کد خبر: 941161
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
رئیس‌جمهور از دست دلالان مواد غذایی مردم شاکی است. او می‌گوید ۶۵ سال پیش (وقتی رئیس‌جمهور پنج ساله بوده است) از رادیو درباره دلالان و قاچاق کالا می‌شنیده است و حالا پس از آن سال‌ها هنوز کسی نیست که دست دلالان را کوتاه کند.
بهناز قاسمی
نشستن در جایگاه منتقدان، شیوه‌ای دیرینه است. جایگاه رئیس‌جمهور جایگاه باید و نباید گفتن نیست. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و مبادی ورودی و خروجی کشور در دست دولت است. تعیین سیاست‌های واردات کالا‌های اساسی، توزیع و هدایت آن نیز با دولت است، به همین خاطر ضمن احترام به نگرانی و اعتراض رئیس‌جمهور، باید پرسید تدبیر دولت تدبیر چگونه می‌تواند معضل ۶۰ ساله کشور را حل کند؟!
مشکلات بخش کشاورزی در زنجیره تولید و توزیع بر هیچ کس پوشیده نیست. کشاورزان و باغداران در بخش تولید با افزایش مؤلفه‌های تولید مواجهند و محصولات خود را به دلیل حضور فعال دلالان و واسطه‌ها نمی‌توانند به قیمت واقعی بفروشند و سود ببرند.
در بخش توزیع نیز به دلیل حضور همین سودجویان محصول کشاورزی با چند برابر قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این روند همچنان ادامه دارد. این اتفاقات در حالی است که با وجود سازما‌ن‌های نظارتی در زنجیره تولید و توزیع، حلقه دلالان سال به سال بزرگ‌تر شده و سودجویی‌شان نیز بیشتر شده است. حال این سؤال مطرح است که برای کوتاه شدن دست دلالان، دولت چه اقداماتی انجام داده است؟
وزیر جهاد کشاورزی از سال ۹۲ تاکنون از ضعف زنجیره توزیع سخن می‌گوید یا هر ساله نرخ خرید تضمینی گندم با چانه‌زنی حجتی در هیئت دولت با افزایش جزئی و با تأخیر چند ماهه اعلام می‌شود. در پنج سال گذشته این روند هر ساله ادامه داشته و هیچ راهکاری برای رفع آن پیشنهاد نشده است.
رئیس‌جمهور روز گذشته در جمع وزیر و مدیران وزارت جهاد کشاورزی از مشکلاتی در بخش کشاورزی سخن گفت که رسانه‌ها سال‌هاست در این خصوص گزارش و یادداشت می‌نویسند و خواستار رفع آن‌ها هستند. اما آیا صرفاً توضیح مشکلات و مسائل بخش کشاورزی، کمکی به رفع آن می‌کند؟ به راستی نقش دولت در این سال‌ها برای رفع مشکلات چه بوده است؟
رهبری در اردیبهشت سال ۹۴ در سخنانی در خصوص مبارزه با فساد می‌گویند: «آیا با «دزد‌دزد» گفتن، دزد از دزدی دست برمی‌دارد. باید رفت، وارد شد. مسئولان کشور، روزنامه نیستند که راجع به فساد حرف می‌زنند. بله، روزنامه راجع به فساد ممکن است حرف بزند، من و شما که مسئول هستیم باید اقدام کنیم؛ حرف دیگر چیست؟ وارد بشوید؛ [اگر]بلدیم اقدام کنیم، جلوی فساد را به معنای واقعی کلمه بگیریم. این‌ها وظایف ما و بخش‌های مختلف ماست. این علاج مشکل اقتصادی کشور است که مشکل اقتصادی کشور اگر بخواهد حل بشود، باید روی تولید متمرکز شد....»
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع مدیران جهاد کشاورزی از قاچاق مواد غذایی، حضور دلالان بی‌انصاف در زنجیره تولید و عرضه، گرفتاری دولت در تأمین کنجاله و علوفه و نگرانی مردم از افزایش قیمت مرغ و گوشت سخن گفت و راهکار کوتاه شدن دست دلالان را استفاده از تکنولوژی دانش‌بنیان و تحولات علمی در این زمینه دانست و افزود: این مشکلات فقط با حرکت به سمت دانش‌بنیان‌ها و ارتباط مستقیم باغدار و کشاورز با خرده‌فروشان در سطح کشور حل می‌شود. وی از دستاورد‌های بخش کشاورزی در دولت تدبیر گزارش داد.
گزارشی که هر ساله در آستانه دهه فجر از سوی این وزارتخانه به رسانه‌ها ارسال می‌شود یا وزیر جهاد در مراسم‌های مختلف این آمار را به عنوان افتخارات دولت اعلام می‌کند. روحانی از باید‌های بخش کشاورزی برای مدیران سخن گفت و عنوان کرد: باید با قاچاق مقابله شود، باید دغدغه معیشتی کشاورزان رفع شود، باید، باید...، اما از اقدامات شخص رئیس‌جمهور در راستای رفع مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی سخنی نگفت.
وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه به جای گرفتن قول مساعد از رئیس‌جمهور برای بسیج کردن سایر وزارتخانه‌ها به‌ویژه صنعت و تجارت و وزارت اقتصاد و گمرک در راستای حمایت از تولید و لغو واردات غیرمنطقی برخی از محصولات کشاورزی و کمک به کاهش قاچاق و توسعه صنایع تبدیلی به رئیس‌جمهور پیشنهاد داد که برای توسعه بهتر سامانه‌های آبیاری در کشور، یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای این سامانه‌ها اختصاص یابد.

گرفتاری دولت، نهاده‌های دامی است
رئیس‌جمهور در این جلسه با اشاره به مشکلات تأمین نهاده‌های دامی گفت: تأمین نهاده‌های دامی که باید از خارج از کشور وارد کنیم مانند کنجاله، علوفه و ذرت، بخشی از گرفتاری‌های دولت است و اعتبار میلیارد دلاری به خود اختصاص می‌دهد. برخی از مردم تعجب می‌کنند که چطور نهاده‌های کشاورزی جزو کالا‌های اساسی است که به کشور وارد می‌کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت خودکفایی در تأمین نیاز کشاورزان اظهار کرد: ما باید در تمام امور خودکفا شویم و برای رفع نیاز کشاورزان هم به خودکفایی برسیم. ممکن است پنج تا ۱۰ سال برای برخی موارد زمان نیاز داشته باشیم تا خودکفا شویم، اما باید مواد غذایی ما از مزرعه خودمان باشد.
رئیس‌جمهور گفت: دولت و وزیر جهاد کشاورزی از همان زمان برداشت گندم باید حواس‌شان را جمع کنند که گندم به میزان کافی تولید شده یا خیر؟ شرایط کشت و برداشت آن به خوبی رعایت شده یا خیر؟ خریدار با چه قیمتی گندم را خریداری می‌کند، کجا و با چه قیمتی توزیع می‌شود؟ در نهایت آنکه باید همه این موارد را مدنظر قرار داد.
وی تصریح کرد: دیگر موارد هم به همین ترتیب است؛ حبوبات، لبنیات و گوشت مورد نیاز هم سرنوشت مشابهی دارند.
روحانی گفت: همه این موارد برای آن است که مردم آسوده زندگی کنند و در رفاه باشند. ما وظیفه داریم ابتدا امنیت یک قشری که اسم آن‌ها را کشاورز گذاشته‌ایم و مسئولیت سنگینی هم در کشور برعهده دارند، تأمین کنیم تا آن‌ها هم بتوانند امنیت کشور را تأمین و مواد غذایی جامعه را فراهم کنند.

بعضی از منابع طبیعی را پیش‌خور کرده‌ایم
روحانی عنوان کرد: هم‌اکنون ۸۷ درصد پروتئین مورد نیاز کشور را خودمان تأمین می‌کنیم و این مهم است که بخش قابل توجهی از نیاز غذایی‌مان در داخل کشور تأمین شود، در حالی‌که ذخایر آب زیرزمینی کم شده، بعضی از منابع طبیعی را پیش‌خور و مجوز‌های بیش از اندازه برای برداشت از آب‌های زیرزمینی صادر کرده‌ایم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز سطح آب‌های زیرزمینی ما کاهش یافته است که این بسیار خطرناک است. قبلاً در مکانی که من در آنجا زندگی می‌کردم با حفر یک چاه ۳۰ متری به آب می‌رسیدیم، ولی الان با ۳۰۰ متر هم دسترسی به آب حاصل نمی‌شود.
این به آن معناست که ما بسیار برداشت بی‌رویه انجام داده‌ایم. خداوند طبیعت را طوری خلق کرده که به هر میزان که ما استفاده کنیم. جایگزین آن قرار بگیرد و آن گردش به درستی انجام شود.

قاچاق دام کشور گسترش یافته است
روحانی همچنین با اشاره به موضوع تأمین لبنیات و گوشت مردم افزود: ما بسیار در خصوص لبنیات و گوشت در دولت بحث کردیم. مردم ما امروز نباید نگران باشند. ما باید طوری تأمین کنیم که مردم در آرامش زندگی کنند. من شنیده‌ام که قاچاق دام بسیار گسترش یافته که باید کنترل شود. همچنین خبر دارم که بخش بزرگی از مواد غذایی مردم قاچاق می‌شود. ما به طور رسمی با این مشکل مقابله کرده‌ایم تا سطح قاچاق مواد غذایی را تا سطح زیادی کاهش دهیم.
روحانی گفت: امروز کالا‌های اساسی را ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم، ولی افرادی هستند که همین کالای اساسی ۴۲۰۰‌تومانی را به خارج از مرز‌ها قاچاق می‌کنند تا به دو برابر قیمت بفروشند. این در اصل رانت‌خواری، سوء‌استفاده و خیانت به کشور است. این کالا‌های اساسی متعلق به ملت ایران است و نباید توسط دلالان به خارج از کشور منتقل شود.

کشاورزی ما باید دانش‌بنیان شود
روحانی به سابقه طولانی دلالان در بازار کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۶۵ سال پیش از رادیو می‌شنیدم که می‌گویند باید دست دلالان را از کشاورزی قطع کرد. امروز هم موضوع دلالان مطرح است و نه تنها دست آن‌ها قطع نشده، بلکه بلندتر و بیشتر هم شده و به جای دو دست، چند دست دارند، در حالی‌که سخن از ایجاد اتاق اصناف برای کشاورزان می‌کنیم. باید توجه داشت که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های دانش‌بنیان، می‌توان کشاورزی را به فروشندگان در شهر‌ها مرتبط کرد یا دلالان را مجبور به رعایت انصاف کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
چگونه ست وقتی دلار 3200 به عده ای عرضه کردید " طبق بیان خودتان نمی دانستید " عده ای دلال وقاچاق چی در کشوروجود دارند " که ارز ارزان بگیرند " کالای گران و یا ارز خود را
گران بفروشند .
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
عجبببب
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
پر واضع است ، کسی که مسئول امری است ، نباید در جلساتی که با زیر مجموعه خود میگذارد ، فقط به انتقاد از اینکه چرا مسئولیتی که بعهده گرفته است بخوبی پیش نمی رود اکتفا نماید ، بلکه باید به راه کاری اشاره نماید که این مشکل را حل میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
آقای دکتر روحانی تکلیف شرعی و قانونی خائن مشخصه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
آقای رئیس جمهور شما نرخ ارز را ثابت کنید هیچکس قاچاق نمیشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
دلار را در بازار 11 هزار تومان میفروشند و سود کلان می برند اگر نرخ دلار همان 3800 تومان یا پایین تر بود این اتفاق نمی افتاد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار