کد خبر: 941361
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
یادداشت «رضا خدری» به مناسبت سالگرد عملیات کربلای ۵
سال‌ها از پایان ۸ سال جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران می‌گذرد، اما هنوز خاطرات رشادت‌ها و بزرگواری‌های رزمندگان دفاع مقدس و یاد و خاطرات شهدای جنگ هشت ساله در دل و جان مردم ایران زنده است. ۱۹ دی ماه هر سال یاد روز دلاوری‌های رزمندگان اسلام در عملیات کربلای ۵ است.
رضا خدری روزنامه نگار

سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: ۱۹ دی ماه هر سال یاد آور فریاد‌های یا زهرایی است که قلب دشمن را در خاک شلمچه لرزاند و هراس را برای دشمن اشغالگر به ارمغان آورد. ۱۹ دی ماه هر سال بوی خون و باروت را در شلمچه زنده می‌کند و یادآور رشادت‌های بی‌نظیر رزمندگانی است که بی‌محبا برای آزادی خاک میهن به قلب دشمن زدند و بسیاری به شهادت رسیدند.

۳۲ سال پیش در چنین روزی، عملیات بزرگ کربلای ۵ با رمز یا زهرا (س) از جبهه جنوب شلمچه و شرق بصره در منطقه‏‌ای به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع، با هدف آزادسازی شلمچه، جزایر و مناطق شرق بصره، انهدام ماشین جنگی عراق، پاسخ دندان‏شکن به شرارت ‏های دشمن در بمباران مناطق مسکونی، در سه مرحله با ۲۲ لشکر از سه قرارگاه آغاز شد و تا ۸ اسفند به مدت پنجاه روز به طول انجامید.

عملیات کربلای ۵، در شرایطی انجام گرفت که رژیم صدام قصد داشت با تبلیغات گسترده در میان حامیانش، نسبت به قدرتِ مقاومت ارتش عراق در برابر تهاجمات برق‏ آسای رزمندگان اسلام، امیدی کاذب ایجاد کند. در این علمیات، قوی‏‌ترین پدافند دشمن که با کمک مستشاران خارجی ایجاد شده بود تا عمق ۹ کیلومتری خاک عراق در هم شکسته شد و دشمن برای مقابله با تهاجم برق ‏آسای رزمندگان اسلام، ۱۴۰ تیپ را که به این منطقه اعزام کرده بود که از این میان ۸۱ تیپ و گردان به طور کامل و ۳۴ تیپ دیگر به میزان ۵۰ درصد آسیب دیدند، ده درصد از نیرو‌های هوایی عراق منهدم شدند و سنگین‏‌ترین تلفات انسانی به ارتش دشمن وارد شد.

جهاد و مقاومت

عکسی که ملاحظه می‌فرمائید در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵، ۳۲ سال پیش گرفته شده تصویر سمت راست بنده هستم که ملبس به لباس ضد شیمیائی هستیم؛ این عکس در صفحه ۱۸۱ کتاب خرمشهر نمی‌میرد نوشته اینجانب چاپ شده و ناشر آن بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار