کد خبر: 937327
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
شکار غیر قانونی و انتشار آنفلوآنزای پرندگان همین چند روز پیش بود که وضعیت شکار غیرقانونی پرندگان در شهر‌های مختلف استان‌های شمالی به نسل‌کشی پرندگان مهاجر تشبیه شد.
سيداحمد هاشمى اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: شکار غیر قانونی و انتشار آنفلوآنزای پرندگان همین چند روز پیش بود که وضعیت شکار غیرقانونی پرندگان در شهر‌های مختلف استان‌های شمالی به نسل‌کشی پرندگان مهاجر تشبیه شد. به خصوص در فریدونکنار که بازار پر رونقی حتی برای رستوران‌های تهران ایجاد کرده است و حاصل تمام اعتراضات فعالان محیط‌زیست و حقوق حیوانات، منجربه کمی کوچک‌تر شدن این بازار فریدونکنار و کاهش بخشی از تور‌های هوایی شد که این مهاجران را به قتلگاه هدایت می‌کردند. اما گویی این بازی، پایانی ندارد و حالا رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لاهیجان می‌گوید: شکارچیان با دانه‌پاشی و ممنوعیت در تردد باعث ایجاد فضای امن و جذب پرندگان شده و آن‌ها را شکار می‌کنند ولی امکان دارد این پرندگان آلوده به بیماری آنفلوآنزا باشند.

این بازی تکراری و غم انگیز هر ساله پرندگان مهاجر و شکارچیان است. پرندگانی که به رسم هرسالشان به سمت ایران و تالاب‌های شمال مهاجرت می‌کنند و دیگر به لانه و کاشانه قبلی خود باز نمی‌گردند. حتی اخیراً خبر رسیده که بسیاری از این پرندگان پس از شکار به رستوران‌های لاکچری تهران فروخته می‌شوند تا غذای پولدار‌ها شوند. البته هر سال هم مسئولان از برخورد با شکارچیان و جمع‌آوری دام‌های آن‌ها می‌گویند. اما انگار همه چیز در حد حرف است و بس.

روز گذشته بود که رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لاهیجان اعلام کرد: «عملیات گسترده‌ای برای جمع‌آوری دام‌های هوایی شکار پرندگان و قرق‌شکنی در بخش رودبنه لاهیجان به اجرا در آمد.» امیری گفت: «در این عملیات که با همکاری یگان اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گیلان و ادارات رودسر، املش، لنگرود، سیاهکل و بوجاق و با دستور مستقیم قاضی حوزه قضایی رودبنه و همراهی پاسگاه انتظامی پاسداران رودبنه صورت گرفت، در روستا‌های کورنده، ناصرکیاده پایین و بارکوسرا قرق‌شکنی انجام شد.» شکار پرندگان به راه‌های گوناگون صورت می‌گیرد و در لاهیجان، معمولاً در فصل شکار در برخی روستا‌ها شکارچیان با دانه‌پاشی و ممنوعیت در تردد، با ایجاد فضای امن باعث جذب پرندگان می‌شوند و پس از آن با دام‌گذاری به شکار پرندگان می‌پردازند که در همین راستا اداره حفاظت محیط‌زیست برای بر هم‌زدن این قرق‌ها عملیات قرق‌شکنی را در دستور کار خود قرار داده و در منطقه اجرا کرده است. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لاهیجان با تأکید بر اینکه قرق شکنی‌ها ادامه دارد تا هیچ پرنده‌ای شکار نشود، ادامه می‌دهد: «علاوه بر این در کنار قرق‌شکنی اداره حفاظت محیط‌زیست لاهیجان در این عملیات در روستا‌های دهبنه، سراجار، ناصرکیاده بالا همراهی پرسنل محیط‌زیست شرکت‌کننده در این مراسم که حدود ۴۰ نفر بودند به جمع‌آوری دام‌های هوایی و تخریب کومه‌های شکار پرداختند.» وی یادآور شد: «در ادامه تله‌های شکار پرندگان شکاری را از روی درختان حاشیه تالاب امیرکلایه جمع‌آوری شد.»

شکار فقط با پروانه شکار

در بی‌اثر بودن اقدامات سازمان محیط‌زیست همین بس که حدود ۲ ماه پیش، محیط‌زیست مازندران هم درباره شکار پرندگان مهاجر هشدار داد و اعلام کرده بود با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. اما مشکل دیگر در بیمار بودن پرندگان مهاجر است که، چون به صورت غیرقانونی شکار می‌شوند، موجب سرایت آن به انسان‌ها می‌شود. سال گذشته بود که به دنبال بروز نگرانی از شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی، شکار پرندگان مهاجر در مازندران ممنوع شد. بر همین اساس دی ماه پارسال دستکم ۳۰ بیمار مشکوک به ابتلا به بیماری آنفلوانزای مرغی در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند. حالا مدیرکل محیط‌زیست مازندران می‌گوید: «برای سال‌جاری بازار فروش پرندگان در فریدونکنار ساماندهی شده و فروش پرندگان در این بازار منوط به داشتن پروانه شکار است.» حسینعلی ابراهیمی کارنامی تأکید می‌کند: «پرندگانی که توسط شکارچی فاقد پروانه شکار شده باشند و در این بازار به فروش برسند، غیرقانونی است و با شکارچی و فروشنده طبق قانون برخورد خواهد شد. بنابر این در شرایط فعلی تا آزاد نشدن شکار از سوی محیط‌زیست فروش پرندگان وحشی در این بازار ممنوع است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار