کد خبر: 955185
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
در شرایطی که اروپا با اهرم برجام بر گرده ایرانیان فشار وارد می‌آورد، مسئولان شهری پایتخت برای خوش خدمتی به اروپاییان درصدد هستند از آن‌ها اتوبوس دست دوم بخرند. کار مسئولان شهری رتق و فتق امور جاری شهر است، اما متأسفانه در شرایطی گیر افتاده‌ایم که این مسئولان برای اداره شهر هم موضع‌گیری سیاسی و برخلاف عزت و شرف ایرانیان می‌کنند. سرنخ این اتفاق هم از قضا در دست مذاکره‌کنندگان برجام است!
صادق حبيبی
سرویس جامعه جوان آنلاین: برجام که برای دولت نه هواپیما ساخت و نه حتی گلابی و هلو، حالا به سفارش اعضای تیم مذاکره‌کننده‌اش از لندن قرار است اتوبوس کهنه به ایرانیان قالب کند. بعیدی‌نژاد که عضو تیم مذاکره‌کننده برجامی بود، حالا سفیر ایران در لندن است و در صفحه اینستاگرامش نوشته: در شرایط تحریم و محدودیت‌های متعدد دیگر، موضوع واردات خودرو‌های دست دوم با کیفیت می‌تواند قیمت خودرو‌های مناسب را تا حد زیادی کاهش دهد، در ایران نیز شایسته بررسی جدی‌تری است!
پیروز حناچی شهردار تهران بر اقدام عاجل برای افزودن اتوبوس به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، ایده خرید اتوبوس‌های دست دوم باکیفیت اروپایی که قیمت آن‌ها نسبت به اتوبوس‌های نو بسیار مقرون به صرفه‌تر است، می‌تواند مناسب باشد. برای انجام این کار می‌توانیم از دولت بخواهیم یک مصوبه استثنا در نظر بگیرد. به هر حال وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس در ساعات پیک اصلاً مناسب نیست و باید برای آن تدبیری بیندیشیم.

تهییج با پست اینستایی از لندن
از وقتی مجموعه جدید مدیریت شهری بر مسند امور نشسته، کم و بیش این قبیل بحث‌ها مطرح بوده است، اما اصل این ماجرای اتوبوس‌های کهنه از پست اینستاگرامی سفیر ایران در لندن آغاز شد که قبلاً عضو تیم مذاکره‌کننده برجام بوده است. هفته گذشته حمید بعیدی‌نژاد، پیشنهاد واردات خودرو‌های دست دوم به کشور را داده است. وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: سال‌هاست بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌هایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استاندارد‌های محیط‌زیست، واردات خودرو‌های دست‌دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده‌اند. اگر تحریم صنایع خارجی خودرو مانند رنو، پژو و دیگران صورت نگرفته بود، امروز شرایط صنعت خودرو در ایران متفاوت بود، اما در شرایط تحریم و محدودیت‌های متعدد دیگر، موضوع واردات خودرو‌های دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودرو‌های مناسب را تا حد زیادی کاهش دهد، در ایران نیز شایسته بررسی جدی‌تری است.
این اظهارنظر با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و حتی مسئولان وزارت صنعت هم با آن مخالفت کردند.

لوازم یدکی چه می‌شود؟
در همین رابطه پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در ارتباط با واردات اتوبوس‌های شهری دسته دوم اظهار کرد: از سال ۸۹تاکنون از سوی دولت برای حمل و نقل درون شهری تهران اتوبوس اختصاص نیافته که در همین رابطه اتوبوسرانی تهران پیگیری‌های مستمر و مجدانه به منظور نوسازی ناوگان تحت‌نظر داشته است.
وی افزود: بنابراین در مقطع زمانی حاضر، شرکت‌های اتوبوس‌ساز داخلی با عدم استقبال و برنامه‌ریزی در تولید اتوبوس درون‌شهری اقدامی برای اجرای گام اول در تولید برنداشته و عملاً برنامه‌ای برای تولیدات جدید نداشته‌ایم.
محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در همین رابطه گفت: صدور مجوز واردات خودروی دست دوم مشروط به ارائه خدمات پس از فروش و وفور لوازم یدکی و قطعات آن‌ها در بازار خودرو کشور است.

دور باطل واردات اتوبوس کهنه
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم که پیش از این با خرید اتوبوس‌های دست دوم برای شهر تهران مخالف بود، چندی پیش به خبرگزاری مهر گفت: در برنامه سوم توسعه شهر تهران که در شورای شهر به تصویب رسیده و سیاست‌های کلی اداره شهر را مشخص می‌کند، تأکید بر خرید اتوبوس‌های برقی است که در دنیا به اسم حمل و نقل پاک از آن نام برده می‌شود. خرید اتوبوس‌های دست دوم پس از مدتی به سرنوشت اتوبوس‌های فرسوده فعلی دچار خواهد شد و باید هزینه زیادی برای بزک‌کردن آن‌ها مانند نصب فیلتر دوده و ... بپردازیم که این افتادن در دور باطل است.
گذشته از اینکه وارد کردن اتوبوس دست دوم مسائل عدیده‌ای از قبیل: اورهال کردن و تأمین قطعات در پی دارد، عزت و کرامت ایرانیان در چنین اظهارنظر‌هایی گم است. چرا مردم ما آن هم مردم پایتخت کشور ما کهنه‌پوش اجناس اروپایی باشند؟! در سخت‌ترین شرایط حاکم بر کشور، عزت و شرف ایرانیان همواره زبانزد خاص و عام بوده است، اما حالا در شرایطی گیر افتاده‌ایم که متأسفانه حتی مسئولان شهری که کارشان رتق و فتق امور جاری شهر است، نه موضع‌گیری سیاسی برای به اصطلاح اداره امور شهری هم موضع‌گیری سیاسی و برخلاف عزت و حکمت می‌کنند. تاریخ اداره شهر، آن هم اداره پایتخت به یاد ندارد که اینچنین به اسم کاستن از بار ترافیکی، عزت و کرامت ایرانیان نادیده گرفته شود و مسئولان شهری بگویند تهرانی‌ها را بر اتوبوس‌های دست دوم اروپایی خواهیم نشاند!
آقای پیروز حناچی در جلسات هیئت دولت حضور دارد و بهتر از هر کس دیگری می‌داند در شرایط فعلی روابط دولت با اروپا بر سر برجام با اروپا شکرآب است و ایشان به لحاظ سیاسی هم کم تحلیل نیست.‌ای کاش لااقل شهردار تهران در چنین وضعیتی حرف از اتوبوس تاناکورای اروپایی برای تهرانیان نمی‌زد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
0
0
ما که چند مدتی هستش حتی لباس های تاناکورا اروپایی ها رو می خریدیم ،،و می پوشیدیم اون موقع حرفی از عزت ایرانیان در کار نبود حالا که اتوبوس دست دوم خواستیم بخریم همه چی عوض شد و دارای عزت شدیم ؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار