کد خبر: 939321
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
مجلس در آزمون مصلحت سنجی‌های قبیله‌ای یا تمکین به واقعیت
این رشته سر دراز دارد. این ضرب المثل شاید گویاترین عبارتی باشد که بتوان درباره جنجال محمد باسط درازهی نماینده اصلاح‌طلب سراوان به کار برد.
رحیم زیادعلی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اصلاح‌طلب از آن رو به کار بردیم که این روز‌ها برخی نمایندگان وارد مناسبات قبیله‌ای شده و با چشم پوشیدن از هتاکی ها، دروغ‌ها و اقدام ضد امنیت ملی این نماینده در استفاده از احساسات قومی و مذهبی تلاش می‌کنند، این همه اتهامات را پایان یافته تلقی کنند. این خط انحرافی را می‌توان در تیتر نخست روزنامه تحت مدیریت الیاس حضرتی (روزنامه اعتماد) که خود نماینده تهران است، جست‌وجو کرد. این روزنامه گرچه نتوانسته است از خطای درازهی بگذرد، اما از اینکه برخی صدا‌ها از اعمال نظارت‌های بیشتر قبل، حین و بعد از انتخابات مجلس سخن گفته‌اند، برآشفته شده و رنگ و لعاب سیاسی به آن داده است. از این رو برای گزارش خود این تیتر را برگزیده که: «درازهی بهانه است، اصل مجلس بهانه است.»
روند حاکم در مجلس نیز این گمانه را تقویت می‌کند که گویا کلیت مجلس به‌صورت عام و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به‌صورت خاص اراده‌ای برای برخورد با درازهی ندارد. این نگاه را می‌توان در سخنان دکتر مسعود پزشکیان رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دید. او سه روز پیش گفته بود: «وقتی که نماینده سراوان از رفتاری که داشته عذرخواهی کرده، دیگر پرونده وی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نمی‌آید.»
 
برخورد محتاطانه مجلس با درازهی
با این حال مطالبات مردمی، فعالان سیاسی و دانشجویی باعث گردیده مجلس کمی با احتیاط بیشتری برخورد کند و از اعلام مختومه شدن پرونده تخلفات این نماینده در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خودداری کند. روز گذشته بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیس مجلس به فارس گفت: در جلسه امروز هیئت رئیسه موضوع پیش آمده برای محمدباسط درازهی نماینده مردم سراوان در گمرک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مقرر شد پیرو دستور قبلی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برای رسیدگی به موضوع نماینده سراوان این مسئله در همان هیئت مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌های خود را متعاقباً اعلام خواهد کرد.
 
واکنش آیت‌الله مکارم‌شیرازی
آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان نیز روز گذشته در دیدار برخی از فرماندهان مرزبانی و ستادی ناجا در واکنش به اظهارات نماینده سراوان با کارمند گمرک گفت: اگر هر دو طرف محترمانه و مؤدبانه با یکدیگر صحبت می‌کردند موضوع به اینجا نمی‌رسید، نباید با ادبیات نادرست و خشن هزینه درست کنیم. همچنین جمعی از دانشجویان علوم سیاسی و حقوق و شهروندان ایرانی طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، از درازهی به خاطر هتاکی و ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و اقدام علیه امنیت ملی شکایت کردند. تلاش برای ایجاد تفرقه بین شیعیان و اهل سنت، اقدام علیه امنیت ملی با تحریک قوم دلیر و مظلوم بلوچ و پررنگ کردن مسائل و تضاد‌های قومی، تحقیر ملت ایران، تضعیف جایگاه مجلس شورای اسلامی، سوء استفاده از تریبون و جایگاه مجلس و نمایندگی مردم برای حل مشکل و درگیری شخصی، و تبدیل اشتباه خود به بحران ملی و جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر، شش محوری است که این دانشجویان در نامه خود به عنوان اتهامات نماینده سراوان عنوان کرده‌اند.
 
پروفسور آلمانی: از درازهی شکایت می‌کنم.
اما ماجرای محمدباسط درازهی به درون مرز‌های کشور ختم نمی‌شود. درازهی متهم به سرقت علمی از یک پروفسور آلمانی است.
پروفسور ولفرام بوگارد، استاد دانشگاه آلمان که ماجرای سرقت علمی مقالات خود را از طریق دوستانش و چند ایمیلی که به او ارسال شده است متوجه شده در مصاحبه‌ای می‌گوید: «کاری که درازهی انجام داده است ترکیب دو مقاله ما بوده، یعنی دو مقاله را ترکیب کرده و اسم ما را حذف و اسم خودش را به جای اسم ما گذاشته است.» این استاد آلمانی درباره پیگیری این سرقت علمی اشاره داشت: «این مقاله‌ها دارای حق کپی رایت (حق تألیف) هستند که توسط IEEE صادر شده است و من حتماً این موضوع را از طریق IEEE پیگیری و آ‌نها هم از متهم شکایت خواهند کرد.» بوگارد همچنین درباره واکنش‌های مجامع علمی و رسانه‌ای کشور آلمان در صورت رخ دادن خطایی مشابه از سوی مسئولان آلمانی گفت: «مسلماً این مسئله بزرگی خواهد بود. ما دو مورد را قبلاً داشتیم یکی وزیر علوم تکنولوژیک بود و به دلیل سرقت از کار برکنار شد.»
 
دعوت از نمایندگان سراوان و زاهدان به هیئت نظارت
ماجرای تهیه و انتشار فیلم از جلسه غیرعلنی مجلس درباره بررسی موضوع درازهی که اکنون پای وی را به این پرونده هم باز کرده، موضوعی است که قرار است در جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد. علیرضا سلیمی، عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس دیروز در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه براساس آیین‌نامه داخلی قوه مقننه نمایندگان حق انتشار مطالب جلسات غیرعلنی را ندارند، گفت: بر همین اساس در جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در روز سه‌شنبه (امروز) موضوع فیلمبرداری از جلسه غیرعلنی پارلمان و انتشار آن در فضای مجازی، بررسی می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که امیر‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس عنوان کرده که علیم یارمحمدی نماینده زاهدان از جلسه غیرعلنی فیلمبرداری کرده است، افزود: قطعاً برای بررسی این موضوع از یارمحمدی و درازهی نمایندگان زاهدان و سراوان برای حضور در جلسه هیئت نظارت دعوت می‌شود. عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس تصریح کرد: در این جلسه اظهارات این دو نماینده استماع و پس از آن درباره این موضوع تصمیم‌گیری و گزارش آن اعلام می‌شود.
اکنون چشم افکار عمومی به خانه ملت دوخته است تا ببیند، نمایندگان آن‌ها با پرونده‌ای حاوی یک دوجین اتهامات ریزودرشت، چگونه برخورد خواهند کرد. این پرونده می‌تواند آزمونی از رفتار نمایندگان ملت در برخورد مسائل باشد. آیا رفتار‌های قبیله‌ای در پوشش مصلحت‌سنجی‌های حزبی و جناحی غالب خواهد شد یا به واقعیت جامعه تمکین خواهند کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
said
|
Switzerland
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
سلام. بیش از این انتظار نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
مجلس اين دوره چنگي به دل نميزنه....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار