کد خبر: 954771
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
یک کارشناس بازار ارز گفت: «مهمترین عاملی که باعث افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر شده تورم انتظاری است.»
جوان آنلاین: «میثم رادپور» با بیان اینکه شرایط کنونی بازار ارز تا حدود زیادی شبیه سال ۹۲ است، افزود: در آن زمان پس از چند سال تثبیت نرخ ارز و افزایش حجم نقدینگی به یکباره به دلیل تنش‌های سیاسی و اقتصادی، فنر رشد نرخ ارز آزاد شد و رشد زیادی را بدنبال داشت تا اینکه مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای انجام و به توافق برجام منتهی شد.

این کارشناس بازار ارز اضافه کرد: در آن دوران نیز نقدینگی رشد زیادی داشته و نرخ ارز در مقایسه با حجم نقدینگی، شکاف زیادی داشت، اما با رشد چند برابری نرخ ارز، این شکاف از بین رفت.

وی اظهار داشت: در دوره مزبور (سال ۹۲ به بعد) نیز حجم نقدینگی بسیار بالا رفت، اما نرخ دلار ثابت ماند تا اینکه سال گذشته به علت برخی تحولات اقتصادی و سیاسی نرخ ارز چندین برابر شد و فاصله موجود میان نقدینگی و نرخ ارز باردیگر پر شد، بنابراین عوامل بنیادی اقتصادی (فاندامنتال) که زمینه رشد نرخ ارز را در هفته‌های گذشته فراهم کرده باشد، وجود ندارند.

رادپور با بیان اینکه مهمترین عاملی که باعث رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته شده تورم انتظاری است، گفت: بنابراین شرایط بنیادی، باعث رشد قیمت ارز نشده، بلکه بازیگران بازار انتظار رشد قیمت را دارند.

این کارشناس بازار ارز گفت: عامل دیگری که رشد شدید قیمت‌ها را موجب شد، فشار زیاد از بالا برای کنترل و سرکوب قیمت کالا‌ها بود.

وی افزود: واقعیت اینکه پس از رشد قیمت ارز، بهای سایر کالا‌ها نیز متناسب با آن بالا می‌رود، اما برخی تلاش‌های صورت گرفت تا مانع رشد قیمت‌ها شود که این سرکوب قیمتی، باعث بی اعتمادی در بین فعالان اقتصادی شده است.

نرخ ارز در هفته‌های گذشته روند صعودی داشته بطوری که بهای دلار از کانال ۱۳ هزار تومانی به کانال ۱۵ هزار تومان افزایش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته در این باره گفت: فضایی که در بازار ارز در ۲ یا سه هفته گذشته مشاهده شد، ناشی از تنش‌ها و متغیر‌های سیاسی بود و فاکتور اقتصادی در آن مشاهده نمی‌شود.

عبدالناصر همتی با توصیه به مردم برای خودداری از سرمایه گذاری در بازار ارز بر اساس تحولات سیاسی، افزود: نوسان‌های بازار ارز ناشی از متغیر‌های سیاسی است، این نوسان‌ها هر لحظه امکان دارد با تغییر متغیر‌های سیاسی، بازگشت داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: انتظار می‌رود اتفاق‌هایی که تحت عنوان آثار روانی تحولات سیاسی در بازار مطرح می‌شود به حداقل خود برسد و مردم بر اساس متغیر‌های سیاسی وارد این نوع سرمایه گذاری‌ها نشوند.

همتی ضمن تاکید بر اینکه بانک مرکزی پیش بینی و تمهیدات لازم را اتخاذ کرده و کنترل لازم را خواهد داشت، افزود: این مقطع نیز سپری می‌شود و نسبت به رویداد‌های بهتر خوش بین هستم.
منبع: ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
0
1
اینهم یک کلمه جدید ( تورم انتظاری ) .
میثم راد بور نوشته های خودت را جند بار بخوان شاید اصول درامد و اقتصاد و ارز حاصل از اقتصاد گردش ارز و سیاست های اقتصادی را یا بلد نیستید یا درست متوجه اقتصاد جهانی نیستید حرف های سیف و همتی را رها کن اینها متخصص اینکار نبوده و نیستند . ضمنا با لغات بازی نکن برو مطالعه کن تا یاد بگیری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار