کد خبر: 941581
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
مترجم: دکتر محمد جواد گودینی
به نظر می‌رسد درگیری و نزاع میان کنگره ایالات متحده امریکا و دولت این کشور حتمی خواهد بود، چرا که همه راه‌های گفت‌وگو میان رئیس‌جمهور امریکا و نمایندگان دموکرات کنگره به بن‌بست رسیده است. کنگره امریکا با درخواست رئیس‌جمهور برای تخصیص ۵ میلیارد دلار از بودجه ایالات متحده برای ساخت دیوار حائل در مرز‌های مکزیک مخالفت کرده و رئیس‌جمهور این کشور نیز اصرار می‌کند تا زمانی که کنگره این ۵ میلیارد را تصویب نکند، تعدادی از مراکز دولتی فدرالی در حالت تعطیل باقی خواهد ماند.
روشن است اختلاف میان کنگره و کاخ سفید به نقطه اوج رسیده و دو طرف در دستیابی به راه‌حلی میانه ناکام بوده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور امریکا وعده‌اش را عملی خواهد کرد و تعطیل بودن بنگاه‌ها و مراکز دولتی در ایالات متحده به معنای این است که میلیون‌ها تن از شهروندان این کشور حقوقی دریافت نمی‌کنند و شرایط در این کشور رو به وخامت خواهد رفت. اکنون تلاش برای گفت‌وگو درباره دیوار حائل میان کاخ سفید و اکثریت نمایندگان کنگره امریکا که دموکرات‌ها به شمار می‌روند، ادامه دارد. با این وجود اگر دو طرف نتوانند به توافق دست یابند، پیش‌بینی می‌شود اوضاع بدتر شود و حتی کمک‌های غذایی به تهیدستان ایالات متحده نیز متوقف شد.
آنچه شرایط را خطرناک‌تر از وضع موجود می‌کند این است که رئیس‌جمهور امریکا بخواهد از اختیاراتش استفاده کرده و حالت فوق‌العاده در ایالات متحده اعلام کند و با بهره‌برداری از نیرو‌های مسلح این کشور به عنوان فرمانده کل نیرو‌های نظامی، برخلاف نظر کنگره به ساخت دیوار حائل در مرز‌های مکزیک اقدام نماید. این اقدام در صورت تحقق، می‌تواند کابوسی برای رئیس‌جمهور امریکا بوده باشد و در‌های جهنم را به روی وی و کابینه‌اش بگشاید، چرا که وضعیت در مرز‌های مکزیک آنچنان نیست که وی بخواهد حالت فوق‌العاده اعلام کند و ادعا‌های رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر احتمال عبور مهاجران مسلح از مرز‌های مکزیک به داخل خاک ایالات متحده، بی‌پایه بوده و نمی‌تواند کنگره را برای همراهی با وی قانع کند. برخی گزارش‌های دولت ترامپ حاکی از آن است که با پایان یافتن فصل زمستان و آغاز بهار، موج جدیدی از مهاجران به مرز‌های امریکا با مکزیک هجوم خواهند آورد و ترامپ نیز بر پایه این گزارش‌ها خواهان ساخت دیوار حائل در اسرع وقت است. اما به نظر می‌رسد این گزارش‌ها مبالغه آمیز بوده و چندان قابل اعتماد نیست. این اقدام رئیس‌جمهور امریکا تنش کنونی کابینه این کشور با کنگره را بحرانی‌تر از گذشته خواهد کرد؛ علاوه بر چالش‌های دیگری که به دنبال این تصمیم رئیس‌جمهور امریکا به وجود خواهد آمد و ممکن است اعتراض محاکم فدرالی در ایالات متحده را به دنبال داشته باشد که با افزایش اختیارات رئیس‌جمهور و امکان ساخت دیوار حائل به ترامپ مخالفت کنند.
از سوی دیگر، میان جمهوریخواهان نیز در این باره دودستگی دیده می‌شود؛ با وجود تشویق برخی از اعضای سنای امریکا، بسیاری از جمهوریخواهان در صحت تصمیم رئیس‌جمهور این کشور تردید دارند و دموکرات‌ها توانسته‌اند این مطلب را تبلیغ کنند که افزایش اختیارات رئیس‌جمهور، می‌تواند رئیس‌جمهور را در جایگاه پادشاهی قرار دهد که کسی نخواهد توانست از او حسابرسی کرده و او می‌تواند دستورهایش را بر همگان دیکته کند.
با وجودی که محبوبیت رئیس‌جمهور امریکا تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته، اما ترامپ گمان می‌کند از حمایت گسترده شهروندان امریکایی برخوردار است و بر مبنای این گمان، از دفترش در کاخ سفید در مصاحبه تلویزیونی می‌کوشد مردم امریکا را قانع سازد شرایط در مرز‌های مکزیک بسیار خطرناک است و باید او برنامه‌هایش را برای دفع این خطر پیگیری و اجرا کند. تردیدی نیست که اعلام حالت فوق‌العاده از سوی رئیس‌جمهور امریکا، آتش اختلاف و تنش میان کاخ سفید و کنگره را شعله‌ور خواهد ساخت و حتی می‌تواند به دشمنی آشکار میان کنگره و رئیس‌جمهور امریکا بینجامد و حتی این احتمال وجود دارد که نمایندگان دموکرات را وادارد برای استیضاح رئیس‌جمهور امریکا و تلاش برای برکناری وی از جایگاه ریاست جمهوری برنامه‌ریزی کنند. به همین دلیل برخی از اعضای مجلس سنای امریکا در تلاشند رئیس‌جمهور امریکا را قانع کنند مذاکره با اکثریت نمایندگان دموکرات در کنگره را ادامه دهد و از افزایش تنش جلوگیری نماید، چرا که می‌تواند پیامد‌های خطرناکی برای دولت کنونی امریکا به همراه داشته باشد.
منبع: روزنامه الاهرام چاپ قاهره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار