کد خبر: 942347
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق تاکنون ۲۷ بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران ۱۶ و سهم عراق ۵ پیروزی بوده و سایر بازیهای دو تیم با مساوی به پایان رسیده است.
 
بیست و هشتمین تقابل دو تیم/ ایران به دنبال هفدهمین پیروزی

جوان آنلاین: تیم های ملی ایران و عراق در حالی امروز در چارچوب مرحله گروهی جام ملتهای آسیا به مصاف هم می روند که هر دو تیم با ۲ پیروزی در بازیهای اول و دوم، صعودشان به مرحله بعدی را قطعی کرده و انگیزه های شان از این بازی قرار گرفتن در صدر جدول است.

* برتری چشمگیر ایران
دو تیم ایران و عراق تاکنون ۲۷ بار با هم دیدار داشته‌اند که سهم تیم ملی ایران ۱۶ پیروزی و سهم عراق ۵ پیروزی است. ۶ بار هم دو تیم مقابل هم تن به تساوی داده‌اند.

* برتری ایران در جام ملتها
از ۲۷ تقابل دو تیم ایران و عراق، ۶ دیدار در چارچوب مسابقات جام ملتهای آسیا انجام شده که از این ۶ دیدار سهم تیم ملی ایران ۴ و سهم عراقی ها یک پیروزی بوده است. یک دیدار دو تیم هم در این مسابقات با مساوی به پایان رسیده است.

* پیروزیهای واپسین عراق
گرچه تعداد پیروزیهای تیم ملی ایران برابر عراق به مراتب بیشتر است، اما عراقیها در آخرین دیدارهای دو تیم توانسته‌اند با برتری میدان را ترک کنند تا دیدار امروزشان به نوعی برای ایران جنبه یک بازی انتقامی هم داشته باشد.

عراقی ها در تاریخ سوم بهمن سال ۹۳ و در مرحله یک چهارم جام ملتهای آسیا ۲۰۱۵ استرالیا در دیداری مارتن گونه و جنجالی در حالی که در پایان ۱۲۰ دقیقه به مساوی ۳-۳ رسیده بودند، در ضربات پنالتی موفق شدند تیم ملی ایران را با نتیجه ۷ بر ۶ شکست دهند. 

آنها در آخرین دیدار دو تیم که یک بازی دوستانه بود در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۹۵ و در ورزشگاه آزادی توانستند با نتیجه یک بر صفر تیم ملی ایران را شکست دهند.

* اولین دیدار و اولین گلزن ها
اولین دیدار دو تیم به سال ۱۳۴۱ باز می گردد. ایران و عراق در یازدهم اردیبهشت سال ۴۱ طی دیداری دوستانه در ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه) به مصاف هم رفتند که این نخستین تقابل دو تیم محسوب می شود. 

در این دیدار ابتدا «جمیل عباس» بازیکن تیم ملی عراق در دقیقه ۴۷ گلزنی کرد و پرویز کوزه کنانی در دقیقه ۹۰ گل مساوی را زد تا نام این دو بازیکن بعنوان نخستین گلزنان ایران و عراق در این بازیها ثبت شود.

* علی دایی رکورددار گلزنی به عراق
تیم ملی ایران ایران در مجموع ۳۸ بار موفق به گلزنی به عراق شده و عراقی‌ها نیز متقابلا ۲۰ بار به ایران گل زده‌اند. ۲۵ فوتبالیست ایرانی نام خود را بعنوان گلزن به تیم ملی عراق ثبت کرده اند و متقابلا ۱۷ بازیکن عراقی هم توانسته‌اند طعم گلزنی به تیم ملی ایران را بچشند.

در بین فوتبالیستهای ایرانی علی دایی با زدن ۴ گل به عراق بهترین عملکرد را دارد و یونس محمود کاپیتان سالهای نه چندان دور عراق با زدن ۲ گل به ایران در بین بازیکنان عراقی دارای بهترین عملکرد است. 

حمید شیرزادگان و حسین کلانی با زدن ۳ گل به عراق بعد از دایی دارای بهترین عملکرد هستند. ضمن این که سردار آزمون تاکنون ۲ بار به عراق گل زده و این شانس را دارد که در بازی امروز بر تعداد گلهای زده‌اش اضافه کند. دیگر بازیکن تیم ملی کشورمان که سابقه گلزنی به عراق را دارد و همچنان عضو تیم ملی است، مرتضی پورعلی گنجی می باشد.

* ۲ بار ضربات پنالتی
تاکنون ۲ بار سرنوشت پیکارهای دو تیم به ضربات پنالتی کشیده که در هر دو بازی عراقی‌ها به پیروزی رسیده‌اند. اولین بار در چارچوب مسابقات غرب آسیا در سال ۸۱ کار دو تیم به ضربات پنالتی کشید که عراقی‌ها با نتیجه ۶ بر ۵ پیروز شدند.

در جام ملتهای سال ۲۰۱۵ هم دو تیم بعد از رسیدن به مساوی پر گل ۳-۳ در ۱۲۰ دقیقه وارد ضیافت پنالتی‌ها شدند که در نهایت این بازی با نتیجه ۷ بر ۶ به سود عراق به پایان رسید.

* بهترین پیروزی ایران
تیم ملی ایران پیروزی‌های متعددی برابر عراق به دست آورده اما بهترین پیروزی این تیم در سال ۴۲ و در چارچوب مسابقات مقدماتی المپیک ۱۹۶۴ به دست آمده است. دیداری که تیم ملی ایران با هت تریک شیرزادگان و تک گل مصطفی عرب با نتیجه ۴ بر صفر به سود تیم ملی ایران به پایان رسید.

* میزبانی های دو کشور
از ۲۸ باری که دو تیم ایران و عراق به مصاف هم رفته‌اند، ۹ بازی در ایران و ۲ بازی در عراق برگزار شده است و سایر بازیهای دو تیم در کشورهای سوم انجام شده است. عراقی ها یکبار در ایران 

* بازی های رسمی
از مجموع ۲۸ بازی دو تیم، ۱۸ بازی رسمی و ۱۰ بازی دوستانه-تدارکاتی بوده است. از ۱۸ بازی رسمی تیم ملی ایران ۱۲ و عراقی‌ها ۲ پیروزی به دست آورده‌اند و ۴ بار هم دو تیم به نتیجه مساوی رسیده‌اند.

* پر گل ترین بازی
از پر گل ترین بازی دو تیم زمان زیادی نمی‌گذرد. دیدار دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای ۲۰۱۵ که در پایان ۱۲۰ دقیقه به تساوی ۳-۳ رسید پر گل ترین بازی بین دو تیم است. این بازی یکی از جنجالی ترین و بحث بر انگیز ترین بازیهای دو تیم هم محسوب می شود که در نهایت عراقی ها موفق شدند در ضربات پنالتی در این بازی پیروز شوند. 

ردیف

عنوان بازی

تعداد بازی

برد ایران

برد عراق

مساوی

    ۱

    دوستانه

      ۹

     ۴ 

    ۳

    ۲

   ۲

جام ملتهای آسیا

    ۶

    ۴

    ۱

   ۱

   ۳

قهرمانی غرب آسیا

    ۵

    ۳

    --

   ۲

   ۴

مقدماتی جام جهانی

   ۳

   ۲

   ۱

   --

   ۵

مقدماتی المپیک

   ۳

   ۲

   --

   ۱

   ۶

   بازیهای آسیایی

    ۱

    ۱

   --

   --

   ۷

مجموع بازیها

   ۲۷

   ۱۶

   ۵

   ۶

 

 

کد خبر 4514489
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار