کد خبر: 936741
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
نگاهی به تلاش سعودی‌ها برای تطهیر چهره جنایتکارشان به وسیله ورزش
تلاش‌های حکومت سعودی برای تطهیر چهره ترروریستی‌اش به وسیله ورزش، به‌رغم هزینه‌های چندمیلیارد دلاری با شکست روبه‌رو شده است.
سعيد احمديان
تلاش‌های حکومت سعودی برای تطهیر چهره ترروریستی‌اش به وسیله ورزش، به‌رغم هزینه‌های چندمیلیارد دلاری با شکست روبه‌رو شده است.
آن‌ها بازی با افکار عمومی را آغاز کرده‌اند تا زیر سایه آن جنایت‌هایشان را پنهان کنند. یک روز از آزادی‌های اجتماعی دم می‌زنند و پس از چند قرن به زن‌هایشان اجازه رانندگی می‌دهند، روز دیگر هم با سروصدا در زمین ورزش و کشاندن چهره‌ها و تیم‌های معروف دنیا به کشورشان می‌خواهند حواس‌ها را از کودک‌کشی‌هایشان در یمن پرت کنند. این حکایت دولت عربستان سعودی است، حکومتی که با نشستن محمد بن سلمان جوان و خام بر تخت ولیعهدی، چند سالی است که به دنبال نشان دادن تصویری متفاوت از ریاض در افکار عمومی جهان است تا چهره کریه و تروریستی‌شان را بپوشانند.
با مروری بر تلاش‌های دولت سعودی در چند ماه اخیر برای میزبانی از مسابقات مهم ورزشی دنیا، می‌توان دریافت که آن‌ها با توپ پر وارد شده‌اند، هرچند که در بیشتر موارد تیرشان به سنگ خورده و اعتراض‌های جهانی پس از قتل جمال خاشقچی نسبت به برگزاری چنین مسابقاتی به میزبانی حکومتی که تروریست‌پرور است، بالا گرفته است.

نمایشی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات
فدراسیون جهانی تکواندو در حالی دیروز از میزبانی عربستان در مسابقات بین‌المللی آزاد زنان مسلمان در سال ۲۰۱۹ خبر داد که در یک سال اخیر سعودی‌ها سعی کرده‌اند میزبانی مهم‌ترین مسابقات بین‌المللی در رشته‌های مختلف ورزشی را برای کشورشان به دست بیاورند. در همین راستا مسابقات هندبال باشگاه‌های جهان (سوپرکلوپ) در چهار سال آینده به میزبانی عربستانی برگزار می‌شود. همچنین عربستان ۲۴ آذر میزبان اولین مسابقه از فصل پنجم مسابقات اتومبیلرانی فرمول E. است.
با این حال، فوتبال یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که عربستانی‌ها در حال سرمایه‌گذاری گسترده روی آن هستند. اواخر مهر بود که دو تیم مطرح فوتبال دنیا یعنی برزیل و آرژانتین با تمام ستاره‌هایشان در ریاض در تورنمنتی چهارجانبه شرکت کردند، علاوه بر این تابستان امسال رئیس فدراسیون فوتبال عربستان با نماینده رسمی فدراسیون ایتالیا، تفاهمنامه‌ای برای میزبانی ریاض از سوپرکاپ ایتالیا به امضا رساندند.
‌برگزاری سوپرکاپ ایتالیا که قرار است دی‌ماه بین تیم‌های میلان و یوونتوس در ریاض برگزار شود، واکنش‌های منفی زیادی را به همراه داشت و رئیس دفتر سیاستگذاری سازمان عفو بین‌الملل در بریتانیا نوشت: «حتی پیش از قتل هولناک جمال خاشقچی، عربستان سعودی در حوزه حقوق بشر کارنامه مخوف و وحشتناکی داشت. بر این اساس، باشگاه‌های بزرگی همچون یوونتوس و آ. ث. میلان باید درک کنند که مشارکت آن‌ها در برگزاری یک رویداد ورزشی در این کشور، استفاده از ورزش برای سرپوش گذاشتن روی اقدامات ناقض حقوق بشر است.»

چرا در عربستان مسابقه برگزار کردید؟
فوریه گذشته هم عربستانی‌ها به منظور برگزاری مسابقات کشتی کج تحت عنوان «بهترین رایال رامبل» به مدت ۱۰ سال در این کشور توافقنامه‌ای با سازمان کشتی سرگرمی جهانی (WWE) امضا کردند که اولین دوره آن اردیبهشت امسال برگزار شد. با این حال خیلی از طرفداران ورزش نمایشی کشتی کج به شرکت جهانی برگزارکننده این رقابت‌ها اعتراض کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند در حالی که بسیاری از شرکت‌ها و نهاد‌های جهانی به خاطر قتل یک روزنامه‌نگار (جمال خاشقچی) حاضر به حضور در عربستان نشده‌اند، چرا نهاد جهانی کشتی کج موسوم به WWE مسابقات خود را در این کشور برگزار کرده است.»

نه تنیس‌باز معروف به سعودی‌ها
برگزاری مسابقات نمایشی ستاره‌های تنیس دنیا در عربستان هم با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. مهرماه بود که عربستان سعودی اعلام کرد جوکوویچ و نادال، دو ستاره تنیس جهان دی‌ماه یک دیدار نمایشی در شهر جده برگزار خواهند کرد. اعلام این خبر و همزمان شدن آن با رسوایی قتل جمال خاشقچی موجب شد بسیاری از داخل و خارج از جامعه تنیس از این دو تنیس‌باز بخواهند که از حضور در این مسابقه خودداری کنند. راجر فدرر، ستاره مطرح تنیس جهان هم از رد پیشنهاد سعودی‌ها خبر داد تا در نمایش حکومت سعودی شریک نشود: «از من نیز دعوت شد، اما نمی‌خواستم در آن تاریخ آنجا بازی کنم. بنابراین خیلی زود تصمیمم را گرفتم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار