کد خبر: 955491
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
پیشکسوت نقال و پرده‌خوان کشورمان با تأکید بر آنکه نمایش‌های آیینی مهم‌ترین سند تجلی فرهنگ تئاتر ملی ایران است، گفت: بخش اعظمی از رفتار‌های منبعث از فرهنگ دینی جامعه در نمایش‌های آیینی کشورمان قابل رصد است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مرشد ابوالفضل ورمزیار در گفت‌وگو با ایرنا گفت: آیین‌های نمایشی مختص ماه رمضان همچون آیینه‌ای بازتاب‌دهنده ارزش‌های معنوی و انسان‌ساز شعائر و معارف ماه صیام است. وی افزود: هر چند اجرای آیین‌های نمایشی نزد ایرانیان سابقه‌ای چندین هزارساله دارد، اما مخاطبان در هر مواجهه با اجرا‌های این آیین‌ها گویی با نوزادی تازه متولدشده مواجه هستند و می‌توان لذت و شور و شوق همراهی مخاطبان با اجراکنندگان این آیین‌های آشنا را به وضوح مشاهده کرد.
ورمزیار درباره دلایل نو و تازه بودن هر بار مواجهه مخاطبان با این دست از آیین‌های نمایشی که پیشینه کهن و در عین حال آشنایی در فرهنگ ایرانی دارد، تأکید کرد: نباید فراموش کنیم رفتار‌های ریشه‌دار در فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها، باور‌های ملی و دینی کشور‌های صاحب تمدن در تار و پود زندگی افراد جامعه تنیده شده است و همین آشنایی زمینه احساس نزدیکی میان مخاطبان و اجرکنندگان را به گونه‌ای فراهم می‌آورد که گویی خود مخاطبان در حال اجرای این آیین‌ها هستند.
به گفته مرشد ورمزیار مفاهیمی مانند ایمان، باور و ستایش پروردگار و نعماتش به عنوان بنیانی‌ترین مفاهیم جاری در معارف ماه رمضان، از جمله مهم‌ترین الگو‌های مسلمانان به شمار می‌رود. وی خاطرنشان کرد: همین اصل است که باعث می‌شود وقتی مردم چه در جایگاه مخاطب و چه در جایگاه اجراکنندگان آیین‌های نمایشی ماه رمضان قرار می‌گیرند تمام تلاش خود را برای تحقق الگو‌های یاد شده و انتقال آن به دیگر افراد به کار گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار