کد خبر: 941252
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
حقایقی تلخ درباره فست‌فود‌ها
در عصری که اکثر انسان‌ها از کمبود وقت گلایه می‌کنند، ظاهراً هیچ چیز به اندازه وعده‌های غذایی که سریع و راحت آماده می‌شوند، لذت‌بخش نیست. از نظر مصرف‌کنندگان استفاده از فست‌فود‌ها در وعده‌های غذایی مختلف دارای فوایدی است که متأسفانه این فواید در مقابل سلامتی آن‌ها قرار می‌گیرد.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین- دکتر مریم قادری قهفرخی(متخصص تکنولوژی مواد غذایی): فردی که فست‌فود را جزو وعده اصلی غذای خود قرار داده است، نیازی به رفتن به فروشگاه، خرید میوه، سبزیجات و گوشت ندارد. در خانه نیز وقتی برای شستن و آماده‌سازی آن‌ها و در نتیجه شستن ظروف پس از صرف غذا تلف نمی‌کند. پس مسلماً برای این فرد استفاده از فست‌فود یعنی صرفه‌جویی در وقت و انرژی. بنابراین با یک حقیقت غیر قابل انکار در مورد فست‌فود‌ها مواجه هستیم که راحتی آن‌ها است، اما به چه قیمت؟ کاهش فعالیت بدنی برای رفع نیاز‌های اولیه زندگی یعنی خوردن و آشامیدن!

حقیقت غیر قابل انکار دیگر در مورد فست‌فود‌ها صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی است. هزینه تهیه بسیاری از فست‌فود‌ها حتی از آشپزی در منزل و تهیه یک وعده غذایی مثل ناهار کمتر است. همچنین فرد می‌تواند وقت خود را به جای آشپزی صرف انجام فعالیت‌های درآمدزا کند. این مزیت فست‌فود‌ها ناخوشایند است، اما متأسفانه باید به آن پرداخته شود. البته مسلماً بخش قابل توجهی از این درآمد صرف تشخیص بیماری‌های ناشی از مصرف فست‌فود‌ها خواهد شد. از طرفی، فست‌فود‌ها امکان انتخاب طعم‌های مختلف از فرهنگ‌های غذایی مختلف را نیز فراهم می‌کنند. تنوع آن‌ها به حدی زیاد است که می‌توان هر روز از ماه یک طعم جدید را انتخاب کرد و شما باز هم گزینه‌های جدیدی برای انتخاب خواهید داشت. حقایقی که باید در مورد فست‌فود‌ها بدانیم:

به‌رغم اینکه بسیاری از فست‌فود‌ها در تبلیغات خود از ارائه غذا‌های سالم و کم کالری سخن می‌گویند، اما باید پذیرفت فست‌فود‌ها از قبیل: سیب‌زمینی سرخ شده، انواع پیتزا و برگر‌ها بسیار پرکالری و پرنمک هستند. همچنین بسیاری از دسرها، شیک‌ها، بستنی‌ها و کیک‌ها حاوی درصد بسیار بالایی از شکر هستند که برای افراد دیابتی مضر است. باید بدانیم بدن قند‌های اضافی را به صورت چربی ذخیره می‌کند. بسیاری از کمپانی‌های فست‌فود سعی بر افزایش تنوع محصولات نوشیدنی و وعده‌های غذایی خود دارند. انسان طبیعتاً حریص است و نمی‌خواهد این فرصت را از دست بدهد. بنابراین تا جایی که می‌تواند حجم غذای خود را افزایش می‌دهد. پس ما می‌توانیم اثرات سوء فست‌فود‌ها را به‌راحتی تصور کنیم.

یکی از ویژگی‌های شناخته‌شده فست‌فود‌ها اثرات چاق‌کنندگی آنهاست؛ چراکه آن‌ها بسیار پرکالری هستند. طبخ بسیاری از این غذا‌ها مستلزم استفاده از مقادیر بسیار بالایی از روغن است که صرفنظر از مقدار مصرفی، بسیاری از آن‌ها به خودی خود ناسالم هستند. مصرف این غذا‌ها باعث بروز چاقی می‌شود. امروزه در کشور‌هایی که استفاده از فست‌فود‌ها به یک فرهنگ تبدیل شده، شیوع چاقی یک معضل اساسی است. چاقی نه تنها ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی شما را ناخوشایند جلوه می‌دهد بلکه زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها از قبیل: قلبی، عروقی و کاهش امید به زندگی نیز است.

بسیاری از فست‌فود‌ها حاوی نگهدارنده‌ها و افزودنی‌ها هستند. این افزودنی‌ها برای سلامت انسان بسیار مضر و برخی از آن‌ها زمینه‌ساز بروز انواع مختلفی از سرطان هستند. سیب‌زمینی سرخ شده و پیتزا مقادیر بالایی سدیم دارند که در صورت مصرف بیش از حد، با اختلال در عملکرد کلیه و سیستم قلبی، عروقی همراه خواهد بود. روغن‌ها و چربی‌های مورد استفاده در تهیه فست‌فودها، حاوی درصد بالایی از اسید‌های چرب ترانس هستند. این ترکیبات سمومی برای کبد هستند و آسیب ناشی از آن‌ها روی کبد مشابه با مصرف منظم الکل است. در صورت تداوم مصرف این نوع چربی‌ها ممکن است عملکرد کبد مختل شود. شما خودتان هم متوجه نیستید که با برش‌های پیتزای ۱۰ هزار تومانی درحقیقت اقدام به خودکشی تدریجی می‌کنید!

بسیاری از رستوران‌ها از مواد اولیه ارزان‌قیمت برای تولید فست‌فود استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از رستوران‌های فست‌فود وجود دارد که فضایی غیربهداشتی بر روند طبخ آن‌ها حاکم است. بسیاری از این واحد‌ها برای تسریع در آماده‌سازی حتی فرآیند‌های ساده‌ای مثل شست‌وشوی سبزیجات و گوشت را هم به‌درستی انجام نمی‌دهند یا از آن صرفنظر می‌کنند!

اگر بخواهیم اثرات مضر فست‌فود را کامل کنیم، باید به جنبه‌های اجتماعی آن نیز بپردازیم که یکی از اثرات آن تضعیف بنیان خانواده است. وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام زمانی هستند برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده. آن‌ها در حالی که مشغول به گفت‌وگو هستند، غذای خود را نیز میل می‌کنند. با گسترش رستوران‌های فست‌فود، اعضای خانواده زمان کمی را به یکدیگر اختصاص می‌دهند. آن‌ها غذا را سفارش می‌دهند و در حالی که مشغول انجام کار‌های خود هستند (عموماً کار کردن با تلفن همراه، تبلت، رایانه و...) آن را می‌خورند.

فست‌فود‌ها می‌توانند برای کودکان یک تفریح باشند، اما بردن کودک به این مکان به دفعات زیاد توصیه نمی‌شود؛ چراکه الگوی غذایی نامناسبی در کودکان و نوجوانان شکل می‌گیرد. کودکان و نوجوانان از خوردن غذا‌هایی مثل پیتزا، سیب‌زمینی و برگر‌ها لذت می‌برند و زمانی که این امر تبدیل به یک عادت برای آن‌ها شود، جایگزین کردن غذا‌های سالم، کاری سخت و فراتر از تصور شما است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار