کد خبر: 956093
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
سرويس حقوق جوان آنلاين: میثم حسین پور - قاضی دادسرای جنایی کرج:
 
ميثم حسين پور

با تلفیق علوم مختلف پزشکی و علم حقوق، در زیرشاخه علوم تخصصی «پزشکی قانونی» به وجود می‌آید که هنر آن کارشناسی فنی در مسائل مربوط به علوم پزشکی برای کمک به اجرای عدالت و کشف جرم و شناخت مجرم است.

سازمان پزشکی قانونی کشور دارای بخش‌های زیر می‌باشد:
۱- بخش معاینات بالینی پزشکی قانونی شامل معاینات زنان، معاینات مردان و معاینات روان پزشکی است که بیشتر فعالیت در بخش معاینات سرپایی نزاع، ضرب و جرح، تصادفات رانندگی، حوادث ناشی از کار، امور مربوط به فرزندخواندگی، اظهارنظر درمورد سقط جنین درمانی، بررسی بارداری، معاینات اختصاصی زنان و مردان دارد. معاینات روان‌پزشکی قانونی شامل اظهارنظر در مورد رشد عقلانی، تعیین وضعیت روانی و بررسی اختلالات هویت جنسی و... است.
۲- سالن تشریح که این سالن یا به منظور آموزش به دانشجویان پزشکی است یا برای شناخت علت تامه فوت می‌باشد.
۳- کمیسیون‌های پزشکی قانونی
۴- آزمایشگاه‌ها که شامل آزمایشگاه‌های پاتولوژی قانونی، تشخیص دی‌ان‌ای، سم‌شناسی و سرولوژی قانونی است. ازجمله آزمایش‌هایی که در سازمان پزشکی قانونی و برخی از مراکز پزشکی قانونی در کشور انجام می‌شود موارد ذیل است:
آزمایش کامل آسیب‌شناسی در اجساد، آزمایش تشخیص روی نمونه دارویی برای تعیین نوع دارو، تشخیص مونوکسیدکربن در نمونه خون جسد، بررسی وجود مواد مخدر در اجساد، بررسی الکل در خون یا ادرار، تعیین گروه اصلی خون و نسبت پدر و فرزندی از طریق شناخت گروه‌های خونی، بررسی نمونه ارسالی از نظر وجود اسپرم و تعیین گروه خونی آن و تست حاملگی.

از دیگر وظایف سازمان پزشکی قانونی کشور آموزش در زمینه پزشکی قانونی است که این آموزش‌ها عمدتاً در زمینه تربیت پزشکان عمومی است که قصد دارند به عنوان پزشک قانونی در مناطق مختلف کشور به کار گرفته شوند و در مناطقی از کشور که مرکز پزشکی قانونی وجود ندارد، پزشکانی که توسط سازمان پزشکی قانونی کشور تربیت شده‌اند و پزشک معاضدتی نامیده می‌شوند در مطب خود به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی پاسخ می‌دهند.

امکان مراجعه مستقیم و شکایت درخصوص قصور و تخلفات پزشکی و هر نوع شکایت دیگری به پزشکی قانونی وجود ندارد و در این خصوص بایستی از طریق مراجع انتظامی و قضایی اقدام نمود و فقط در مورد اخذ گواهی بکارت و اخذ مجوز سقط جنین درمانی افراد می‌توانند بدون نیاز به داشتن معرفی‌نامه از مراجع قضایی و انتظامی به پزشکی قانونی مراجعه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار