کد خبر: 955047
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
مطالعه تازه‌ای که نتایج آن در نشریه علمی «بیولوژیکال» منتشر شده، نشان می‌دهد که تعداد حشرات مفید در جهان رو به کاهش و حشرات مضر در حال افزایش است. در عین حال همین گزارش به کشورمان به عنوان مکانی که در ۹ ماه اخیر با افزایش تعداد حشرات مفید مواجه شده، پرداخته است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: این گزارش می‌گوید که زنبورها، مورچه‌ها و کفش دوزک‌ها با سرعتی هشت برابر پستانداران، پرندگان و خزندگان درحال زوال هستند.
اما محققان می‌گویند که فراوانی بعضی گونه‌های مضر مثل مگس و سوسک، احتمالاً بیشتر خواهد شد.
افت کلی جمعیت حشرات ناشی از صنعت کشاورزی، استفاده از آفت‌کش‌ها و تغییرات اقلیمی است. حشرات اکثریت موجودات ساکن خشکی‌ها را تشکیل می‌دهند و فواید زیادی برای بسیاری از گونه‌ها از جمله انسان‌ها دارند.
محققان با واکاوی در زیست بوم ایران از افزایش برخی از حشرات مفید گزارش داده‌اند. آن‌ها شمار پروانه‌ها در تهران و برخی دیگر شهر‌ها را مثال زده‌اند که به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و این پروانه‌ها از گونه «رنگین‌بانو» و برای کشاورزی بی‌خطر هستند.
به گزارش پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام، این پروانه‌ها غذای پرندگان، خفاش‌ها و پستانداران کوچک را تشکیل می‌دهند؛ حدود ۷۵ درصد گرده افشانی محصولات کشاورزی با کمک آن‌ها انجام و باعث تقویت و سلامت خاک می‌شوند و آفات را مهار می‌کنند.
در سال‌های اخیر بسیاری از مطالعات دیگر نشان داده است که بعضی از گونه‌های حشرات مثل زنبور‌ها دچار افت شدید جمعیت، به خصوص در کشور‌های توسعه یافته شده‌اند.
اما این مطالعه نگاه وسیع‌تری به این مسئله دارد. محققان دریافته‌اند که کاهش آمار حشرات تقریباً در همه مناطق می‌تواند به انقراض ۴۰درصد حشرات طی چند دهه آینده منجر شود و اکنون یک سوم گونه‌های حشرات در معرض خطر طبقه‌بندی می‌شوند.
دکتر فرانچسکو سانچز نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «عامل اصلی نابودی زیستگاه به دلیل فنون کشاورزی، گسترش نواحی شهری و قطع جنگل‌هاست.
دلیل دوم استفاده فزاینده از کود‌ها و آفت‌کش‌ها برای زراعت در سراسر جهان و آلودگی خاک به انواع موادشیمیایی و در درجه سوم، عوامل بیولوژیکی را داریم، مثل گونه‌های متجاوز و عوامل بیماری‌زا؛ دلیل چهارم هم تغییرات اقلیمی است که به خصوص معلوم شده در نواحی گرمسیری تأثیر شدیدی (بر حشرات) دارد.»
موضوع فقط زنبور‌ها یا حتی گرده‌افشانی و تغذیه انسان نیست. آفت حشرات شامل قاب بالان موسوم به غلتانک (دانگ بیتل) هم می‌شود که فضولات را بازیافت می‌کنند و حشراتی مثل سنجاقک که در رود‌ها و برکه‌ها زیست می‌کنند.
در کشورمان هم به دلیل وقوع ترسالی و بارش‌های مناسب، یک موج از پروانه‌های رنگین بانو در تعدادی از استان‌ها از جمله تهران دیده شده‌اند. دوره مهاجرت این پروانه‌ها کوتاه است، هرچند گونه فعلی در تهران مهاجر به حساب نمی‌آید بلکه بومی اطراف پایتخت است.
کارشناسان حشرات این احتمال را مطرح کرده‌اند که اگر هوای تهران خیلی گرم نشود، موج دیگری از پروانه‌ها بار دیگر در تهران دیده خواهند شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Moldova, Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
عجبببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار