کد خبر: 937559
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا جزئیات فایل صوتی مربوط به صحنه قتل جمال خاشقجی را منتشر کرد.

جوان آنلاین: شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع مطلع نسبت به روند تحقیقات در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول جزئیات نوار صوتی رد و بدل شده در میان رهبران کشورهای مختلف که از منبع وزارت اطلاعات ترکیه منتشر شده، را فاش کرد.

این شبکه خبری در نتیجه گیری خود می‌‌گوید که این ترور یک اقدام کورکورانه و بی‌هدف نبوده، بلکه طرحی از پیش برنامه‌ریزی شده برای قتل خاشقجی بوده است.

سی ان ان به تلاش خاشقجی برای رها شدن از دست تیم ترور خود اشاره کرده و می‌گوید که در این کلیپ صوتی مشخص است که وی سه بار می‌گوید: من نمی‌توانم نفش بکشم.

سی‌ان‌ان می‌گوید این همان متنی است که سازمان سیا آن را از روی فایل صوتی که مقامات ترکیه آن را ترجمه کرده و در اختیار آمریکا گذاشته‌اند، به دست آورده است و در اختیار دیگر مقامات از جمله سناتورهای آمریکایی نیز قرار داده شده است.

متن فایل صوتی صداهای مربوط به بریده شدن جسد خاشقچی را هم نشان می‌دهد، در حالیکه عوامل تیم ترور به هم توصیه می‌کنند به موسیقی گوش بدهند تا صداها آزارشان ندهد. در این کلیپ صوتی مشخص است که تیم ترور تماسهایی با مقامات ریاض داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، خاشقچی به محض ورود به داخل ساختمان متوجه می‌شود که همه چیز غیر طبیعی است. از آنجا که خاشقچی در میان افراد داخل کنسولگری یک چهره آشنا و مشکوک می‌بیند. وی از این صدا که گفته شده، ماهر عبدالعزیز المطرب دیپلمات سابق و مقام اطلاعاتی سعودی است، می پرسد که اینجا چکار می کند. چرا که آنها قبلا در سفارت لندن با هم همکار بوده‌اند و به خوبی او را می‌شناسد.

او به خاشقچی می‌گوید: پس برگشتی. خاشقچی که به نظر می رسد از هدف وی مطلع شده، پاسخ می‌دهد: نمیتوانی این کار را بکنی. کسی بیرون منتظرم است.

متن فایل صوتی نشان می‌دهد که چندین نفر بلافاصله بعد از این سخنان به خاشقجی حمله می کنند. صداهایی که از فایل صوتی شنیده می‌شود نشان می‌دهد که خاشقچی در زمان کوتاهی(پس از حمله) در حال جدال برای نفس کشیدن است.

در ادامه این فایل خاشقجی سه مرتبه فریاد می زند که نمی تواند نفس بکشد.

کارشناسان از این فایل صدای یک فرد دیگر را شناسایی کرده اند که مربوط به دکتر «صلاح محمد الطبیقی» رئیس سازمان پزشکی قانونی عربستان سعودی است. غیر از این دو نفر افراد دیگر بر اساس صدای خود شناسایی نشده اند.

در ادامه این فایل صدای فریاد و نفس های بریده و صدای بریده شدن توسط اره شنیده می شود. الطبیقی به دیگر افراد تیم سفارش می‌کند که مانند وی هدفون بگذارند و به موسیقی گوش دهند.

در اینم گزارش آمده است که مطرب سه تماس تلفنی برقرار می کند و گویا صحنه قتل را برای کسی تشریح می کنند: به رئیس بگو کار انجام شد.  کار تمام شد.

فایل صوتی نشان می‌دهد که فردی که تلفنی صحبت می‌کند، خیلی راحت و آسوده نفرات دیگری را در پشت خط درباره اینکه چه چیزهایی در صحنه جنایت در حال رخ دادن است تشریح می‌کند.

به گفته منبع آگاه در این فایل هیچ صحبتی از این وجود ندارد که به خاشقجی توصیه شود به عربستان سعودی بازگردد یا اینکه دارویی به خاشقچی خورانده یا تزریق کرده باشند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار