کد خبر: 937482
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴
نیمی از کلاس‌های درس خراسان شمالی با بخاری‌های غیراستاندارد گرم می‌شوند. وسایل گرمایشی که سابقه چندان خوبی را در کارنامه خود طی این چند سال اخیر به ثبت نرسانده‌اند و حوادث متعددی که بدترین آن‌ها حادثه مدرسه شین‌آباد است را رقم زده‌اند.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: نیمی از کلاس‌های درس خراسان شمالی با بخاری‌های غیراستاندارد گرم می‌شوند. وسایل گرمایشی که سابقه چندان خوبی را در کارنامه خود طی این چند سال اخیر به ثبت نرسانده‌اند و حوادث متعددی که بدترین آن‌ها حادثه مدرسه شین‌آباد است را رقم زده‌اند. حالا دوباره یک زمستان دیگر در پیش است و مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی از استاندارد نبودن سیستم گرمایشی ۵۹۰ مدرسه استان خبر می‌دهد.

آذر سال ۹۱ بود که در مدرسه‌ای در روستای شین‌آباد در استان آذربایجان غربی به دلیل محروم بودن از سیستم گرمایشی استاندارد ۲۹ دانش‌آموز دختر آن دچار حادثه شدند. حریقی که طی زمان کمی کل کلاس را فرا گرفت و خاطره‌ای تلخ از کلاس درس را برای دانش‌آموزان رقم زد. حالا از آن واقعه شش سال می‌گذرد و آن دختربچه‌های حادثه دیده بزرگ شده‌اند، اما باز هم استاندارد‌سازی سیستم گرمایشی مدارس به درستی اجرایی نمی‌شود. از همین رو با شروع هر زمستان، معضل استاندارد نبودن وسایل گرمایشی استان‌ها هم داغ می‌شود. مشکلی که هر ساله با پایان رسیدن زمستان متولیان وعده رفع آن را می‌دهند و می‌گوید نهایتاً تا دو سال آینده مدارس کل کشور به سیستم گرمایشی استاندارند تجهیز می‌شوند. اما باز هم که یکسال دیگر می‌گذرد و به ابتدای زمستان دیگر می‌رسیم شرایط یا تغییری نکرده، یا آنقدر بحث نوسازی و استانداردسازی مدارس به کندی پیش می‌رود که همچنان این معضل به قوت خود باقی می‌ماند. گواه این ادعا هم همین است که اکنون به گفته کارشناسان حدود نیمی از مدارس استان خراسان شمالی از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار نیستند و با بخاری‌های از دور خارج شده یا نامناسب کلاس درس را گرم می‌کنند.

وعده پایان کار بخاری‌های غیراستاندارد

در حال حاضر هزار و ۳۲۱ مدرسه در استان خراسان شمالی وجود دارد که تنها نیمی از آن‌ها به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز هستند و مابقی با بخاری‌های نفتی، گازی و حتی گاهاً همان طور که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود با بخاری‌های هیزمی گرم می‌شوند. در این خصوص مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی با اشاره به اینکه تعداد ۷۳۱ مدرسه استان که شامل ۳۹۷۹ کلاس درس می‌شوند از سیستم گرمایش حرارت مرکزی که تمامی استاندارد‌های لازم را دارد برخوردارند، می‌گوید: «با این حال هنوز سیستم گرمایشی ۵۹۰ مدرسه استان استاندارد نیست.»

امین فلاح ادامه می‌دهد: «۳۷۰ مدرسه استان شامل ۱۳۵۰ کلاس درس و ۲۲۷ مدرسه شامل ۱۳۹۹ کلاس درس به ترتیب از سیستم گرمایشی نفتی از نوع استاندارد و بخاری گازی استفاده می‌کنند.» همچنین گفته می‌شود که در سال جاری مبلغ یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صرف خرید ۴۰۰ بخاری نفتی هوشمند شده است. در این خصوص این مسئول می‌افزاید: «طی مناقصات انجام شده این بخاری‌ها که مورد تأیید سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز هستند تا پایان امسال در مدارس استان نصب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.» مدیرکل نوسازی مدارس خراسان شمالی ادامه می‌دهد: «علاوه بر مبلغی که صرف خرید بخاری نفتی هوشمند شده است، بخش زیادی از اعتبار امسال سازمان نوسازی مدارس صرف تجهیز سیستم گرمایشی مدارس برای سال آینده شده است.» با این تفاسیر به نظر می‌رسد که سال آینده بخش بزرگی از معضل بخاری‌های غیراستاندارد این استان برطرف شود. البته اگر همچون وعده‌‎های پیشین مسئولان که قرار بود تا پایان سال ۹۶ تمام مدارس به وسایل گرمایشی استاندارد تجهیز شوند، نباشد و این مهم با جدیت تمام پیگیری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار