کد خبر: 941110
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: چند روزی است که خبر گسترش قطع و حمل درختان جنگل و غیرجنگلی اعم از مثمر و غیرمثمر در برخی از شهرستان‌ها و بخش‌های استان آذربایجان شرقی در رسانه‌ها می‌چرخد و در مقابل نگرانی‌های عمومی که در سطح استان و کشور به وجود آورده است، واکنش‌های مختلفی را هم در پی‌داشته است. در کنار تمام تکذیب‌ها و پاک کردن صورت مسئله از طرف برخی مسئولان، شاید اقدام معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی بیش از همه قابل تأمل باشد که در نامه‌ای به رؤسای دادگستری و دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های تابعه استان و رؤسای حوزه‌های قضایی بخش‌های تابعه آن خواستار پیشگیری از قطع و حمل درختان جنگلی بدون دریافت مجوز شد. وقتی موضوع بررسی قطع درختان بدون مجوز مطرح می‌شود، حتماً باید محدوده درختان مجوز‌دار برای قطع شدن مشخص شود. در غیر این صورت حتماً هر گونه صحبت در مورد پیشگیری از قتل درختان، دور باطلی بیش نخواهد بود.

در همین رابطه در مقابل ادعا‌های مسئولان که می‌گویند خودرو‌های حامل درختان قطع‌شده ارسباران از مخزن سد قیز قلعه‌سی حمل می‌شوند، اما روستاییان تأکید می‌کنند که ندیده‌اند درختی از مخزن سد قطع شود برخی هم مدعی‌اند اصلاً درختی در محدوده مرز ایران در مخزن سد قیز قلعه‌سی خدا آفرین وجود ندارد که بخواهند آن را قطع کنند.
البته با اینکه می‌گویند کارشناس امور آب شهرستان خداآفرین قطع درختان مخزن سد خداآفرین را بلامانع کرده ولی منابع طبیعی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این نامه اظهار می‌کند که تنها دستگاهی که می‌تواند مجوز حمل و قطع درختان را صادر کند منابع طبیعی است.

به هرحال جنگ بی‌نتیجه و بی‌هدف سازمان‌ها برای حفظ درختان منطقه ارسباران در حالی ادامه دارد که اصلاً کسی نمی‌داند در کدام جبهه و با چه کسی طرف حساب هست. همه حرف می‌زنند و همه تکذیب می‌کنند و توپ را به زمین دیگری می‌اندازند. اما نکته حائز اهمیت اینکه مسئولان امر نه تنها پاسخگو نیستند بلکه به شدت دروغ هم می‌گویند.

با اینکه قلع و قمع گسترده و تاراج درختان در منطقه ارسباران از خانه ملت و معاونت رئیس‌جمهوری گرفته تا امام جمعه تبریز و حتی اردبیلی‌ها را هم وارد ماجرا و واکنش کرده، اما مسئولان امر در مقابل آن‌ها خیلی آرام و خونسرد پاسخ می‌دهند که «درختان باغات شخصی قطع‌شده‌اند» و تأکید می‌کنند «درختان قطع‌شده از نوع درختان جنگلی نبوده و یک سری چوب‌آلات باغی مسن و پوسیده هستند» ولی منابع محلی در شهرستان خداآفرین ادعای این آقایان را رد کرده‌اند. اما در کش و قوس و تأیید و تکذیب‌های قطع درختان ارسباران، دم خروس از گرمی اردبیل بیرون زد و در گزارشی که از رسانه ملی پخش شد، کشف و ضبط بیش از ۸۰ تن چوب آلات که از منطقه ارسباران حمل می‌شد، به اطلاع عموم رسید. خبری که اعلام می‌کرد «بیش از ۸۰ تن چوب آلات فاقد مجوزی که از منطقه ارسباران به استان اردبیل منتقل می‌شد، با ۴ کامیون توقیف شده است.»

خبر تأیید می‌کرد قاچاقچیان چوب قصد حمل ۵ تن درخت جنگلی از منطقه ارسباران به مقصد اردبیل را داشتند که توسط مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی گرمی شناسایی و دستگیر شدند، این محموله چوب جنگلی بدون پروانه حمل می‌شده که کشف و ضبط شد و در این رابطه ۳ نفر با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
البته با آن‌که مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تعرض به جنگل‌های ارسباران را رد می‌کنند ولی محموله‌های کشف‌شده در شهرستان گرمی که عمدتاً جنگلی بودن درختان را تأیید کرده بودند و منابع محلی هم در منطقه قره‌داغ ادعا‌های منابع طبیعی را مبنی بر قطع درختان جنگلی در باغات کاملاً تأیید نکرده‌اند نشان از تعرض به جنگل‌ها دارد. در مقابل تمام این مباحث، با اینکه درختان قطع شده از گونه ممنوع القطع اُرس بودند، اما به نظر می‌رسد برخی با پررنگ کردن این مسئله به دنبال تضعیف «طرح تنفس جنگل» هم هستند. به هرحال و در شرایطی که امروز در ایران هر اصله درخت هم برای خودش حکم طلا را دارد، شاید شلوغ کردن و خلط مسئله فقط از طرف کسانی صورت گیرد که هیچ عرقی به این آب و خاک ندارند و جز منافع شخصی به چیزی نمی‌اندیشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عای
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
بهره برداری از جنگل ها و .... در کل دنیا مرسوم هست، و تمام کارخانه های کاغذ سازی ام دی اف سازی و .... با ارسال چوبهای مجاز نه جنگلی کار میکنند،
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار