کد خبر: 941934
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
با گذشت سه ماه از قتل جمال خاشقجی و افزایش فشار‌های بین‌المللی، وزیر امور خارجه امریکا قرار است در سفر به ریاض با ولیعهد عربستان دیدار کند تا درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفت‌وگو کند. امریکا تلاش می‌کند عربستان را از زیر بار فشار‌های بین‌المللی نجات دهد و با حل بحران‌های منطقه‌ای روابط کشور‌های عربی را با عربستان تقویت کند.
در شرایطی که همه شواهد نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده است، واشنگتن حاضر نیست این مسئله را بپذیرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس درباره قتل خاشقجی تأکید کرد: «من آنچه را که بار‌ها گفته‌ایم تکرار خواهم کرد. موضع امریکا در نهان و آشکار یکسان است. این اقدامی ظالمانه و قتلی غیرقابل قبول است. ایالات متحده با افراد مسئول برخورد خواهد کرد. ما به انجام آن مصمم هستیم. ما تلاش داریم در کوتاه‌ترین زمان و به صورت جامع به حقایق دسترسی پیدا کنیم». وزیر خارجه امریکا مدعی شد امریکا برای حقوق بشر در سراسر جهان ارزش قائل است و قتل خاشقجی را ظالمانه دانست. او گفت: «پس از آن ما درباره مسائل مهمی که با عربستان داریم، گفت‌وگو خواهیم کرد». سنای امریکا در دسامبر ۲۰۱۸ قطعنامه‌ای در محکومیت قتل جمال خاشقجی به تصویب رساند. در این قطعنامه سنا، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی به عنوان مسئول قتل خاشقجی شناسایی شد و از دولت سعودی خواسته شد از مسئولیت‌پذیری مناسب برای تمامی عاملان قتل خاشقجی اطمینان حاصل کند. سفر پمپئو به ریاض درحالی است که در ماه‌های اخیر موج انتقاد‌ها از ولیعهد سعودی در ماجرای قتل جمال خاشقجی افزایش یافته است، اما دولت امریکا بدون توجه به این واکنش‌ها همچنان به توسعه مناسبات خود با مقامات سعودی ادامه می‌دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا حتی گزارش سازمان سیا را که در آن ولیعهد سعودی را مقصر قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی اعلام کرده بود، بی‌اعتبار جلوه داده و گفته که در کنار محمد بن‌سلمان می‌ایستد.
از سوی دیگر، امریکا برای جلوگیری از تضعیف شورای همکاری خلیج فارس به دنبال بهبود روابط کشور‌های عربی است. بنابر گزارش شبکه الجزیره، وزیر خارجه امریکا روز یک شنبه در دیدار با محمد عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود تأکید کرد که وحدت شورای همکاری خلیج [فارس]در روز‌های آینده مهم است. وی گفت: «ترامپ معتقد است این بحران طولانی شده و این به نفع دشمنان است». وزیر خارجه امریکا گفت: «پایگاه نظامی «العدید» امریکا در قطر مهم است و ما از قطر برای میزبانی این پایگاه قدردانی می‌کنیم و با قطر درباره گسترش حضور نظامی در این پایگاه توافق کردیم». وزیر خارجه امریکا، قطر را دوست بزرگ امریکا خواند و از همکاری این کشور در زمینه مبارزه با داعش تشکر کرد. وی درباره نشست «ورشو» نیز گفت: «ائتلافی که ما به دنبال تشکیل آن در ورشو هستیم برای هدایت ایران به سمت رفتار‌های شایسته، اقدام خواهد کرد». به گزارش المیادین، محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در جریان دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا درخصوص زمینه‌های همکاری میان دو کشور و راه‌های تقویت و توسعه آن در جهت خدمت به منافع استراتژیک ملت امریکا و امارات به بحث و تبادل نظر پرداخت. پمپئو و محمد بن زاید همچنین به بررسی شماری از پرونده‌ها و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز همکاری دو کشور در برقراری امنیت و ثبات در منطقه پرداختند. امریکا سعی دارد با تشکیل ائتلاف جدید کشور‌های عربی را در یک جبهه واحد علیه ایران قرار دهد و نفوذ تهران در منطقه را کاهش دهد. واشنگتن همچنین تلاش دارد اعراب و رژیم صهیونیستی را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند و ایران را تحت فشار قرار دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار