کد خبر: 937851
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفت به حمایت از ولی‌عهد سعودی ادامه می‌دهد و معتقد است که نباید فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کرد.
 

جوان آنلاین: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شده، گفته است که با وجود قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، او همچنان به حمایت از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی ادامه می‌دهد، چراکه ریاض متحد خوبی برای واشنگتن بوده است.

وی که با خبرگزاری «رویترز» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا با وجود خشم عمومی از قتل خاشقچی همچنان کنار بن سلمان می‌ایستد یا نه، گفت: «خوب، در حال حاضر، قطعا همین‌طور است. او رهبر عربستان سعودی است. آن‌ها متحد بسیار خوبی بوده‌اند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در مورد طرح برخی از سناتورها برای ممنوع کردن فروش سلاح به عربستان سعودی هم گفت: «واقعا امیدوارم کسانی نگویند که ما نباید چند صد میلیارد دلاری را که می‌تواند به جای اینکه به ما داده شود، عمدتا به روسیه و چین برسد، دریافت کنیم.»

وی افزود: «دارید در مورد صدها هزار شغل صحبت می‌کنید. دارید در مورد قراردادهای عظیم نظامی و قراردادهای دیگر، صحبت می‌کنید. امیدوارم که چنین توصیه‌ای نشود. اما [این بحث] دارد پیش می‌رود و بعضی از سناتورها دارند برای دیدن من می‌آیند.»

پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و انتشار بخش‌هایی از گزارش آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) که بن سلمان را در این قتل دخیل دانسته، ترامپ برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و تنبیه ولی‌عهد این کشور تحت فشار قرار گرفته است. با این وجود، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به منافع مالی ارتباط با عربستان سعودی، گفته واشنگتن به حمایت از ریاض و فروش سلاح به سعودی‌ها، ادامه می‌دهد.

 

ترامپ در مصاحبه با رویترز در پاسخ به سوالی در مورد تلاش برخی از اعضای خاندان سعودی برای کنار گذاشتن بن سلمان از ولی‌عهدی، گفت: «همچین چیزی نشنیده‌ام. صادقانه بگویم که نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم، چون اصلا چنین چیزی نشنیده‌ام. در واقع، اگر هم چیزی باشد، این است که من شنیده‌ام که جایگاه او در قدرت بسیار مستحکم است.»

وی افزود: «این به آن‌ها بستگی دارد. آن‌ها هستند که باید چنین تصمیمی را بگیرند.»

رویترز پیش از این گزارش داده بود که گروهی از شاهزادگان سعودی به دلیل نگرانی از تبعات ادامه حضور بن سلمان در قدرت، در تلاش هستند تا پس از مرگ «سلمان» پادشاه سعودی، «احمد بن عبدالعزیز» برادر وی را به پادشاهی رسانده و از پادشاهی بن سلمان جلوگیری کنند.

در بخش دیگری از مصاحبه، از ترامپ در مورد احتمال توقف مشارکت آمریکا در حملات سعودی به یمن سوال شد. رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر این مسئله را به آنچه او «خروج ایران از یمن» خواند، مشروط کرد.

ترامپ گفت: «خوب، در مورد یمن من به مراتب [بیشتر از موضوعات دیگر] حاضر [به گفت‌وگو] هستم، چراکه رک بگویم، از دیدن آنچه در یمن در جریان است، متنفرم. اما خوب، برای رقص تانگو، به دو نفر نیاز دارید. می‌خواهم شاهد آن باشم که ایران هم از یمن خارج شود. چون و فکر می‌کنم آن‌ها خارج می‌شوند.»

در چهار سالی که از آغاز حملات عربستان سعودی به یمن می‌گذرد، آمریکا، چه در دولت گذشته و چه در دولت کنونی، در زمینه حمایت لجستیکی، سوخت‌رسانی و همکاری اطلاعاتی، نقش فعالی در این عملیات داشته است. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، تاکنون دستکم ۵۰۰۰۰ نفر در این حملات کشته شده‌اند که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار