کد خبر: 937516
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
«سیگنال اشتباه» امریکا همزمان با نشست سوئد
با وجود زمزمه‌هایی که در مورد کاهش حمایت امریکا از عربستان در یمن به گوش می‌رسد، یک مقام وزارت خارجه امریکا دیروز به صراحت گفت: امریکا به حمایت از ائتلاف سعودی ادامه خواهد داد و چنین موضوعی یک «سیگنال اشتباه» است.
با وجود زمزمه‌هایی که در مورد کاهش حمایت امریکا از عربستان در یمن به گوش می‌رسد، یک مقام وزارت خارجه امریکا دیروز به صراحت گفت: امریکا به حمایت از ائتلاف سعودی ادامه خواهد داد و چنین موضوعی یک «سیگنال اشتباه» است.
به گزارش «جوان»، مذاکرات صلح یمن در استکهلم، روز گذشته با دستیابی به توافق نسبی بر سر تبادل اسرا، ظاهراً یک گام به پیش رفت، ولی در سایر مسائل به خصوص نحوه اداره الحدیده و همچنین بازگشایی فرودگاه صنعا به سختی پیش می‌رود. یک منبع در دولت مستعفی منصور هادی که خواسته نامش فاش نشود، گفته که شش موضوع مورد اختلاف شامل آزادی اسرا و زندانیان هر دو طرف، تسهیل ورود کمک‌های انسانی به متضررین، اوضاع نظامی در شهر الحدیده، محاصره شهر «تعز» (جنوب غرب یمن) به دست انصارالله، مسائل اقتصادی به خصوص بانک مرکزی و ازسرگیری پرواز‌ها در فرودگاه بین‌المللی صنعا، روی میز مذاکره است. مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل با ابراز امیدواری از پیشرفت گفت‌وگو‌های یمنی از روحیه مثبت طرف‌های مذاکره‌کننده در سوئد قدردانی کرده و با ابراز امیدواری از اینکه در طول این دوره گفت‌وگو‌ها پیشرفت حاصل شود، گفته است: «ما بر خویشتنداری طرفین تأکید داریم و آن‌ها را به اجرای تعهدات دعوت می‌کنیم.»‌الکمالی، عضو هیئت اعزامی نمایندگی دولت مستعفی یمن هم گفته که دو طرف درباره پرونده تبادل تمامی اسرا توافق کرده‌اند. با این حال، ابراهیم الدیلمی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن توافق درباره پرونده اسرا را تنها توافق انجام شده تاکنون دانسته و گفته که هیچ توافق دیگری میان دو طرف صورت نگرفته است. یک منبع یمنی هم که از شش پرونده روی میز مذاکرات سخن گفته بود، تأکید کرده در ارتباط با اوضاع نظامی در شهر «الحدیده» (غرب یمن) پیچیدگی وجود دارد.
علاه بر این مسئله، وضع فرودگاه بین‌المللی صنعا و محاصره شهر «تعز» (جنوب غرب یمن) به دست انصار الله نیز جزو محور‌هایی است که توافقی بر سر آن‌ها به دست نیامده است. در مورد گشایش فرودگاه بین‌المللی صنعا، دیروز برخی منابع در مذاکرات بحث‌هایی را مطرح کردند که موضع انصارالله درباره آن مشخص نشده است. خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در حاشیه مذاکرات صلح گفته که ما آماده گشایش فرودگاه صنعا هستیم، اما رویکرد ما این است که فرودگاه اصلی و بین‌المللی یمن در عدن باشد و فرودگاه‌های دیگر یمن، به فرودگاه داخلی تبدیل شوند. وی در ادامه افزود: اگر طرف مقابل (انصارالله) قبول کند وارد این تجربه حاکمیتی شود هواپیما‌ها می‌توانند به عدن بیایند و به صنعا، الحدیده یا فرودگاه‌های دیگر بروند و به عدن بازگردند و به خارج بروند. ما معتقدیم «این رویکرد از منافع ملت یمن حمایت و از منافع تمامی شهروندان یمنی دفاع می‌کند و میان آن‌ها فرقی وجود ندارد.»‌

سیگنال امریکایی در گرماگرم مذاکرات
آنچه بیش از هر چیز دیگری فضای مذاکرات را تحت تأثیر قرار داد، موضع تیموتی لندرکینگ، از مقامات وزارت خارجه امریکا است که گفته بحث‌هایی که درباره قطع حمایت امریکا از ائتلاف عربستان مطرح شده «پیامی اشتباهی» است. پیش از این اواخر اکتبر، وزیر دفاع امریکا طی سخنرانی در یک اندیشکده امریکایی صلح گفته بود‌: «جنگ یمن باید پایان یابد. ما باید جنگ را با مصالحه جایگزین کنیم... زمان متوقف کردن جنگ فرا رسیده است.» جیمز ماتیس گفته بود که امریکا خواستار برقراری آتش‌بس در یمن، طی ۳۰ روز آینده و انجام مذاکرات صلح بین طرف‌های یمنی است، موضعی که برخی منابع آن را اولتیماتوم به عربستان تلقی کردند و با فاصله‌ای چند هفته‌ای، مذاکرات صلح استکهلم آغاز شد. با این حال، «تیموتی لندرکینگ»، معاون رئیس بخش خلیج فارس در وزارت خارجه امریکا دیروز در سمیناری در ابوظبی با موضوع «یمن بعد از جنگ: رویارویی با چالش صلح و بازسازی» گفت: «فشار‌هایی در این زمینه وجود دارد... تا یا از این درگیری خارج شویم یا از حمایت‌مان از ائتلاف دست برداریم. در دولت به‌شدت با این رویکرد مخالفت می‌شود.»‌وی افزود: «به باور ما حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان ضروری است. عدم حمایت از این ائتلاف پیام اشتباهی را خواهد فرستاد.» او گفته که در آینده یمن نباید از ناحیه ایران هیچ تهدیدی برای عربستان سعودی و امارات عربی متحده وجود داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار