کد خبر: 954306
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
یک روز بعد از بیانیه مشاور امنیت ملی امریکا درباره اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به منطقه، منابع غیررسمی فاش کردند که این تصمیم بر اساس اطلاعاتی گرفته شده که اسرائیلی‌ها به دولت امریکا ارائه کرده‌اند. هرچند بیشتر ناظران می‌گویند که تقویت حضور امنیتی امریکا در منطقه بخشی از سیاست فشار حداکثری بر ایران و در چارچوب جنگ روانی امریکا است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رسانه‌های اسرائیلی به نقل از یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی گزارش دادند تصمیم دولت امریکا برای اعزام یک ناوگروه رزمی به منطقه استقرار فرماندهی مرکزی امریکا بر اساس اطلاعات ارسالی از سوی این رژیم به دولت امریکا انجام شده است. پایگاه آکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت قبل از آنکه جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایران را تهدید کند، اسرائیل اطلاعاتی درباره طرح ادعایی حمله ایران به منافع امریکا در منطقه خلیج فارس به واشنگتن ارسال کرده است. مطابق گزارش آکسیوس، ادعا‌ها درباره طرح ادعایی برای حمله ایران به منافع امریکا در گفت‌وگو‌های دو هفته پیش در کاخ سفید میان یک هیئت اسرائیلی و یک هیئت امریکایی مطرح شده است.
مقامات و رسانه‌های امریکایی نیز به نقل از مقامات این کشور گزارش دادند که اخبار مربوط به فعالیت‌های ایران برای ضربه زدن به امریکایی‌ها را تل‌آویو به واشنگتن داده است. البته این اخبار باعث غافلگیری ناظران نشد چرا که اولین بار نیست که مقامات امریکایی بر اساس اطلاعات یا خواسته رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند و این بحث حتی در محافل سیاسی امریکا شنیده می‌شود که دولت ترامپ به شدت تحت نفوذ لابی‌های صهیونیستی قرار دارد، از جمله می‌توان به شلدون ادلسون، میلیونر یهودی اشاره کرد که مهم‌ترین حامی مالی ترامپ در زمان انتخابات محسوب می‌شود. علاوه بر این بعضی از شخصیت‌های کلیدی دولت ترامپ از جمله بولتون و پمپئو به همراه سران بعضی کشور‌های عربی نقش مهمی در تعیین سیاست‌های واشنگتن دارند؛ چیزی که محمدجواد ظریف از آن به عنوان «تیم بی» یاد می‌کند. وزیر خارجه ایران روز گذشته در توئیتی نوشت: «تیم ب. دوباره دست به کار شده؛ از بیانیه‌ها درباره تحرکات دریایی (که در واقع ماه گذشته آغاز شده است) تا هشدار‌های جدی درباره آنچه «تهدیدات ایران» خوانده می‌شود. اگر امریکا و وابستگانش احساس امنیت نمی‌کنند، به دلیل نفرت مردم منطقه است، مقصر جلوه دادن ایران، چیزی را تغییر نمی‌دهد.»

هشدار به عواقب واکنش ایران
اگرچه دولت امریکا تلاش دارد با اعزام ناو هواپیمابر خود به منطقه ایجاد ترس کند، اما این بحث به صورت جدی در میان کارشناسان و حتی مقامات سابق امریکا شنیده می‌شود که ایران توان این را دارد که هزینه‌های امریکا را به شدت بالا ببرد و شاید واشنگتن شروع‌کننده جنگ باشد، اما پایان‌دهنده آن نیست. ریچارد کلارک یکی از مقامات ارشد سابق پنتاگون در صفحه نیویورک دیلی‌نیوز نوشت: «آنچه ترامپ و کنگره باید اکنون و نه پیش از حمله ایرانی‌ها به آن توجه کنند این است که ممکن است امریکا و متحدانش متحمل لطمات بدی از سوی ایران شوند. اینکه ما می‌توانیم لطمات بیشتری به آن‌ها وارد کنیم نافی قابلیت آن‌ها برای خسارت زدن به ما نیست.»
کلارک با اشاره به اینکه متحدین امریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین نیز می‌توانند با آسیب‌های جدی ناشی از حملات ایران مواجه شوند، تأکید کرده است: «هیچ پایان خوشی برای جنگ امریکا با ایران متصور نیست.» پایگاه خبری و تحلیلی المانیتور هم گزارش داد یک روز پس از بیانیه مشاور امنیت ملی ترامپ، «جان ریچاردسون» رئیس عملیات‌های نیروی دریایی امریکا طی یک سخنرانی در نزدیکی واشنگتن، لحن ملایمی نسبت به جان بولتون داشت و هیچ اشاره‌ای به اسم ایران نکرد. او گفت: اعزام این ناو از «مدتی پیش برای الان برنامه ریزی شده بود» و بخشی از «پویایی آرایش نظامی» است. کارشناسان و فعالان سیاسی تأکید دارند اقدام امریکا در اعزام ناوگروه به منطقه جزو رویه‌های معمول و متداول ارتش امریکا است و هدف بیانیه جان بولتون بیشتر انتشار یک پیام برای ارعاب ایرانی‌ها است.
«ایلان گلدن‌برگ» مدیر بخش امنیت خاورمیانه در اندیشکده «مرکز امنیت امریکایی جدید» و از اعضای سابق دولت باراک اوباما در توئیتی در این باره نوشت: «اعزام یک ناوگروه به سنتکام، اقدام غیرمعمولی نیست و احتمالاً اقدامی عادی بوده که از مدت‌ها قبل برنامه آن چیده شده است. ادبیات آتش‌افروزانه بولتون، غیرمعمولی و تحریک‌آمیز است. البته حدس من آن است که این موضوع فرصتی برای تلاش به منظور ارعاب ایرانی‌ها است نه چیزی بیشتر.»

بلوف ۱۰۰ هزار تنی
توانایی ایران برای ایجاد بازدارندگی باعث شده خیلی از رسانه‌ها اقدام امریکا را تهدید توخالی عنوان کنند که بیشتر در راستای سیاست «فشار حداکثری» است. لورنس همیکر، خبرنگار روزنامه آلمانی «الگمین فرانکفورت» در اینکه امریکا بتواند با کمک ناوگروه اعزام شده به نزدیکی سواحل ایران به هدف خود نائل آید ابراز شک و تردید کرد. همیکر در مقاله خود این سؤال را مطرح می‌کند که آیا ناوگروه «دروغ ۱۰۰ هزارتنی» دیگری نیست؟ هرچند قدرت ضربتی ناوگروه و بمب افکن‌ها آشکار است، اما آیا سخنان بولتون تأثیری بر ایران خواهد داشت؟ وی در ادامه خاطرنشان کرد: «این مورد تکراری است، زیرا قبلاً نیز ناو‌های امریکایی پس از اعلامیه‌های پرسروصدای ترامپ دست به عملیات نظامی نزدند. در آوریل سال ۲۰۱۷ وقتی درگیری کره‌شمالی حاد شد، ریاست کاخ سفید اعلام کرد که ناو هواپیمابر امریکایی «کارل وینسون» به دریای ژاپن اعزام خواهد شد، اما در واقع این ناو در جهت عکس شناوری کرد تا در رزمایش‌های اقیانوس هند شرکت کند.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
1
2
اسرائیل واربابش حریف یک گروه مقاومت اسلامی کوچک نشدند.بارانی از موشک را روی ناو ابراهام لینکلن فروخواهیم ریخت 70000هفتادهزار موشک چطوره....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
2
1
ما بی صبرانه منتظر جنگ هستیم پیروزی وشهادت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
1
1
جنگ تحمیلی رو با عراق ادامه دادند و از هر دو طرف شیعیان کشته شدن ادامه جنگ چه سودی داشت که باز دنبال جنگ هستید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار