جوان آنلاین: نگرانی ترامپ از زمانی آغاز شد که پس از انتخابات ششم نوامبر (15 آبان) فهمید اکثریت مجلس نمایندگان را از دست داده و قرار است 'نانسی پلوسی' که مخالف جدی با سیاست های اوست، رئیس این مجلس شود.

او که تلاش کرد خود را خونسرد نشان دهد پس از انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پلوسی تبریک گفت اما در مواجهه با پرسش خبرنگار سی ان ان درباره مهاجران واکنش بسیار بدی نشان داد و مجوز ورود این خبرنگار به کاخ سفید را هم لغو کرد، هرچند که دادگاه حکم به بازگشت وی داد.

رئیس جمهوری آمریکا در بودجه 2019 خواستار اختصاص 5.7 میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک شده است اما نمایندگان دمکرات با آن مخالفت کردند چرا که معتقدند ترامپ می خواهد با پول مالیات دهندگان شعارهای انتخاباتی خود را محقق سازد در حالی که مسایل مهم دیگری همچون مساله بیمه درمانی و رفاهی وجود دارد که باید به آنها بپردازد.

ترامپ در دوران فعالیت های انتخاباتی مطرح کرده بود که مکزیک هزینه ساخت این دیوار را خواهد پرداخت اما دولت مکزیک پس از حضور وی در کاخ سفید اعلام کرد دلاری برای این دیوار نخواهد داد.

اگرچه سیاست های مهاجرتی ترامپ خود به صورت جداگانه قابل بحث است که نشان دهنده نژاد پرستی او است و در این بین جداکردن کودکان از والدین و حتی کشته شدن کودکان در بازداشتگاه های مرزی گویای آن است که او نسبت به مهاجران نگاه تحقیر آمیزی دارد؛ با این حال، ترامپ توان دولت را به کار گرفته است تا بتواند این شعار را محقق سازد.

وی ابتدا در تمجید این دیوار گفت که مزایای آن را از سران رژیم صهیونیستی بپرسند که چگونه دیوار توانسته است امنیت آنها را تامین کند و سپس در مواجهه با کاروان مهاجران دستور داد 6 هزار نیروی نظامی در مرزها مستقر شوند.

رئیس جمهوری آمریکا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و اینکه در سال 2017 هم موفق شده بود با تعطیلی بخشی از دولت، بودجه مورد نظر خود را به دست آورد، این بار هم طرح تعطیلی دولت را مطرح کرد.

او در اوایل ماه دسامبر چاک شومر رهبر اقلیت های سنا و پلوسی که در آن زمان رهبر اقلیت های مجلس نمایندگان بود را به دفتر خود دعوت کرد و در اقدامی غیر منتظره در حضور خبرنگاران با آنها بحث کرد.

رئیس جمهوری آمریکا که کاملا در نقش رهبر مخالفان و شورشیان عمل می کرد در این نشست تهدید کرد که دولت را تعطیل خواهد کرد و به این کار افتخار می کند مگر اینکه بودجه مرزی تصویب شود. با بی نتیجه ماندن مذاکرات، ترامپ 10 روز مانده به سال 2019 اعلام کرد بخشی از دولت تعطیل شده است از این رو زندگی نزدیک به 800 هزار نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار گرفت و در آستانه سال جدید و تعطیلات کریسمس، مردم با نگرانی جدیدی مواجه شدند.

دمکرات ها که دیگر در مجلس نمایندگان در اکثریت بودند، این بار با شدت مقابل تهدید و تصمیم ترامپ ایستادند و شدت این تقابل ها زمانی بیشتر شد که در سوم ژانویه، پلوسی با اکثریت آرا به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شد. بلافاصله ترامپ یک نشست خبری ترتیب داد و در آن چند نفر مامور مرزی را به همراه آورد تا توضیح دهند که در مرزها چقدر ناامنی است و با این دیوار امنیت ایجاد خواهد شد.

او در توئیت های متعدد هم بر همین مساله تاکید کرد و در گامی رو به جلو تهدید کرد اگر این بحران حل نشود، وضعیت فوق العاده ملی اعلام خواهد کرد.

دمکرات ها طرحی را در مجلس نمایندگان تصویب کردند که اشاره ای به بودجه مرزی نداشت و بودجه موارد دیگر را در بر می گرفت و ترامپ تهدید کرد که هر طرحی که حاوی بودجه ساخت دیوار مرزی نباشد را وتو خواهد کرد.

دمکراتها طرح دیگری را مطرح کردند که دولت ملزم به بازگشایی دولت می شد، این طرح باید در سنای آمریکا هم تصویب شود اما اختلاف ایجاد شده، دامن همه طرح ها را گرفته است به گونه ای که دو روز پیش، جمهوریخواهان سنای آمریکا طرحی با عنوان «تقویت امنیت آمریکا در خاورمیانه» را مطرح کردند.

دمکرات ها به آن رای ندادند، چرا که می گویند تا دولت از تعطیلی خارج نشود به هیچ طرحی رای نخواهند داد. از این رو این طرح با داشتن 56 رای مثبت به دلیل آنکه نیازمند داشتن 60 رای بود، نتوانست به تصویب برسد. این طرح در حمایت از رژیم صهیونیستی بود و کسانی را که به هر دلیلی در خاورمیانه این رژیم را بایکوت کرده بودند، هدف تحریم قرار می داد.

اگرچه در صورت تصویب در سنا، مجلس نمایندگان هم باید به آن رای می داد و معلوم نبود سرنوشت آن چه شود، اما خود سنا نتوانست آن را از تصویب بگذراند.

این اختلاف تداوم یافت تا اینکه در روز پنجشنبه، دمکرات ها به دلیل آنکه فشار افکار عمومی به خاطر تعطیلی دولت رو به افزایش است، طرحی ارائه کردند تا دولت را مجبور کند بخش های تعطیل شده را بازگشایی کند. در اظهاراتی که مردم آمریکا داشته اند هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در ماجرای تعطیلی دولت مقصر شناخته شده اند و از نظر آنها که برای پرداخت قبض ها و اقساط بانکی با مشکل جدی مواجه شده اند، هر دو طرف بطور یکسان، هدف انتقاد قرار دارند و در این بین رئیس جمهوری آمریکا هم بی نصیب نیست.

با این حال، 'میچ مک کانل' رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا با طرح جدید دمکرات ها مخالفت کرد و گفت، چطور می شود که طرح حمایت از اسرائیل که هیچ ارتباطی به مسایل داخلی نداشت؛ از سوی دمکرات ها رد شد و حال می خواهند که ما با این طرح موافقت کنیم.

'بن کاردین' سناتور مریلند نیز در پاسخ گفت که این مساله هیچ ارتباطی به دیوار مرزی ندارد و ما فقط خواستار آن هستیم که دولت بازگشایی شود با این حال، رهبر جمهوریخواه زیر بار آن نرفت و گفت که رئیس جمهوری این طرح را وتو خواهد کرد.

پلوسی رئیس مجلس نمایندگان هم اظهار کرد، هنگامی که دمکراتها اکثریت را به دست آوردند، وعده دادیم که به ایده های خوب از هرکجا و هر کسی که باشد، گوش دهیم. به همین دلیل ما به طرح جمهوریخواهان برای بازگشایی دولت که پیش از این سنا تصویب کرده بود رای مثبت دادیم اما آنها هنوز از پاسخ مثبت به آن خودداری می کنند.

این اختلاف ها در گفته مک کانل به خوبی توضیح داده می شود که گفت، ما یک تعطیلی نداریم، در حال حاضر با دو تعطیلی روبرو هستیم.

وی در توضیح این اظهار نظر که به خوبی گویای گره خوردن ارکان تصمیم گیری در واشنگتن است، اظهار کرد: یک تعطیلی مربوط به بخش هایی از دولت است که آن را به بودجه دیوار مرزی گره زده اند و تعطیلی دیگر، کنگره است که نمی توانند هیچ طرحی را به تصویب برساند همچنان که دمکرات ها با طرح حمایت از اسرائیل مخالفت کردند.

اگرچه سناتورهای دمکرات با این نظر مخالفت کردند و گفتند که سنا برقرار است و ما در حال گفت وگو درباره حل این بحران هستیم اما به نظر می رسد که تعطیلی در آمریکا علاوه بر تعطیلی فیزیکی به تعطیلی روحی و روانی بین دو حزب حاکم تبدیل شده و تا انتخابات 2020 ادامه دارد و تشدید خواهد شد.