کد خبر: 938507
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
جزئیات طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها تشریح شد
در آستانه مهلت پایانی آذرماه به پیام‌رسان‌های هاتگرام و طلاگرام برای مستقل‌شدن از تلگرام، طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها رونمایی شد
در آستانه مهلت پایانی آذرماه به پیام‌رسان‌های هاتگرام و طلاگرام برای مستقل‌شدن از تلگرام، طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها رونمایی شد؛ طرحی متشکل از ۲۸ بند که سعی کرده خواسته‌های دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی را حفظ کند. همچنین بانک مرکزی را نیز مکلف می‌کند، امکانات پیام‌رسان‌های برخط را در دوماه برای مردم فراهم کند که براساس آن خدمات رایگان تنها به پیام‌رسان‌های داخلی ارائه شود.
فعالیت دو اپلیکیشن «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» که به عنوان پوسته‌های قانونی تلگرام در ایران شناخته می‌شوند، برای مستقل‌شدن از تلگرام و تبدیل‌شدن به یک پیام‌رسان کاملاً بومی تا ۳۰ آذرماه فرصت دارند. اکنون در حالی که تنها چند روز تا اتمام این مهلت باقیمانده است، همزمان طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی رونمایی شد. طرحی که نمایندگان معتقدند بسیار جامع بوده و می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات شود، اما در مقابل برخی معتقد هستند، این طرح قوانینی برای پیام‌رسان‌ها تصویب کرده که دایره جرایم را افزایش می‌دهد.
به گفته حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، دبیر کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در این طرح بخشی به عنوان ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده و اگر مسئولی آن‌ها را رعایت نکند به قوه‌قضائیه ارجاع خواهد شد.
همچنین در تبصره این طرح بیان شده که چند دستگی وجود نداشته باشد. اگر قانونی در این طرح اضافه شود به صورت مصوبه در شورا خواهد بود.
پژمان‌فر به بخش‌هایی از مفاد این طرح اشاره کرد و بیان داشت: ما برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوعیت استفاده گذاشته‌ایم و مسئولیت استفاده‌های آن بر عهده والدین و قیم است؛ بنابراین پیام‌رسان‌ها باید نسخه‌ای را برای کودکان و نوجوانان در نظر بگیرند. فضای مجازی مورد استفاده دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفته است و آسیب‌های زیادی دارد که باید تدابیری برای افراد کم سن انجام داد.
وی تصریح کرد: ما برای گذاشتن محتوا در اینترنت هزینه می‌دهیم، اما نباید اینگونه باشد. درصدی از درآمد پهنای باند کشور باید به تولیدکننده‌های محتوا در سطح مجازی تعلق گیرد. در این طرح براساس تولید محتوا و دانلود سودی به شخص داده شود.
دبیر کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این طرح بانک مرکزی مکلف شده امکانات پیام‌رسان‌های برخط را طی دو ماه برای مردم فراهم کند. بر این اساس خدمات رایگان تنها به پیام‌رسان‌های داخلی ارائه می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار