کد خبر: 937206
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶
مجتبي باستان
صرف‌نظر از کاهش یا افزایش بودجه دفاعی کشور در سال آینده، چنانچه با نگاه تخصصی در مسائل دفاعی، امنیتی و نظامی به محیط آنارشیکال بین‌المللی، خصوصاً منطقه غرب آسیا که یک محیط پیچیده، پر تهدید، سیال، غیرخطی و محل کشمکش قدرت‌های جهانی است، نگریسته شود، می‌توان دریافت که کاهش بودجه دفاعی کشور چه پیامد‌ها و تأثیراتی را برای سیستم دفاعی و امنیتی کشور به دنبال خواهد داشت.
در محیط آشوبناک غرب آسیا به دلیل حضور استکبار جهانی، ما دائم شاهد انتقال آشوب و درگیری از یک نقطه به نقطه دیگر هستیم و آن‌ها با برنامه‌ها و شیوه‌های مختلف (از جنگ نرم تا نیابتی و تارشگری) با کشمکش و ایجاد نزاع و درگیری بین کشور‌های منطقه به‌منظور تأمین منابع و منافع خود و هم‌پیمانانشان هستند و سال‌هاست که در این منطقه حضور نامشروع و غیرقانونی دارند. تنها کشوری که در این منطقه با نگاه به ارزش‌ها و آرمان‌های خود که بر گرفته از آموزه‌های دینی و انقلابی، در مقابل زیاده‌خواهی و روحیه استکباری آن‌ها ایستاده است، جمهوری اسلامی ایران است. از این رو کشور ما همواره مورد تهدید این کشورهاست. در چنین محیطی با این مختصات و ویژگی‌ها بنا به ملاحظات و نکات ذیل‌الذکر، کاهش بودجه دفاعی به صلاح کشور نیست:
۱- در رویکرد بازدارندگی که رویکرد اصلی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است، تقویت و ارتقای سیستم دفاعی کشور در مقابل سیستم‌های آفندی دشمن، مستلزم تقویت و توسعه بودجه دفاعی کشور است.
۲- بودجه دفاعی رقبای منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دائماً در حال افزایش است. این در حالی است که بودجه دفاعی کشور، طی سال‌های گذشته بسیار پایین‌تر از بودجه دفاعی این کشورهاست.
۳- برای دفاع و حمایت از مستضعفان و مظلومان منطقه که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است، بی شک حمایت و دفاع از این موضوع، مستلزم افزایش بودجه دفاعی و امنیتی کشور است.
۴- طول مرز‌های جمهوری اسلامی ایران تقریباً ۸۷۰۰ کیلومتر است. برای برقراری امنیت پایدار مردمی در طول این مرز‌ها و نیز ایجاد پایگاه‌های مرزی جدید و ارتقای توان دفاعی و امنیتی در این نقاط، بودجه دفاعی نیازمند تقویت و افزایش است.
۵- کاهش بودجه دفاعی کشور در این شرایط حساس منطقه‌ای چه پیامی را می‌تواند به دشمنان منقل نماید و اساساً دشمن چه برداشتی از این کاهش می‌تواند داشته باشد؟
۶- با توجه به افزایش قیمت ارز، چنانچه بودجه سال گذشته برای سال آتی تصویب شود، در این حالت ارزش ریالی بودجه دفاعی به یک سوم تنزل یافته است. بنابراین افزایش بودجه دفاعی برای سال آتی ضروری است.
۷- بر اساس نظر کارشناسان دفاعی و امنیتی یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌ای که بودجه دفاعی یک کشور را تعیین می‌کند، شرایط محیطی و میزان تهدیدات است. حال سؤال اساسی این است که آیا بودجه دفاعی سال آتی براساس تهدیدات و شرایط محیطی تنظیم شده است یا خیر. آیا نظر کارشناسان و خبرگان دفاعی و امنیتی کشور در تنظیم بودجه دفاعی سال آینده در نظر گرفته شده یا نه.
۸- یکی از نیاز‌های ضروری و حیات‌بخش دفاع، تحقیق و توسعه است. در محیط بین‌المللی کنونی که کشور‌های استکباری و متحدان آنان در حال دستیابی به انواع تجهیزات و امکانات و تسلیحات پیشرفته نظامی هستند، آیا ما نیز نباید با نگاه بازدارندگی خود در تحقیق و توسعه برای مقابله با این تهدیدات و تجهیزات اقدام نماییم؟ اقدام در این حوزه نیز مانند موارد قبل علاوه بر عزم و اراده راسخ، مستلزم اعتبار دفاعی کافی است.
در هر حال، بخش دفاعی و امنیتی کشور تا پای جان و با روحیه ایستادگی و مقاومت تحت تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب، در صحنه دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، ایستاده است وکاهش بودجه دفاعی و موارد دیگر خلل و تأثیری در این عزم و اراده ندارد ولی با توجه به موارد مذکور کاهش بودجه دفاعی کشور (حتی با توجه به ملاحظات مالی دولت) در این شرایط به نفع و صلاح کشور نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار