کد خبر: 937686
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
دستگاه دیپلماسی کشورمان به هدایت محمدجواد ظریف چهار هفته بعد از اعتراضات مردم فرانسه و سرکوب بی‌سابقه معترضان از سوی پلیس و حتی ارتش این کشور، بالاخره‌ای اطلاعیه‌ای در این باره صادر کرد و بدون محکوم کردن رویکرد خشونت‌بار دولت فرانسه در این باره صرفاً به شهروندان ایرانی که قصد سفر به فرانسه را دارند، هشدار داد و توصیه‌های مسافرتی ارائه کرد!
دستگاه دیپلماسی کشورمان به هدایت محمدجواد ظریف چهار هفته بعد از اعتراضات مردم فرانسه و سرکوب بی‌سابقه معترضان از سوی پلیس و حتی ارتش این کشور، بالاخره‌ای اطلاعیه‌ای در این باره صادر کرد و بدون محکوم کردن رویکرد خشونت‌بار دولت فرانسه در این باره صرفاً به شهروندان ایرانی که قصد سفر به فرانسه را دارند، هشدار داد و توصیه‌های مسافرتی ارائه کرد!
در اطلاعیه وزارت امور خارجه در این ارتباط آمده است: «با توجه به درگیری‌ها و اتفاقات اخیر در پایتخت و برخی شهر‌های فرانسه و به ‏خشونت کشیده شدن روند حوادث و با عنایت به احساس ناامنی شهروندان ایرانی ‏مقیم و خانواده‌های آنان، به شهروندان ایرانی مقیم فرانسه و مسافران و جهانگردان ایرانی که در حال حاضر در فرانسه حضور دارند یا طی روز‌های آتی عازم این کشور می‌شوند، توصیه جدی می‌شود ‏ضمن مراقبت و هوشیاری لازم، از حضور در مراکز ‏و مکان‌های درگیری جداً اجتناب کنند.»

جنبش جلیقه‌زرد‌ها به مادر بهار عربی سرایت کرد
فعالان تونسی با الهام از جنبش جلیقه‌زرد‌های فرانسه رسماً از آغاز جنبش اعتراضی «جلیقه قرمزها» با هدف درخواست برای تغییرات و اصلاح در کشور خبر دادند. این در حالی است که انتشار این جنبش در سطح قاره اروپا همچنان ادامه دارد و در تاز‌ترین مورد از این دست صد‌ها تن از مردم مونته‌نگرو در پایتخت این کشور با پوشیدن جلیقه‌های زردرنگ به تقلید از معترضان فرانسوی، دست به راهپیمایی علیه دولت زدند. فعالان تونسی در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کردند: جنبش جلیقه قرمز‌ها گامی در مسیر مبارزه برای بازپس‌گیری کرامت و عزت تونسی‌هاست. این جنبش به اعتراضات مسالمت آمیز پایبند خواهد بود. در همین حال مونته‌نگرو‌یی‌ها در پودگوریتسا، پایتخت این کشور با پوشیدن جلیقه زرد و به رهبری یک گروه حامی اپوزیسیون دولت راهپیمایی را برگزار کردند که البته به بهانه اعتراض به دستگیری «نبوجسا مدوجویچ»، یک قانونگذار اهل مونته‌نگرو برگزار شد. معترضان در مقابل پارلمان مونته‌نگرو تجمع کرده و به سمت دفتر رئیس‌جمهوری و ساختمان‌های دولتی روان شدند. بسیاری از رهبران اپوزیسیون و قانونگذاران حزب جبهه دموکراتیک نیز به جمع معترضان پیوستند. یکی از رهبران گفت که زندگی این قانونگذار دستگیر شده، در معرض خطر است و وی به دو ماه حبس محکوم شده است. این رهبر اپوزیسیون همچنین گفت که آن‌ها می‌توانند اوضاع در مونته‌نگرو را تغییر دهند. وی همچنین از مردم خواست تا در تظاهرات روز چهار شنبه شرکت کنند.

دیدار ماکرون با فعالان اقتصادی
در داخل فرانسه، اما دولت در تقلا برای کنترل جنبش ناچار به پذیرش نوعی گفت‌وگوی ملی میان احزاب و سندیکا‌ها شده است. بعد از چهار هفته اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها و درگیری‌های خشونت آمیز در سراسر فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور مجبور شد روز دو شنبه با نمایندگان سازمان‌های کارگری و اتحادیه‌های تجاری و مقامات انجمن‌های محلی دیدار و گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع کاخ الیزه اعلام کرد: رئیس‌جمهور می‌خواهد تمام قوای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای حل این مسئله گرد هم آیند و با همه مقامات دخیل دیدار کرده و صدا‌ها و پیشنهادات مخالفان را بشنود. آخرین دور اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها روز شنبه با حضور حدود ۱۰ هزار نفر در پاریس و در مجموع ۱۳۵ هزار نفر در سراسر این کشور برگزار شد که حدود ۲ هزار بازداشتی و صد‌ها زخمی به جا گذاشت.

کرملین: روسیه در امور داخلی فرانسه دخالت نکرده است
سخنگوی کرملین در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر دست داشتن روسیه در اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها گفت: مسکو هرگونه اتهام مبنی بر دخالت روسیه در فرانسه را رد می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف ادامه داد: ما در امور داخلی هیچ کشوری از جمله فرانسه دخالت نکرده و نمی‌کنیم. روز یک شنبه یک روزنامه فرانسوی و انگلیسی از سازماندهی سایبری اعتراضات فرانسه از سوی حساب‌های کاربری روسی و آغاز تحقیقات سازمان‌های امنیتی فرانسه در این باره خبر دادند تا بار دیگر ادعای دخالت روس‌ها در امور داخلی کشور‌های غربی که از سال ۲۰۱۶ در امریکا کلید خورد و بعد به کشور‌های اروپایی رسید، تکرار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار