کد خبر: 937315
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
یک کارشناس انرژی با اشاره به تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای عرضه جهانی نفت گفت: با این تصمیم قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار بازمی‌گردد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی با اشاره به تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای عرضه جهانی نفت گفت: با این تصمیم قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار بازمی‌گردد.

به گزارش رویترز، اوپک و متحدانش به‌رهبری روسیه در روز جمعه توافقی کردند که بر اساس آن تولید نفت بیش از آنچه بازار انتظار داشت و به رغم فشار دونالد ترامپ برای کاهش قیمت نفت خام پایین می‌آید.

گروه تولید‌کنندگان اوپک عرضه نفت خام را ۸ /۰ میلیون بشکه در روز از ژانویه ۲۰۱۹ کاهش می‌دهند، در حالی که متحدان غیر‌عضو اوپک مسئول کاهش ۴ /۰ میلیون بشکه نفت دیگر هستند.

این اجلاس اوپک از نشست‌های دیگر اخیر این گروه پرستیزه‌تر بود. اوپک توانست به توافق با روسیه و سایر کشور‌های غیر‌عضو اوپک برسد. این سازمان آخرین بار در ۲۰۱۶ به یک توافق جمعی در این مورد رسیده بود.
توافق شاخص ۲۰۱۶ کاهش قیمت نفت را متوقف کرد و قیمت نفت برنت را به بیش از ۸۶ دلار در هر بشکه رساند. قیمت نفت از آن زمان تقریباً از ماه اکتبر یک‌سوم کاهش یافته و عربستان سعودی با درخواست ترامپ برای پایین نگه داشتن قیمت نفت مواجه شده است.

اظهارنظر‌های تحلیلگران

آرتم براموو، نایب رئیس تجزیه و تحلیل شیل در ریستاد انرژی گفت: «مشخص نیست قیمت نفت چقدر خواهد شد. طی چند ماه آینده می‌بینیم اوپک و روسیه چه روندی را پیش می‌گیرند. فکر می‌کنم وضعیت کنونی بسیار مثبت باشد».

رندی برگر، مدیرعامل بازار‌های سرمایه بی‌ام‌او گفت: «در حالی که انتظار رسیدن به یک توافق وجود داشت، کاهش ۲/۱ میلیون بشکه‌ای کمتر از آن چیزی است که امید داشتیم به دست بیاید. در هر صورت مقدار کاهش تولید بیشتر از یک میلیون بشکه‌ای بود که نمایندگان در مصاحبه‌هایشان طی ۲۴ ساعت گذشته پیشنهاد می‌دادند.» «ما این توافق را برای قیمت نفت و سهام مرتبط با نفت مثبت می‌دانیم. اگر کاهش تولید اوپک را در دورنمای عرضه و تقاضا در نظر بگیریم، یک بازار باثبات را برای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌کنیم. تهدید افزایش بیشتر درگیری تجاری بین امریکا و چین می‌تواند تأثیر منفی بر تقاضا داشته باشد، هرچند فکر نمی‌کنیم آنقدر رشد اقتصاد را پایین بیاورد که باعث سقوط بیش از حد قیمت نفت شود.»

حمایت تولیدکنندگان امریکایی از توافق

آن لوییز هیتل، نایب رئیس ماکرو اویلز وود مکنزی گفت: «این تصمیم احتمالاً مورد حمایت برخی تولید‌کنندگان امریکایی است که نگران بودند بدون رسیدن به یک توافق در وین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت پایین‌تر بیاید و فعالیت‌های حفاری را در ۲۰۱۹ کاهش دهد.»
«کاهش ۲ /۱ میلیون بشکه در روز از تولید نفت، بازار نفت را در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ سفت و سخت می‌کند و قیمت‌ها را به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه بازمی‌گرداند».

«این شرایط کمک می‌کند تولیدکنندگان با رشد عرضه امریکا در ۲۰۱۹ رقابت کنند. ما انتظار یک افزایش سالانه ۴/۲ میلیون بشکه‌ای در تولید غیراوپک را داریم، چون عرضه نفت امریکا همچنان رو به افزایش است».
«پیش‌بینی ما از افزایش تقاضای نفت ۱/۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ است، پس جای چندانی برای افزایش زیاد در سال آینده باقی نمی‌ماند و نیاز به کاهش تولید برای تثبیت قیمت‌هاست». برنادت جانسون، نایب رئیس مارکت اینتلیجنس دریلینگ گفت: «خبر کاهش تولید اوپک مطمئناً بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد، ولی این کار به خاطر رشد تولید امریکا و تأثیر فزاینده نفت خام امریکا بر بازار جهانی لازم بود. قبلاً بازار‌های نفت تنها از اوپک حساب می‌بردند، ولی حالا امریکا روز‌به‌روز بازار را خراب‌تر می‌کند و نمی‌توان جلوی آن را گرفت، چون شرکت‌های بسیاری بازار را می‌سازند».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار