کد خبر: 941731
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
دبیر جشنواره تجسمی فجر عنوان کرد
یکی از داوران جشنواره یازدهم تجسمی فجر با تأکید بر اینکه توانایی هنری و خلاقیت کالای کمیاب این روزهاست، معتقد است هنرمند واقعی کسی است که ضمن کاستن از غم مردم، مرهمی روی زخم‌ها باشد.
سیدمرتضی ذاکر
امیر عربانی دبیر رشته کارتون و کاریکاتور یازدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: حدود ۱۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که در نهایت ۷۶ اثر برای نمایش در جشنواره و در این رشته انتخاب شد. وی ادامه داد: یکی از مشکلات بر سر داوری آثار این بود که مجبور بودیم کارتون و کاریکاتور را به عنوان یک رشته قضاوت کنیم. خوشبختانه تعداد آثار قوی و با کیفیت به اندازه‌ای بود که توانستیم به راحتی آثار را انتخاب کنیم. تعداد آثار قوی کارتون و کاریکاتور امسال بیشتر از سال‌های قبل است. رویکرد جشنواره امسال در تفکیک رشته‌های هنری به نفع هنر کارتون و کاریکاتور بود. کاریکاتوریست‌های خلاقی به جشنواره اثر فرستادند، بنابراین در نهایت آن‌هایی را که خلاق نبودند حذف کردیم و به مرحله بعد نفرستادیم. معتقدم باید اثری برگزیده شود که لیاقت قاب کردن و نصب کردن به دیوار را داشته باشد.
جمال رحمتی یکی از داوران این رشته در یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر نیز درباره داوری و انتخاب آثار رشته کارتون و کاریکاتور گفت: تم‌های متفاوتی از سوی هنرمندان انتخاب شده بود و هر یک به موضوعی علاقه نشان داده بودند. به عقیده بنده بد نیست کاریکاتوریست‌های ما بیشتر به مسائل روز نگاه کنند. بخشی از کار‌ها از فضای امروز جامعه ما دور بود.
کامبیز درمبخش دیگر داور این رشته نیز اظهار کرد: من پیشنهادم به هنرمندان کارتون و کاریکاتور این است که به فکر مطرح کردن خود هنر هم باشند. توانایی هنری و خلاقیت کالای کمیاب این روزهاست. علاوه بر آن هنرمند بهتر است از غم مردم کم کند. اینکه مدام از مشکلات بگوییم چه مشکلی را حل می‌کند؟ هنرمند کاریکاتوریست باید از غم مردم بکاهد و اگر توانست مرهمی روی زخم آن‌ها بگذارد.
وی افزود: به عنوان یک حرفه‌ای به آثار رسیده نگاه کردم، بنابراین برای من بسیار مهم بود که کاری که می‌بینم اثر کسی باشد که مسلط به طراحی باشد نه اینکه فقط چند خط بکشد. در درجه دوم هنرمند باید بتواند از عهده مطرح کردن سوژه‌اش بربیاید. این دو در کنار هم کار بسیار دشواری است.
اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر» را از پنجم بهمن تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ برگزار می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار