کد خبر: 936883
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هرچند بروکسل و واشنگتن در برخی موارد از جمله پرونده ایران، اختلافات آشکاری دارند، اما این مسائل مانع همکاری و شراکت نزدیک طرفین نخواهد بود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هرچند بروکسل و واشنگتن در برخی موارد از جمله پرونده ایران، اختلافات آشکاری دارند، اما این مسائل مانع همکاری و شراکت نزدیک طرفین نخواهد بود.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت: هرچند این اتحادیه و دولت کنونی امریکا در مسائل مختلف اختلاف نظر‌هایی دارند، اما روابط میان طرفین همچنان مستحکم است و همکاری نزدیک طرفین با قدرت ادامه دارد. به گزارش رویترز، موگرینی در بخشی از صحبت‌هایش در مورد روابط میان بروکسل و واشنگتن، با بیان اینکه طرفین امنیت مشترک و سرنوشت مشترکی دارند، گفت: «نمی‌خواهم وسعت و عمق اختلاف نظرهایمان با دولت کنونی ایالات متحده را دست‌کم بگیرم: این اختلافات وجود دارند و آشکار هم هستند. بعضی از اوقات آن‌ها آنقدر آشکارند که مسائل دیگر زیر سایه آن‌ها قرار می‌گیرند و این مسئله مایه شرم است». موگرینی افزود: «این مسئله در مورد ایران یا در مورد اورشلیم (قدس) صادق است. به اعتقاد ما، این دولت تصمیماتی گرفته که برخلاف منافع جمعی یا امنیت جمعی ما هستند؛ نه فقط امنیت و منافع اروپا، بلکه امنیت و منافع ایالات متحده. ما همچنان معتقدیم که کشور بزرگی، چون امریکا نباید به قوانین بین‌المللی و ساختار‌های چندجانبه به چشم یک محدودیت یا مانعی بنگرد که باید آن را از سر راه برداشت. از دید ما، چندجانبه‌گرایی تضمینی برای صلح و امنیت جهانی و همچنین بهترین ابزاری است که برای پیشبرد منافع ملی خود و از جمله به عقیده من، منافع امریکا، در اختیار داریم». با وجود این اختلاف‌نظرها، موگرینی در مورد همکاری میان اتحادیه اروپا و امریکا گفت: «با این حال، ورای این اختلاف‌نظرها، همکاری ما با ایالات متحده در اکثر پرونده‌ها همچنان بسیار نزدیک است. هیچ‌یک از قدرت‌های جهان تا این حد به هم نزدیک نیستند. اتحادیه اروپا به طرزی فوق‌العاده به ایالات متحده نزدیک است. هیچ‌کس نمی‌تواند در این مورد هیچ تردیدی داشته باشد، طبیعی است. اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری ایالات متحده، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در اقتصاد ایالات متحده است و فراتر از آن، آنچه ما را به هم پیوند می‌دهد، به مراتب بیشتر از آن چیز‌هایی است که میان ما فاصله می‌اندازد». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس به یادآوری روابط فراآتلانتیک میان اروپا و امریکا پس از جنگ جهانی پرداخت و گفت: «تمام این‌ها برای من حاکی از آن است که آینده اروپا و امریکا، یکی هستند و این وظیفه ماست که اطمینان یابیم که روابط فرآتلانتیک - حتی در این برهه حساس- در آینده نیز بار دیگر نقطه قدرت دو سوی آتلانتیک باشد. من اطمینان دارم که ما همچنان نزدیک‌ترین شرکا و دوستان روی زمین خواهیم بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار