کد خبر: 955349
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
حجت‌الاسلام رفیعی مطرح کرد
در حالی که سال گذشته برخی خبرگزاری‌ها از ساخت فیلم سینمایی حضرت خدیجه (س) توسط داوود میرباقری خبر دادند، حجت‌الاسلام رفیعی می‌گوید که تاکنون کسی برای تولید اثری در این زمینه پیشقدم نشده است.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حضرت خدیجه کبری (س) همسر پیامبر اعظم (ص) که نزد ارباب معرفت بیشتر به «ام المؤمنین» و «ملکه بطحاء» مشتهر است یکی از مهم‌ترین چهره‌های اثرگذار در بسط و تحکیم اسلام مظلوم و عزیز است.
در حالی که این شخصیت عظیم تمام ثروت مادی و معنوی خود را مصروف رشد و اعتلای اسلام کرده به دلیل تغافل و کوتاهی هنرمندان و مسئولان مربوطه تا به امروز هیچ اثر قابل دفاعی پیرامون زندگی و خدمات بی‌نظیر این بانوی بزرگ تهیه و تولید نشده است. سال گذشته اواخر مهر ماه بود که خبر‌هایی از جدیت داوود میرباقری برای ساخت یک اثر سینمایی در مورد این شخصیت عظیم به گوش رسید.
وی که در تکاپوی ساخت سریال سلمان فارسی و مهیا کردن تولید آن است، ظاهراً قصد دارد فیلم سینمایی «حضرت خدیجه (س)» را نیز در آینده‌ای نزدیک بسازد. بنابر آنچه اعلام شده میرباقری کار ساخت این فیلم سینمایی را در اواخر سال گذشته آغاز خواهد کرد.
روز گذشته این مدعا در حالی رنگ باخت که حجت‌الاسلام دکتر رفیعی با اعلام روایتی متفاوت و البته متناقض در همین رابطه، از معطل ماندن یک چنین اقدام مهم و استراتژیکی به رغم انجام مقدمات لازم خبر داد.
حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی استاد حوزه و از کارشناسان برجسته صداوسیما با اشاره به اینکه در سال ۹۶ همایشی درباره حضرت خدیجه (س) با عنوان «صدف کوثر» برگزار شد که خروجی آن سه جلد مجموعه مقالات ارائه شده به همایش بود که از سوی جامعه المصطفی منتشر شد، گفت: علاوه بر این مجموعه که در سال ۹۶ چاپ شد، در سال ۹۸، پنج جلد دیگر به آن اضافه شد، از میان آن‌ها مجموعه‌ای گزینشی را با حذف تکرار‌ها جمع‌آوری کردند که در نهایت به سه جلد رسید. دو جلد دیگر هم مربوط به آثار مرتبط با حضرت خدیجه (س) به زبان عربی است.
وی خاطرنشان کرد: زندگانی حضرت خدیجه (س) می‌تواند یک سریال یا اثر سینمایی بسیار خوب و فاخر باشد. بنده این پیشنهاد را به رهبر معظم انقلاب هم دادم و ظرفیت بالای آن را بیان کردم که ایشان نیز این موضوع را تأیید کردند، حتی به سایر مراجع دیگر نیز این موضوع اعلام شد، اما تاکنون افراد توانایی که این کار را بر عهده بگیرند، پیدا نشده است. امروز تولید اثر فاخر هنری درباره حضرت خدیجه (س) در جهان اسلام یک ضرورت است. امروز در عرصه جهانی آنطور که باید و شاید این شخصیت فداکار اسلام مورد توجه نیست و حتی عده‌ای لقب «ام‌المومنین» را که از آنِ ایشان است، به افراد دیگری نسبت می‌دهند.
وی افزود: تفاوت ایشان با سایر همسران پیغمبر (ص) در این بود که ایشان همسر نخست پیامبر (ص) و مادر ائمه اطهار (ع) است و در زمان بحران اقتصادی با پیامبر اکرم (ص) ازدواج و تمام دارایی خود را در راه اسلام فدا کرد. مقام معظم رهبری نیز فرمودند: حضرت خدیجه (س) خصوصیاتی دارند که در سایر زنان پیغمبر (ص) وجود ندارد که بنده فقط به بخشی از آن‌ها اشاره کردم.
با این اوصاف و بر اساس خروجی آثار تولیدی در حوزه‌های سینما و تلویزیون باید گفت که تبیین و انعکاس اتفاقات زندگی این بانوی بزرگوار همچنان در زیر لایه‌ای از غبار غفلت‌ها و تنبلی‌های هنرمندان و مسئولان هنری مکدر مانده است. چه اینکه اظهارات حجت‌الاسلام رفیعی و اشاره به این مسئله که به رغم موافقت و استقبال مقام معظم رهبری از تولید و ساخت یک چنین اثری، هنوز هیچ هنرمندی مسئولیت ساختن آن را بر عهده نگرفته، رنجی مضاعف را ایجاد می‌کند. کوتاهی و کاهلی در ساخت اثری پیرامون زندگی حضرت خدیجه (س) بدون نشستن کمترین غباری بر شخصیت عظیم این بانوی یگانه، قطعاً حسرت غیرقابل جبرانی را برای هنرمندان و مسئولان به همراه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار