کد خبر: 938759
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳
حمایت امریکا از میزبانی سوئیس از SPV
ظاهراً ترتیبات مالی که اروپایی‌ها چند ماه است با وعده ایجاد آن، تهران را در برجام نگه داشته‌اند، به جای کانال در حال تبدیل شدن به یک آب‌باریکه است. از بین چند کشور اروپایی که نامزد میزبانی این کانال مالی بودند، سوئیس به عنوان یک کشور بی‌طرف حاضر شده این کانال مالی را میزبانی کند، البته آن‌هم صرفاً با اجازه امریکا!
ظاهراً ترتیبات مالی که اروپایی‌ها چند ماه است با وعده ایجاد آن، تهران را در برجام نگه داشته‌اند، به جای کانال در حال تبدیل شدن به یک آب‌باریکه است. از بین چند کشور اروپایی که نامزد میزبانی این کانال مالی بودند، سوئیس به عنوان یک کشور بی‌طرف حاضر شده این کانال مالی را میزبانی کند، البته آن‌هم صرفاً با اجازه امریکا!

به گزارش «جوان» اواخر آبان ماه ۱۳۹۷ بود که دیپلمات‌های اروپایی فاش کردند که اتریش پیشنهاد میزبانی ترتیبات موسوم به کانال مالی اروپا (SPV) برای نجات برجام را نپذیرفته و کشور‌های قدرتمند اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا قصد دارند کشور کوچک لوکزامبورگ را برای میزبانی این کانال تحت فشار بگذارند. همان موقع یورونیوز گزارش کرد که دلیل رغبت نداشتن کشور‌های اروپایی برای میزبانی این کانال ویژه، هراس آن‌ها از تحریم‌های امریکاست تا جایی که مقام‌های اتریش گفتند که با مطالعه مفصل به این نتیجه رسیده‌اند که خطر میزبانی از این ابتکار مالی را نپذیرند. با گذشت یک ماه از این بحث‌ها، حالا به نظر می‌رسد لوکزامبورگ ۶۰۰ هزار نفری هم حاضر به میزبانی کانال مالی اروپا نشده و آنگونه که وزارت امور اقتصادی سوئیس به فایننشال‌تایمز گفته، سوئیس در حال برنامه‌ریزی برای میزبان این کانال مالی است. اواسط آبان ماه بود که دولت سوئیس که در سیاست بین‌الملل به عنوان یک دولت بی طرف محسوب می‌شود، اعلام کرد که در حال رایزنی با امریکا و ایران درباره ایجاد کانال‌های پرداخت بشردوستانه برای تضمین صادرات غذا و دارو به ایران پس از اعمال تحریم‌های امریکا است و حالا هم فایننشال‌تایمز گزارش کرده که سوئیس در شرف ایجاد کانال مالی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد مواد غذایی، محصولات دارویی و ابزار پزشکی به ایران بفروشند و از کانال پرداختی استفاده کنند که نخستین سازوکار با موافقت واشنگتن از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها خواهد بود. وزارت امور اقتصادی سوئیس به فایننشال‌تایمز گفته که این وزارتخانه تلاش می‌کند «هرچه زودتر» یک کانال پرداخت بشردوستانه ایجاد کند، اما نمی‌تواند تاریخ شروع را اعلام کند. مذاکرات هنوز با مقامات امریکایی، ایران و شرکت‌های سوئیسی ادامه دارد.
امریکا هم مشکلی ندارد!
ماه سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۹۸) بود که فدریکا موگرینی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا بر اساس تعهداتش در برجام، یک کانال مالی ویژه برای ادامه صادرات نفتی ایران و همچنین تجارت با ایران متعهد ایجاد خواهد کرد. موگرینی گفته بود که کانال مالی اروپا احتمالاً تا «ابتدای ماه نوامبر» (دهم آبان ماه) راه‌اندازی می‌شود و قرار بود این کانال ویژه به صادرات نفت، مبادلات بانکی و تجارت غیرنفتی ایران کمک کند. موگرینی مدتی بعد هم گفته که کانال مالی احتمالاً تا آخر سال میلادی (۱۱ دی ماه ۹۷) راه می‌افتد شود، ولی حالا نه تنها این کانال در موعد مقرر گشوده نشده، بلکه اروپاییان گام به گام از تعهدات‌شان هم در حال عقب‌نشینی هستند. نکته قابل توجه این است که سوئیسی‌ها برای راه انداختن این کانال، چراغ سبز امریکایی‌ها را هم دریافت کرده‌اند؛ کشوری که از توافق هسته‌ای ایران خارج شده و مشاور امنیت ملی آن گفته که «آن قدر فشارشان می‌دهیم تا شیره‌شان کشیده شود». وزارت خارجه امریکا در واکنش به بحث‌هایی که درباره میزبانی کانال مالی درباره سوئیس مطرح است با این ادعا که «از آنجایی که این اقدام به مردم ایران کمک می‌کند، ما متوجه اهمیت این فعالیت هستیم. سیاست امریکا هرگز این نوع تجارت را هدف نگرفته است» گفته که با این کانال سوئیس مشکلی ندارد. سخنگوی وزارت امور دارایی سوئیس همزمان با انتشار این بیانیه تصریح کرد: به ویژه در زمینه کالا‌های بشردوستانه دولت فدرال متعهد به تضمین ادامه صادرات محصولات دارویی و غذایی از سوئیس است. ما در حال رایزنی با مقامات امریکایی و ایرانی و به علاوه شرکت‌های سوئیسی برای ایجاد یک کانال پرداخت هستیم. به گزارش رویترز، وزارت امور اقتصادی سوئیس همچنین اعلام کرد: سوئیس که حافظ منافع امریکا در ایران است در مذاکرات جداگانه اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی جهت ادامه تجارت با ایران شرکت نداشته، اما روند این رایزنی‌ها را از نزدیک دنبال می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
0
سلام. عزیزان بیش از ۲۰سال است در سوئیس زندگی میکنم. این نصیحت را از این هموطن بشنوید. دولتمردان و سیاسیونِ سوئیسی از آمریکاییها ریاکارتر و دروغگوتر هستند به آنها اعتماد نکنید !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار