کد خبر: 942696
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
یک مقام مسئول اعلام کرد
این روز‌ها از سوی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس آنقدر ارقام کلانی در رابطه با توزیع یارانه‌های نقدی و غیر نقدی پیدا و پنهان عنوان می‌شود که یکی از علت‌های فقر و نابرابری در جامعه توزیع ناشیانه و غیر‌هدفمند یارانه در اقتصاد ادراک می‌شود. در همین راستا مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: ۵۰ درصد از یارانه انرژی، به سه دهک ثروتمند جامعه پرداخت می‌شود؛ در حالی‌که هزینه‌های انرژی آنها، تنها ۳ درصد از مجموع هزینه خانوارشان است.
تکرر تبعیت از فرمول ناعادلانه یارانه‌ها موجب ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه شده‌است، از این رو با توجه به ارقام کلانی که در رابطه با توزیع یارانه و انحراف توزیع یارانه‌ها از سوی مقامات عمومی عنوان می‌شود، نیاز است مجلس شورای اسلامی به کمک نخبگان اقتصادی فرمول توزیع یارانه‌ها را در بودجه سال آتی تغییر دهد تا عواید این یارانه‌ها مستقیم به هر شخص در جامعه برسد، نه اینکه از یک ساختار، فرایند و بوروکراسی پیچیده عبور داده‌شود و در نهایت مردم طبقات پایین به سهم و حقشان از یارانه‌ها نرسند.
محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در نشست خبری با بیان اینکه ایران با پرداخت یارانه انرژی ۴۵‌میلیارد دلاری در سال، جایگاه چین را در این زمینه پشت سر گذاشته‌است، گفت: با توجه به ارقام موجود، وضع یارانه‌دهی انرژی در ایران به هیچ عنوان مطلوب نیست؛ این در حالی است که مقوله مصرف بهینه انرژی (ذخیره انرژی) برای همه ما مهم و تأثیرگذار است، در حالی که ۳‌میلیارد دلار یارانه‌ای است که دولت سالانه به مردم پرداخت می‌کند، بنابراین باید گفت: بودجه کشور توان ندارد که بتواند ۴۵‌میلیارد دلار نیز یارانه انرژی بپردازد.
وی افزود: ۱۵‌درصد یارانه انرژی در کل دنیا متعلق به ایران است و ۱۰‌درصد تولید ناخالص داخلی را نیز به یارانه انرژی تخصیص می‌دهیم. این مقام مسئول با اشاره به اینکه اصلاح روند یارانه دادن به انرژی باید در راستای برقراری عدالت اجتماعی باشد، تصریح کرد: باید دید در کشوری همانند نروژ که بنزین در آن گرانتر است، عدالت اجتماعی بیشتری برقرار شده یا در کشور‌هایی همانند ونزوئلا و ایران که قیمت انرژی در آن پایین است.

قیمت؛ ابزار مدیریت مصرف سوخت
به گفته دلاویز ۵۰ درصد از یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه که هزینه‌های انرژی آن‌ها تنها ۳ درصد از هزینه‌های خانوارشان را تخصیص می‌دهد، پرداخت می‌شود؛ بنابراین قیمت همواره ابزاری برای مدیریت مصرف بوده‌است، البته در کنار این ابزار قیمتی، باید آموزش‌های فرهنگی لازم را بر همین راستا داشته‌باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار