداخله نظامی در یمن شده است، بردارد. تظاهرات‌کنندگان با حضور در خیابان‌ها شعار «ملت خواهان طرد خونریز است» و «ملت بن‌سلمان را نمی‌خواهد» سر دادند. به گزارش شبکه روسیا الیوم، انجمن ملی دموکراسی و اتحاد موریتانی تأکید کرد: «ما به دلیل مواضع ایجاد شده از سوی بن‌سلمان که منافع حیاتی جهان عرب و مسلمانان را به خطر انداخته است، از این سفر استقبال نمی‌کنیم. این مواضع با هماهنگی امریکا به خاطر از بین بردن مسئله فلسطین و تجاوز آشکار به حقوق بشر و آزادی بیان اتخاذ شده است». ولیعهد سعودی همچنین پس از موریتانی یک شنبه شب به کشور الجزایر سفر کرد که مردم این کشور هم اعتراضاتی علیه ولیعهد سعودی به راه انداخته‌اند. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، بسیاری از روشنفکران و شخصیت‌های فرهنگی الجزایر اعتراض خود را نسبت به سفر بن‌سلمان به این کشور نشان دادند. در نامه‌ای که ۱۷ تن از اصحاب رسانه و فرهنگیان آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «درحالی که تمامی جهانیان یقین دارند محمد بن‌سلمان دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی را صادر کرده است، الجزایر برای استقبال از بن‌سلمان آماده می‌شود». به گزارش رویترز، نامزد‌های سابق ریاست جمهوری الجزایر نیز به سفر بن‌سلمان به این کشور اعتراض کردند و دبیرکل حزب کارگر نیز مخالفت خود را با سفر بن‌سلمان اعلام و آن را تحریک‌آمیز توصیف کرد. گفته می‌شود در این دیدار، سرمایه‌گذاری‌های مشترک الجزایر- سعودی و روابط تجاری فی‌مابین در بخش‌های نفت و پتروشیمی مورد بحث و گفت‌وگوی دوطرف قرار می‌گیرد.
این نخستین سفر از سلسله سفر‌های خارجی محمد بن‌سلمان پس از ماجرای جنجالی قتل جمال خاشقجی است؛ رسوایی که به تنش در روابط عربستان و غرب و تخریب وجهه ولیعهد سعودی دامن زد. سیاست‌های حکام سعودی به ویژه محمد بن‌سلمان به اندازه‌ای به اعتبار این کشور در جهان صدمه زده است که مردم بسیاری از کشور‌های منطقه هم حاضر به میزبانی از وی نیستند. بن‌سلمان روز جمعه در نشست گروه ۲۰ هم مورد بی‌اعتنایی و بی‌محلی رهبران حاضر در این نشست قرار گرفت.

اردوغان: موضع بن‌سلمان را قبول ندارم
رئیس‌جمهور ترکیه که از مواضع خود در قتل جمال خاشقجی کوتاه نیامده است، بار دیگر در سخنانی با بیان اینکه موضع‌گیری بن‌سلمان را درباره این جنایت قبول ندارد، گفت: «واقعیت جنایت قتل جمال خاشقجی که دولت عربستان سعی کرد ابتدا آن را انکار و سپس سعی کرد واقعیت را مخدوش کند و نهایتاً به وقوع آن اعتراف کرد، برتری موضع قاطع ترکیه را به اثبات رساند». به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان دیروز اظهار کرد: «ترکیه قصد ندارد به خاندان سلطنتی در عربستان ضرر برساند. آنکارا تا زمان مشخص نشدن آمر قتل خاشقجی آرام نخواهد گرفت و در واقع شناسایی عاملان قتل جمال خاشقجی به نفع خود عربستان هم هست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار