کد خبر: 955471
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
پس از پنل‌های خورشیدی حالا نیروگاه‌های بادی سیستان و بلوچستان وظیفه تولید برق را بر عهده می‌گیرند
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: در حالی که تا چند دهه قبل استان سیستان‌وبلوچستان تنها در چند ماه از سال از وزش باد‌های ۱۲۰ روزه بهره می‌برد، اما حالا افزایش زمان این باد‌ها موجب شده تا کارشناسان برای استفاده بهینه‌تر از این نوع انرژی، ساخت و تجهیز نیروگاه‌های بادی را پیشنهاد دهند. این مهم سبب شد تا عضو هیئت‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر در زاهدان اعلام کند: «نیروگاه بادی در شمال سیستان و بلوچستان احداث خواهد شد.» موضوعی که می‌رود تا پس از رتبه‌دار شدن این استان در زمینه دارا بودن پنل‌های خورشیدی، از لحاظ نیروگاه‌های بادی نیز پس از شهرستان منجیل در استان گیلان دارای رتبه دوم شود.

باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان که از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور در این استان می‌وزد و گاهی حتی تا ۱۷۰ روز هم طول می‌کشد موجب شده تا کارشناسان این منطقه را پس از شهرستان منجیل در استان گیلان یکی از بهترین موقعیت‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های بادی بدانند. این مهم در حالی است که وجود مستمر خورشید در بیشتر اوقات سال در این منطقه موجب شده تا سیستان‌وبلوچستان در زمینه استفاده از پنل‌های خورشیدی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد؛ موضوعی که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خوب در این رابطه می‌تواند این استان پهناور را در زمینه تولید انرژی در کشور و حتی منطقه صاحبنام کند.

باد‌های ۱۲۰ روزه، انرژی‌های همیشگی

ادامه‌دار بودن وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در سیستان‌وبلوچستان که حالا در بیشتر سال مردمان منطقه شاهد گستردگی آن در اکثر شهر‌های این استان قدیمی هستند موجب شده تا کارشناسان ساخت نیروگاه‌های بادی در این مناطق را پیشنهاد بدهند.
عضو هیئت مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر در زاهدان با اشاره به موقعیت ویژه این استان در زمینه وزش باد در طول سال که حالا فراتر از باد‌های ۱۲۰ روزه است، می‌گوید: «این مهم می‌طلبد تا برای استفاده بهینه از آن، نیروگاه بادی در شمال سیستان و بلوچستان احداث شود.»

مصطفی رجبی مشهدی می‌افزاید: «موافقت احداث نیروگاه بادی دولتی در منطقه میل نادر در شمال این استان به توانیر تفویض شده که تا ۱۸ ماه آینده به پایان خواهد رسید.» وی ادامه می‌دهد: «هم اکنون شرکت صبا نیرو هم در حال ساخت ۳۴ دستگاه توربین بادی ۶۶۰ کیلوواتی است که دو دستگاه آن آماده است و به زودی برای نصب به لوتک در شمال استان منتقل می‌شود.» عضو هیئت مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر با اشاره به وضعیت تابش خورشید در کشور بیان می‌کند: «ظرفیت انرژی حاصل از تابش خورشید در این منطقه دو برابر اغلب کشور‌های اروپایی است.» رجبی مشهدی می‌افزاید: «با بررسی‌های انجام شده در این استان، یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در بخش نیروگاه خورشیدی، قیمت خرید برق از آنان است که قرار شد خرید برق از این نیروگاه‌ها، از طریق سامانه مربوطه به دو برابر برسد و مشکلات سرمایه‌گذاران حل شود.» این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ۷۰۰ مگاوات است، تصریح می‌کند: «اگر هزینه‌ها از طریق منابع مالی مدنظر شامل عوارض، خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حذف سوخت نیروگاه‌ها تأمین شود، می‌توان تا سال آینده این میزان تولید برق را به ۱۵۰۰ مگاوات رساند.» از آنجا که از اهداف دولت، تولید ۵ هزار مگاوات برق از منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال ۱۴۰۰ است، لذا این هدف موجب شده تا در این زمینه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام پذیرد.

ظرفیت‌های بی‌نظیر برای تولید انرژی‌های نو

سیستان و بلوچستان اگرچه از نفت، گاز و جنگل‌های انبوه بهره‌ای نبرده است، اما نعمت‌های خدادادی همچون باد و تابش خورشید این استان را به مجموعه‌ای بی‌نظیر از انرژی‌های نو در ایران تبدیل کرده است.
مسیر باد‌های پر قدرت سیستان، انرژی تابشی خورشید با بیش از ۶ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، دو انرژی تجدیدپذیر است که بهترین شرایط را در این منطقه به وجود آورده است.

در کنار این منابع مهم انرژی می‌توان به «انرژی زمین گرمایی» آتشفشان نیمه‌خاموش تفتان، بلندی‌های بزمان، انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از ۱۲ متر در فصل مونسون و انرژی «بیومس» منطقه کشاورزی و گاوداری‌های زابل، بمپور و باهوکلات اشاره کرد. بر اساس اطلاعات سینوپتیک هواشناسی در ۴۰ سال گذشته، دیتا‌های مقدماتی اطلس باد «سازمان انرژی‌های نو ایران» و نقشه‌های به روز شده سازمان هوانوردی بزرگ جهانی از جمله «ناسا»، باد‌های سیستان از نظر قدرت و تداوم و جهت وزش ثابت باد رتبه نخست جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، قدرت زیاد باد‌های سیستان و مسطح بودن زمین‌های فلات هامون یکی از مزایای منحصر به فرد دشت سیستان برای احداث نیروگاه بادی در این منطقه است.

باد‌های پرقدرت سیستان که به طور متوسط سالانه با سرعت ۱۰ متر برثانیه می‌وزد باعث شده تا بیش از ۳۱۰ روز وزش باد در منطقه «میل نادر سیستان» فلات هامون را برای ایجاد مزارع بزرگ برق بادی به منطقه‌ای نمونه در این زمینه تبدیل کند. این شرایط ایده‌آل موجب شده تا فلات سیستان با زمین‌هایی صاف و توپوگرافی بسیار اندک یا زبری زیر ۳ درصد بهترین زمین برای ایجاد نیروگاه‌های بادی به شمار رود.
به منظور بررسی شرایط احداث نیروگاه بادی در منطقه، توربین بادی در «لوتک سیستان» در تیرماه سال ۸۸ آماده بهره‌برداری شد که پس از نصب و اتصال به شبکه سراسری تنها تا پایان آبان ۹۲ حدود ۴ میلیون کیلو وات ساعت برق پاک را به شبکه سراسری کشور تزریق کرد که این مهم نشان‌دهنده شرایط مناسب منطقه برای احداث نیروگاه بادی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار