کد خبر: 936748
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶
دامنه اعتراضات جلیقه زرد‌ها در فرانسه روز دو شنبه به بخش‌های مختلف جامعه از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان هم سرایت کرد؛ به طوری که بیش از ۱۰۰ دبیرستان در فرانسه پس از اعتراضات دانش‌آموزان تعطیل شد و کلاس‌های درس نیز برگزار نشد.
دامنه اعتراضات جلیقه زرد‌ها در فرانسه روز دو شنبه به بخش‌های مختلف جامعه از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان هم سرایت کرد؛ به طوری که بیش از ۱۰۰ دبیرستان در فرانسه پس از اعتراضات دانش‌آموزان تعطیل شد و کلاس‌های درس نیز برگزار نشد. در شهر‌های غربی فرانسه به دلیل افزایش قیمت، سوخت نایاب شده و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ جایگاه سوخت و پمپ بنزین تعطیل شده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه که پیشتر گفته بود از مواضعش در برابر معترضان جنبش ضد سرمایه داری عقب نشینی نخواهد کرد، اعلام کرد که با معترضان مذاکره می‌کند. با این حال، خشونت پلیس فرانسه روندی تصاعدی پیدا کرده است.
به گزارش «جوان» حرکت اعتراضی موسوم به «جلیقه زردها» که از سه هفته پیش به صورت سراسری در فرانسه آغاز شده، حالا دیگر از مرحله کنترل خارج شده است. این اعتراضات ضد سرمایه‌داری که در روز‌های اخیر حالت انقلابی به خود گرفته و شهر پاریس، پایتخت فرانسه را به میدان جنگ تبدیل کرده است، به میان دانش آموزان و دانشجویان نیز سرایت کرده است. به گزارش یورونیوز، براساس آخرین آمار وزارت آموزش فرانسه، روز دو شنبه بیش از ۱۰۰ دبیرستان در فرانسه پس از اعتراضات دانش‌آموزان تعطیل شد و کلاس‌های درس برگزار نشد. همچنین به دلیل مسدود کردن ترافیک توسط جلیقه‌زرد‌ها در مناطق مختلف کشور سوخت‌رسانی به پمپ‌های بنزین به تعویق افتاده و نزدیک به ۷۵ جایگاه از ۲ هزار و ۲۰۰ پمپ بنزین شرکت توتال بسته شده است. از سوی دیگر، مقامات شهر تولوز فرانسه دیروز اعلام کردند که در پی ناآرامی در این شهر، حدود ۵۰ نفر از جمله ۴۸ نیروی پلیس زخمی شدند. اعتراضات اخیر در فرانسه بعد از افزایش مالیات سوخت آغاز شد، ولی به‌سرعت رنگ و بوی اعتراض ضد دولتی به خود گرفت. معترضان به خود «جلیقه زرد» لقب داده‌اند و خواهان استعفای امانوئل ماکرون هستند. مردم فرانسه حدود سه هفته است در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت و بالا رفتن هزینه‌های زندگی به خیابان‌ها آمده‌اند. معترضان، پرچم‌های فرانسه را در دست گرفته و سرود ملی این کشور را می‌خوانند و با حرکت در خیابان‌های پاریس در مقابل پلیس صف‌آرایی می‌کنند. خیابان‌های پاریس این روز‌ها بیشتر به یک میدان جنگ واقعی تبدیل شده است که در آن پلیس استراتژی مشت آهنین در پیش گرفته و با شلیک گاز اشک‌آور و خودرو‌های آب‌پاش با معترضین برخورد می‌کند. در برخی از نقاط، پلیس با ضرب و شتم معترضان را سرکوب می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اعتراضات اخیر در فرانسه تاکنون سه نفر کشته و ۳۰۰ نفر دستگیر و بازداشت شده‌اند و ۴۱۲ نفر از معترضان هم زخمی شده‌اند که وضعیت ۱۰ نفر از آنان وخیم گزارش شده است. این درحالی است که تعداد تظاهرکنندگان حدود ۳۶ هزار نفر گزارش شده است که ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از آنان در پاریس حضور دارند. دولت فرانسه روز یک شنبه اعلام کرده بود که حالت فوق العاده را در سراسر کشور برقرار می‌کند.
به گزارش سی‌ان‌ان، اعتراضات یک شنبه شب هم مثل روز‌های گذشته همچنان ادامه داشت و بقایای شمع‌های سوخته و ماشین‌های به آتش کشیده شده در برخی از خیابان‌های منتهی به طاق پیروزی و نزدیک به خیابان شانزه‌لیزه و باغ تویلری در پاریس به چشم می‌خورند.
روند اعتراضات گسترده در فرانسه در حال سرایت به سایر کشور‌های اروپایی است و تاکنون بلژیک و هلند شاهد بروز ناآرامی‌های موسوم به جلیقه‌زرد‌ها بوده‌اند. روز یک شنبه معترضان در شهر‌های مختلف هلند علیه دولت این کشور دست به راهپیمایی زده و از طریق رسانه‌های اجتماعی در شش شهر به خیابان‌ها آمدند. این مسئله با پیوند خوردن به قدرت گرفتن راست افراطی در اروپا و تضعیف دولت‌های قوی اروپایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه به شدت باعث نگرانی مقامات اتحادیه اروپا شده است. به گفته کارشناسان، اقبال عمومی در روی کار آمدن دولت‌های راست‌گرا در اتریش، ایتالیا، اسپانیا و مجارستان باعث شده تا روند همگرایی اروپایی به شدت متزلزل شود.

ماکرون تسلیم شد
گسترش دامنه اعتراضات در شهر‌های فرانسه در نهایت سبب شد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مقابل معترضان تسلیم شود. به گزارش رویترز، امانوئل ماکرون، که هفته گذشته گفته بود از مواضعش در برابر معترضان جنبش ضد سرمایه‌داری عقب‌نشینی نخواهد کرد روز دو شنبه به نخست‌وزیر این کشور دستور داد تا با رهبران معترضان گفت‌وگو و مذاکره کند. تصمیم ماکرون برای مذاکره با معترضان در حالی صورت گرفته که وی بعد از اعتراضات هفته گذشته گفته بود صدای معترضان را شنیده، اما از تصمیمش کوتاه نخواهد آمد. پس از خشونت‌های روز شنبه فرانسه در تجمع‌های جنبش ضد سرمایه‌داری، نشست بحران روز یک شنبه در کاخ الیزه و با حضور امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد. رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این گفته بود به همه اقدامات خشونت بار پاسخ قضایی داده خواهد شد. موافقت ماکرون برای گفت‌وگو با معترضان درحالی است که نماینده‌ای از سوی معترضان برای مذاکره با دولت وجود ندارد. همچنین وزیر اقتصاد فرانسه با عقب نشینی از سیاست قبلی دولت در افزایش مالیات سوخت اعلام کرد: «ما باید کاهش مالیات را تسریع کنیم که نیاز به کاهش سریع هزینه‌های عمومی دارد.»
در حال حاضر، محبوبیت ماکرون به کم‌ترین میزان خود از زمان روی کار آمدن، تنزل یافته است. او در برابر جنبش جلیقه زرد‌ها قرار دارد که بر اساس تازه‌ترین برآورد‌ها از حمایت ۸۰ درصدی مردم فرانسه برخوردار است. ماکرون در دوران انتخابات وعده داده بود با اصلاحات اقتصادی خود مانع از تشدید بحران اقتصادی در فرانسه شود و همچنین درصدد بود رهبری اقتصادی قاره اروپا را در دستان خود بگیرد، اما با گذشت ۱۸ ماه، ماکرون نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
عجب
said
|
Switzerland
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
سلام. سیاستمداران و رسانه های غربی دروغگو و ریاکار هستند. ملت فرانسوی که از ظلم و ستمِ سیاسیون و ثروتمندان خسته شده اند را آشوب گر می نامند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار