کد خبر: 942895
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
در اسم صراف ولی رسماً اخلالگر بازار ارز با سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد مختلف! افرادی که ارز به دلالان به شکل صوری پرداخت می‌کردند و با اسم صاحبان کارت‌های ملی استیجاری داد و ستد ارزی انجام می‌دادند، در طول دادگاه تلاش می‌کردند برای تبرئه خود، بخش عمده‌ای از تقصیر را بر گردن بانک مرکزی بیندازند. چنانکه ادعا داشتند تمامی معاملات خود را با نظر و نظارت بانک مرکزی انجام می‌دادند. فارغ از این ادعا که نیاز به اثبات دارد، از نقش تأثیرات تصمیمات دولت از جمله تعیین دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که رونق زیادی به رانت‌خواری داد، نمی‌توان ساده عبور کرد. شاید اگر دیروز سیاست‌های غلط و ضعف نظارت توسط دولت و بانک مرکزی نبود، امروز زمینه این تخلفات بروز و ظهور پیدا نمی‌کرد. به هر حال روزگذشته احکام قطعی چند صراف صادر شده است که در مجازات‌هایشان از حبس تا شلاق وجود دارد.
نيره ساری
روز گذشته از سوی شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم مفسدان و اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام، احکام پنج صرافی که با همکاری تعدادی از دلالان بازار ارز و سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد مختلف، ارز‌های مداخله‌ای بازار را تصاحب کرده و با این اقدامشان موجب افزایش قیمت ارز و کالا‌های اساسی شده بودند، صادر شد.
احسان صفوی امیر، اتهام وی مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۴۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۹۰ دلار به طور صوری با سوء‌استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ ۲ میلیارد ریال، بوده است. براساس این حکم، وی محکوم به تحمل ۱۰سال حبس تعزیری، ضبط مبلغ ۲ میلیارد ریال از وجوه تحصیل شده به طریق خلاف قانون به نفع دولت و تحمل ۷۴ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی شده است.
همچنین طبق این حکم شرکت صرافی تضامنی احسان صفوی‌امیر و شریک به پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۸ میلیارد ریال معادل چهار برابر مبلغ تحصیل‌شده توسط احسان صفوی‌امیر در حق دولت محکوم شده‌اند.
بهزاد بهرامی دیگر متهمی است که تحت عنوان اتهامی مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده به تحمل ۱۰سال حبس تعزیری محکوم شده و همچنین ضبط مبلغ ۲ میلیارد ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده به نفع دولت و تحمل ۷۴ضربه شلاق تعزیری و نیز پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۸ میلیارد ریال معادل چهار برابر مبلغ تحصیل شده بخش دیگری از حکم صادر شده درباره این فرد است. سیدمازن قاینی به تحمل ۹ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و پرداخت جزای نقدی به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، مجید انصاری پیر سرایی به تحمل ۹ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال و پیمان ارغوانی به تحمل هفت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۶ میلیارد ریال بخش دیگری از احکام قطعی اعلام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار