کد خبر: 936750
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
تنها چند روز بعد از اقدام موشکی ناکام رژیم صهیونیستی در سوریه، ائتلاف امریکایی هم، مواضع ارتش سوریه در ریف حمص را بمباران کرد، اقدامی که هرچند خسارت جانی در پی نداشت، ولی روس‌ها می‌گویند که امریکا به دنبال به چالش کشیدن حاکمیت سوریه و ایجاد شبه دولت در شمال آن است.
تنها چند روز بعد از اقدام موشکی ناکام رژیم صهیونیستی در سوریه، ائتلاف امریکایی هم، مواضع ارتش سوریه در ریف حمص را بمباران کرد، اقدامی که هرچند خسارت جانی در پی نداشت، ولی روس‌ها می‌گویند که امریکا به دنبال به چالش کشیدن حاکمیت سوریه و ایجاد شبه دولت در شمال آن است.
به گزارش رویترز، یک منبع ارشد حزب‌الله روز دو شنبه گفت که برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها اعلام می‌کنند نه گروه وابسته به ایران و نه مواضع ایران در سوریه طی حمله هفته قبل آسیب ندیده است. پیش از این، یکی فرماندهان ارتش سوریه گفته بود که هدف پنج شنبه شب اسرائیلی‌ها به اطراف دمشق، شامل دو تیپ ارتش سوریه بوده که نیرو‌های حزب‌الله هم در آن قرار دارد، ولی دیروز یک منبع حزب‌الله گفت که مواضع ایران در جنوب سوریه، در معرض هیچ‌گونه بمبارانی قرار نگرفته است سه روز بعد از این حمله، یک شنبه شب در حدود ساعت هشت (به وقت محلی) هم نیرو‌های ائتلاف امریکایی، تعدادی موشک به برخی مواضع ارتش سوریه در کوه‌های «الغراب» در جنوب منطقه «السخنه» در ریف حمص شلیک کردند. منابع نظامی سوری می‌گویند که این حمله تلفات جانی نداشته و تلفات این حمله تجاوزکارانه «صرفاً مادی» بوده است. منابعی دیگر نیز گفته‌اند که کاروانی از ارتش سوریه و نیرو‌های هم‌پیمانش بین السخنه و التنف در بادیه سوریه در معرض حملات موشکی ائتلاف امریکایی قرار گرفتند؛ التنف جایی است که پایگاه نظامی امریکا در آنجا قرار دارد. این منابع افزودند، بیش از ۱۰ موشک از سامانه موشکی چند منظوره «هیمارس» به سوی نیرو‌های مذکور شلیک شد.
همزمان، ارتش ترکیه اعلام کرد که اجرای دومین دور از تمرین نظامی مشترک امریکا و ترکیه برای اداره «منبج» سوریه آغاز شده است. در بیانیه ارتش ترکیه آمده است: «مطابق با نقشه‌راه منبج و اصول امنیتی، نیرو‌های مسلح ترکیه و امریکا، دومین دور از تمرین‌های نظامی مشترک درخصوص فعالیت‌های گشت‌زنی در منبج انجام دادند.» نقشه راه منبج بین ترکیه و امریکا روی عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) از این شهر به شرق رودخانه فرات، اجرای عملیات گشت‌زنی مشترک در این شهر و در نهایت اداره مشترک آن تمرکز دارد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در واکنش به این تحولات گفته که واشنگتن تلاش می‌کند، با بهره برداری از مسئله کرد‌ها تمامیت ارضی سوریه را به خطر بیندازد و قطعنامه سازمان ملل در این خصوص را نقض کند. سرگئی لاوروف تصریح کرد: امریکا می‌خواهد در سوریه ساختار‌های غیر قانونی ایجاد کند و برای اجرای این تصمیم خود منابع مالی نیز اختصاص داده است. وی در یک مصاحبه تلویزیونی در حاشیه کنفرانس گروه ۲۰ تأکید کرد، حوادث شرق فرات سوریه در واقع نقض قطعنامه سازمان ملل در خصوص پایبندی به تمامیت ارضی این کشور به شمار می‌رود. «دیمیتری بولیانسکی» سفیر مسکو در سازمان ملل در شورای امنیت سازمان ملل گفت که حجم اشغالگری و تلاش‌های امریکا برای ایجاد یک «شبه‌دولت» در سوریه افزایش یافته و این مسئله روند سیاسی حل بحران را با مشکل روبه‌رو می‌کند. به نوشته پایگاه خبری شبکه رووداو، نماینده روسیه همچنین اقدامات امریکا در سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی کشور‌های همجوار دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار