کد خبر: 941822
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
برخی کارمندان بیکار مانده مقابل کاخ‌سفید تجمع کردند. برخی دیگر هم عکس مانیتور رایانه‌های خود را که نشان می‌دهد حقوقی به حساب‌شان واریز نشده در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.
جوان آنلاین: دونالد ترامپ نه‌تنها در حال عملی کردن یکی دیگر از قول‌هایش است، بلکه مشغول برپا کردن رکورد‌های تاریخی در آمریکا نیز هست، اما احمقانه‌ترین آنها! رئیس جمهور آمریکا چندی پیش در ۲ هفتگی تعطیلی دولت فدرال این کشور به خاطر عدم تصویب بودجه وزارتخانه‌ها در کنگره، به خبرنگاران گفته بود اگر نمایندگان و سناتور‌ها بودجه ساخت دیوار مکزیک را مصوب نکنند، حاضر است تا ماه‌ها و حتی سال‌ها دولت فدرال را تعطیل کند.

اینگونه بود که او در راه تحقق وعده هایش یک رکورد منفی هم از خود بر جا گذاشت به طوری که روز شنبه دولت او رکورد دولت‌های کلینتون (۲۱ روز تعطیلی) و اوباما (۱۷ روز تعطیلی البته به صورت غیرمتوالی) را شکست و عمده بخش‌های دولت ایالات متحده وارد بیست و دومین روز متوالی عدم فعالیت خود شدند. وضعیتی که بنا بر نظر کارشناسان اقتصادی باعث می‌شود درصد قابل توجهی از طبقات متوسط و کم‌بضاعت آمریکا دچار ضرر و زیان شوند. به نظر می‌رسد او که می‌خواست با تحریم‌های برون‌مرزی‌اش رقبایی مثل ایران را فلج کند، در این زمینه در جبهه داخلی موفق‌تر عمل کرده، ولی با فلج کردن خود آمریکا.

طی ۲۲ روز گذشته مستاجر لجوج کاخ سفید که حاضر نیست از موضعش برای ساخت دیوار سراسری در مرز مکزیک برای سد کردن سیل مهاجران لاتین کوتاه بیاید، حتی جلسه کاخ سفید با رهبران دموکرات سنا و مجلس نمایندگان را که مخالفان اصلی بودجه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای این کار هستند به نشانه دهن‌کجی به آن‌ها ترک کرد. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا از ایالت نیویورک هم در عوض هنگام خروج از کاخ سفید جلوی دوربین‌ها رئیس‌جمهور را به اقدامی «غیراخلاقی» متهم کردند. ترامپ که حالا یک رکورددار گینس محسوب می‌شود، اگر چه تهدید کرده حتی به زور اعلام فرمان ریاست‌جمهوری برای وضعیت اضطراری هم که شده حرف خود را به کرسی خواهد نشاند و کنگره را بدین‌وسیله دور می‌زند، تاکید کرده فعلا مشکلی با تعطیلی دولت ندارد.

البته منتقدان می‌گویند اقدام یکجانبه ترامپ درباره امنیت مرزی تفسیر بیش از حد قانون اساسی است و در موارد مشابه می‌تواند دردسرساز شود و مثلا کنگره را به تقابل بویژه با طرح اضطراری استیضاح رئیس‌جمهور وادارد. مساله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که رئیس جمهور میلیاردر و کاخ‌نشین آمریکا از لج کنگره، هرگونه راه‌حل برای امضای لایحه بودجه اضطراری را هم رد کرده است. البته او یک راه‌حل جایگزین برای ساخت دیواری آهنی به جای طرح فعلی پرهزینه بتنی دیوار مکزیک ارائه داد، اما گویا مشکل دموکرات‌ها و بخشی از جمهوری‌خواهان با این دیوار، بنیادی است.

اگرچه ترامپ با ورود به سومین سال ریاست‌جمهوری‌اش فقط به یک چیز می‌اندیشد و آن حفظ پایگاه آرای سفید و محافظه‌کار عمدتا در ایالات مرکزی است، اما او همزمان بخشی از پایگاه اجتماعی و دولتی‌اش را هم با این روند از دست می‌دهد. تعطیلی اغلب وزارتخانه‌ها باعث شده بیش از ۸۰۰ هزار کارمند دولت فدرال طی این ۲۲ روز دستمزدی دریافت نکنند که با احتساب خانواده‌های این حقوق‌بگیران دولت، جامعه آماری که از تصمیم ترامپ ضربه می‌بینند بزرگ‌تر هم می‌شود. «فلج آمریکایی» حتی ابعاد امنیتی هم دارد، چرا که هزاران تن از کارمندان امنیت فرودگاه‌ها، زندانبان‌ها و حتی افسران اف‌بی‌آی که در پرهزینه‌ترین ایام سال برای یانکی‌ها، در روز‌های جشن کریسمس و تعطیلات سال نو حقوق عادی خود را هم دریافت نکرده‌اند و از ابتدای سال ۲۰۱۹ نیز ناچار به ادامه کار بدون مزد هستند، قطعا از تصمیم ترامپ استقبال نمی‌کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، اعتراضات کارمندان دولت رفته رفته ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد. برخی کارمندان بیکار مانده مقابل کاخ‌سفید تجمع کردند. برخی دیگر هم عکس مانیتور رایانه‌های خود را که نشان می‌دهد حقوقی به حساب‌شان واریز نشده در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

اسکار موریلو، مهندس شاغل در ناسا، با انتشار تصویر برگه حقوقش در توئیتر نوشته او در حقیقت نه‌تن‌ها حقوقی نگرفته، بلکه بدهکار هم شده، چرا که ماهانه از محل حقوقش بابت چند سرویس اجتماعی به اجبار پول برداشته می‌شود.

یک کاربر دیگر توئیتر «کت هیفنر» با انتشار برگه اینترنتی حقوق برادرش نوشته او به علت کاری که در برج مراقبت انجام داده یک سنت حقوق دریافت کرده است. اوج فاجعه آنجاست که کارمندان دولت آمریکا برای تهیه آذوقه به مراکز خیریه مراجعه می‌کنند. «فود بانک» که یک خیریه تهیه آذوقه برای افراد نیازمند است، گزارش کرده تعداد مراجعانش همزمان با روز‌های تعطیلی دولت فدرال بسیار زیاد شده است. بر اساس گزارش‌ها، این کارمندان حتی مجبور به فروش لوازم زندگی خود به بهای ناچیز در حراج‌های اینترنتی شده‌اند که «ویژه تعطیلی دولت» نامگذاری شده است. در یکی از آگهی‌ها گهواره کودکی به فروش گذاشته شده که زیر آن نوشته است: «ما به پولش احتیاج داریم. در والمارت ۹۳ دلاره، اما ما به ۱۰ دلار هم راضی هستیم». روزنامه واشنگتن پست در هفته‌های اخیر اقدام به انتشار سلسله گزارش‌هایی کرده که تاثیر عینی و روانی تعطیلی دولت را بر طبقه متوسط بسیار پرجمعیت در شهر‌های مختلف آمریکا منعکس می‌کند.

فقر فلج‌کننده آمریکایی حتی گریبان کارمندان بخش‌های متمولی مثل پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) و ناسا (اداره کل هوا و فضای آمریکا) را هم گرفته است. این در حالی است که طبق تبلیغات رسمی واشنگتن، سال ۲۰۱۹ سال جهش‌های بزرگ نظامی و فضایی لقب گرفته بود، اما دامنه طولانی‌ترین تعطیلی تاریخ دولت ایالات متحده به همین جا ختم نمی‌شود و دامن بخش مهم دیگری از جامعه آمریکایی را هم می‌گیرد؛ صاحبان کسب و کار‌های کوچک. خرده‌کاسبانی که به نوعی در اطراف محل کار و زندگی کارمندان دولت فعالیت دارند و شاید تعدادشان به چندین برابر ۸۰۰ هزار کارمند بیکار شده می‌رسد، اما حالا مشتریان‌شان را بی‌پول می‌یابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار