کد خبر: 955354
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
پس از تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بهسازی منطقه توس، این موضوع در دستور کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد قرار گرفت. حالا با آماده‌سازی فاز نخست جلوخان آرامگاه فردوسی و همزمان با روز بزرگداشت حکیم حماسه سرای ایران زمین، این پروژه به بهره‌برداری رسید.
سرویس ایران جوان آنلاین: فاز نخست پروژه توس که حکم جلوخان آرامگاه فردوسی را دارد در وسعت ۳ هکتار همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به بهره‌برداری رسید.
این محدوده که از طرح‌های مصوب شورای عالی میراث فرهنگی کشور تبعیت می‌کند و به صورت ره‌باغ و بوستان طراحی شده است، ۶۰ درصد کل پروژه را شامل می‌شود.
در سال‌های اخیر بهسازی توس و ساماندهی این منطقه تاریخی جهت خارج کردن فردوسی از غربت در دستور کار شورای شهر و شهرداری مشهد قرار گرفت؛ موضوعی که سال‌ها پیش و در سفر مقام معظم رهبری به منطقه توس و آرامگاه فردوسی بر آن تأکید شده بود، اما به دلایل مختلف، از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود.
در اردیبهشت ماه ۹۷ تفاهمنامه سه‌جانبه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی از سوی شهرداری، شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی امضا شد و شش ماه بعد یعنی در آبان ماه ۹۷ و با انجام فعالیت‌های مقدماتی، عملیات اجرایی ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی آغاز شد.
پروژه ساماندهی و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی در محدوده‌ای به وسعت ۷ هکتار از ۴۲ هکتار اراضی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موسوم به پردیس توس در دست اجرا است. این پروژه با مبلغ اولیه قرارداد ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در دو فاز آغاز و قرار است در مدت ۱۸ ماه به سرانجام برسد.
روز گذشته و همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فاز نخست این پروژه با صرف هزینه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان آماده به بهره‌برداری رسید.
این بخش شامل اجزای مختلفی همچون پیاده راه، فضای سبز، آبنما، هفت میدان موضوعی، مقبره‌الشعرا، مسیر سواره رو پیرامونی و سرویس‌های بهداشتی است.
پیش‌بینی می‌شود با اتمام این پروژه زمینه ثبت جهانی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی فراهم و آغازی بر بهسازی مسیر پردیس توس باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار